Beroep productontwikkelaar lederwaren

Productontwikkelaars lederwaren vormen de schakel tussen het ontwerp en de daadwerkelijke productie. Zij analyseren en bestuderen de specificaties van de ontwerper en zetten deze om in technische eisen, waarbij ze concepten updaten naar productielijnen, componenten selecteren of zelfs ontwerpen en materialen selecteren. Productontwikkelaars lederwaren maken ook handmatig patronen en maken technische tekeningen voor verschillende soorten gereedschap, met name snijgereedschap. Zij evalueren prototypes, onderwerpen proefmonsters aan de vereiste tests en zorgen ervoor dat de door de klant opgelegde kwaliteits- en prijsbeperkingen in acht worden genomen.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Fabricageprocessen van lederwaren

    Processen, technologie en machines die worden gebruikt bij het vervaardigen van lederwaren.  

  • Kwaliteit van lederwaren

    De kwaliteitsspecificaties van materialen, processen en eindproducten, de meest voorkomende defecten in leder, snelle testprocedures, procedures voor laboratoriumtests en normen, en adequate apparatuur voor kwaliteitscontroles. 

  • Bestanddelen van lederwaren

    De diverse procedures en methoden bij de verwerking van lederen materialen en onderdelen van lederwaren, waaronder fabriceerbaarheid en eigenschappen.  

  • Proces voor het maken van schoeisel

    Projecten voor het maken van schoeisel, van inspiratie tot technisch ontwerp en productie in verschillende stadia. De laatste trends in materialen, componenten, processen en concepten op het vlak van schoeisel.

  • Materialen voor lederwaren

    Het uitgebreide aanbod aan materialen die worden gebruikt bij de productie van lederwaren, kunstleder (synthetische of kunstmatige materialen), textiel, enz; de manier van onderscheiden, tussen verschillende materialen op basis van hun eigenschappen, voordelen en beperkingen.

  • Marketingplanning voor schoeisel en lederwaren

    De beginselen en methoden die worden gebruikt bij het opstellen van een marketingplan en het bepalen van de wijze waarop een onderneming zich ten opzichte van haar concurrenten het beste kan positioneren, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de schoeisel- en lederwarenmarkt. 

  • Ergonomisch ontwerp van schoeisel en lederwaren

    De principes die worden gebruikt bij het ontwerpen van verschillende stijlen schoeisel en lederwaren voor de juiste anatomische en ergonomische verhoudingen en afmetingen.

Vaardigheden

  • Vernieuwend denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie toepassen

    Vernieuwend en creatief denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie. Nieuwe ideeën en concepten evalueren om deze om te zetten in verhandelbare producten. In alle stadia van de product- en procesontwikkeling ondernemend denken om nieuwe zakelijke kansen voor de doelmarkten vast te stellen.

  • Modetrends op schoeisel en lederwaren toepassen

    Op de hoogte blijven van de nieuwste stijlen, modeshows bijwonen en mode-/kledingmagazines en -handleidingen beoordelen en de vroegere en huidige modetrends analyseren op gebieden zoals schoeisel, lederwaren en kleding. Gebruik maken van analytisch denken en creatieve modellen om op systematische wijze de opkomende trends op het gebied van mode en lifestyle toe te passen en te interpreteren.

  • Stoffen onderscheiden

    Onderscheid maken tussen de stoffen om de verschillen ertussen te bepalen. Beoordelen van weefsels op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • Accessoires onderscheiden

    Onderscheid maken tussen toebehoren om de verschillen tussen de accessoires te bepalen. Het beoordelen van accessoires op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • Lederwaren schetsen

    In staat zijn om verschillende schets- en tekentechnieken te gebruiken, waaronder artistieke representatie, met de hand of via de computer, en zich bewust zijn van verhoudingen en perspectief, om op een nauwkeurige manier lederwaren te schetsen en te tekenen, als platte 2D-ontwerpen maar ook als 3D-volumes. In staat zijn specificatiebladen op te stellen met nadere gegevens over materialen, onderdelen en fabricagevoorschriften.

  • Ontwikkelprocessen toepassen op het ontwerpen van schoeisel

    De behoeften van de consument begrijpen de modetrends analyseren. De concepten voor schoeisel innoveren en ontwikkelen uit esthetisch, functioneel en technologisch oogpunt door gebruik te maken van een breed scala van methoden en technieken, waarbij materialen, componenten en geschikte technologieën worden gekozen, nieuwe concepten worden aangepast aan de eisen van de productie en de nieuwe ideeën worden omgezet in verhandelbare en duurzame producten voor massaproductie of productie op maat. De nieuwe ontwerpen en ideeën visueel communiceren.

  • Marketingplannen voor schoeisel implementeren

    Uitvoeren van marketingplannen volgens de specificaties van de onderneming, in overeenstemming met de marktvraag.

  • Communicatietechnieken gebruiken

    Communicatietechnieken toepassen die de gesprekspartners in staat stellen om elkaar beter te begrijpen en accuraat te communiceren bij het doorgeven van berichten.

  • Marketingplannen voor schoeisel en lederwaren ontwikkelen

    In staat zijn om marketingplannen te ontwikkelen en aanwijzingen te geven voor de marketingstrategieën van het bedrijf, alsmede in staat zijn om potentiële markten te identificeren en om marketingactiviteiten uit te voeren om de schoenproducten van het bedrijf te promoten.

  • IT-instrumenten gebruiken

    Toepassing van computers, computernetwerken en andere informatietechnologieën en -apparatuur voor het opslaan, ophalen, verzenden en manipuleren van gegevens, in de context van een bedrijf of onderneming.

  • Lederwarencollecties ontwikkelen

    Het omzetten van ideeën en concepten voor lederwaren en, uiteindelijk, een collectie. Analyseren en controleren van de ontwerpen vanuit verschillende hoeken, zoals functionaliteit, esthetiek, prestaties en fabricage. Het ontwikkelingsproces van alle lederwarenprototypes beheren om tegemoet te komen aan de behoeften van de klant en de kwaliteit af te stemmen op de productiekosten.

  • Commerciële en technische zaken in vreemde talen communiceren

    Een of meer vreemde talen spreken om commerciële en technische problemen met verschillende leveranciers en klanten kenbaar te maken.

  • Proefmodellen van lederwaren maken

    Het aanmaken, testen en verifiëren van prototypes of monsters van lederwaren aan de hand van een vooraf bepaalde reeks criteria in alle stadia van het fabricageproces. De oorspronkelijke ontwerpconcepten herzien en technische verbeteringen doorvoeren.

  • Milieueffecten van schoeiselproductie verminderen

    De milieueffecten van de fabricage van schoeisel beoordelen en de risico’s voor het milieu tot een minimum beperken. Het terugdringen van praktijken die schadelijk zijn voor het milieu in de verschillende stadia van de productie van schoeisel.

Source: Sisyphus ODB