Beroep projectmanager

Projectmanagers zorgen ervoor dat een project tijdig wordt afgerond, binnen de begroting, en dat de doelstellingen ervan worden verwezenlijkt. Zij houden toezicht op het project, beheren het team, zorgen ervoor dat de meest efficiënte middelen worden gebruikt en zorgen ervoor dat alle betrokken partijen tevreden zijn.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Kwaliteitsstandaarden

    De nationale en internationale voorschriften, specificaties en richtlijnen die ervoor zorgen dat de producten, diensten en processen van goede kwaliteit zijn en geschikt zijn voor het beoogde doel.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Intern risicobeheerbeleid

    Het interne risicobeheerbeleid dat risico’s in een IT-omgeving in kaart brengt, beoordeelt en prioriteert. De methoden die worden gebruikt om de mogelijkheid en de impact van rampzalige gebeurtenissen die de verwezenlijking van zakelijke doelen nadelig beïnvloeden, tot een minimum te beperken, te bewaken en te beheersen.

Vaardigheden

  • Risicoanalyses uitvoeren

    Factoren in kaart brengen en beoordelen die het succes van een project in gevaar kunnen brengen of de werking van de organisatie kunnen bedreigen. Procedures implementeren om hun impact te vermijden of minimaliseren.

  • Conflictbeheersing toepassen

    Verantwoordelijkheid nemen voor de behandeling van alle klachten en geschillen, daarbij empathie en begrip tonen teneinde tot een oplossing te komen. Zich volledig bewust zijn van alle protocollen en procedures inzake maatschappelijk verantwoord ondernemen en in staat zijn om een probleem op het gebied van gokken op professionele wijze met volwassenheid en empathie aan te pakken.

  • Projectinformatie beheren

    Tijdig nauwkeurige en relevante informatie verstrekken aan alle partijen die betrokken zijn bij een project.

  • Logistiek beheren

    Een logistiek kader creëren voor het vervoer van goederen naar de klanten en voor het ontvangen van geretourneerde goederen, de logistieke processen en richtsnoeren uitvoeren en volgen.

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Projectspecificaties creëren

    Het werkplan, de duur, de resultaten, de middelen en de procedures van een project vaststellen om de doelstellingen te bereiken. Projectdoelstellingen, resultaten en implementatiescenario's beschrijven.

  • Projectbeheer uitvoeren

    Het beheren en plannen van verschillende middelen, zoals personeel, budget, deadline, resultaten en kwaliteit die nodig zijn voor een specifiek project, en het bewaken van de voortgang van het project om een specifiek doel binnen een bepaalde tijd en budget te bereiken.

  • Zorgen voor de beschikbaarheid van materiaal

    Ervoor zorgen dat de nodige apparatuur beschikbaar is, gereed is en beschikbaar is voor gebruik vóór het begin van de procedures.

  • Tijdschatting maken voor werkzaamheden

    Nauwkeurige berekeningen maken met betrekking tot de tijd die nodig is om toekomstige technische taken uit te voeren op basis van informatie en waarnemingen uit het verleden, of de geschatte duur van individuele taken in een bepaald project plannen.

  • Juridische vereisten identificeren

    Onderzoek uitvoeren voor toepasselijke wettelijke en normatieve procedures en normen, wettelijke vereisten analyseren en afleiden die van toepassing zijn op de organisatie, haar beleid en producten.

  • Businessplannen opstellen

    Plannen, schrijven en meewerken aan de uitvoering van bedrijfsplannen. In het businessplan de marktstrategie, de concurrentieanalyse van het bedrijf, het ontwerp en de ontwikkeling van het plan, de operationele en de leidinggevende aspecten en de financiële prognose van het businessplan opnemen en voorzien.

  • Resourceplanning uitvoeren

    Een raming maken van de verwachte input in termen van tijd, personeel en financiële middelen die nodig zijn om de projectdoelstellingen te verwezenlijken.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Onderhoud van apparatuur garanderen

    Ervoor zorgen dat de voor de werking benodigde apparatuur regelmatig op fouten wordt gecontroleerd, dat routine-onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd en dat reparaties worden gepland en uitgevoerd in geval van schade of gebreken.

  • Dagelijkse informatieactiviteiten leiden

    De dagelijkse werkzaamheden van verschillende eenheden leiden. Het programma/de projectactiviteiten coördineren om te waarborgen dat de kosten en de tijd in overeenstemming zijn.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Dagelijkse prioriteiten stellen

    Dagelijkse prioriteiten stellen voor het personeel; effectief omgaan met multi-task werkbelasting.

  • Grond- en hulpstoffen beheren

    De goederenstroom die de aankoop, de opslag en het vervoer van de vereiste kwaliteit van de grondstoffen omvat, bewaken en controleren, alsook de inventaris van de lopende werken. Beheer van de activiteiten in de toeleveringsketen en synchronisatie van het aanbod met de vraag naar productie en de vraag van de afnemer.

  • Werknemers opleiden

    Werknemers leiden en begeleiden via een proces waarbij hen de nodige vaardigheden worden aangeleerd voor de baan. Activiteiten organiseren bedoeld om het werk en de systemen voor te stellen of om de prestaties van individuen en groepen te verbeteren in organisatorische omgevingen.

  • Naleving met wettelijke vereisten garanderen

    De naleving van vastgestelde en toepasselijke normen en wettelijke vereisten, zoals specificaties, beleid, normen of wetgeving, garanderen voor het doel dat organisaties met hun inspanningen nastreven.

  • Kosten-batenanalyserapporten verstrekken

    Opstellen, samenstellen en communiceren van rapporten, uitgesplitst naar kostenanalyse van het voorstel en de begrotingsplannen van de onderneming. Analyseren van de financiële of sociale kosten en baten van een project of investering over een bepaalde periode.

Optionele kennis en vaardigheden

crowdsourcing-strategie financieel verslag opstellen met belanghebbenden onderhandelen personeel aanwerven standaardsystemen voor enterprise resource planning beheren relaties met leveranciers onderhouden veranderingsmanagement toepassen volledige kwaliteitscontrole methoden voor kwaliteitsgarantie bescherming tegen straling insourcestrategie begrotingscontrole uitvoeren uitbestedingsstrategie werkgerelateerde verslagen schrijven relaties met belanghebbenden onderhouden metrische gegevens van een project beheren

Source: Sisyphus ODB