Beroep productmanager verzekeringen

Productmanagers van verzekeringen stellen de ontwikkeling van nieuwe verzekeringsproducten vast en sturen deze aan, naar het voorbeeld van het beleid inzake de levenscyclus van producten en de algemene verzekeringsstrategie. Zij coördineren ook de activiteiten op het gebied van marketing en verkoop van de specifieke verzekeringsproducten van de onderneming. Productmanagers van verzekeringen informeren hun verkoopmanagers (of de verkoopafdeling) over hun nieuw ontwikkelde verzekeringsproducten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Marketingmanagement

    De academische discipline en functie binnen een organisatie die zich richt op marktonderzoek, marktontwikkeling en het opzetten van marketingcampagnes om de bekendheid van de diensten en producten van de onderneming te vergroten.

  • Financiële producten

    De verschillende soorten instrumenten die betrekking hebben op het beheer van de kasstroom en die op de markt beschikbaar zijn, zoals aandelen, obligaties, opties of fondsen.

  • Soorten verzekeringen

    De verschillende bestaande beleidsmaatregelen voor risico- of verliesoverdracht en hun kenmerken, zoals ziekteverzekering, autoverzekering of levensverzekering.

  • Verzekeringsbeginselen

    Inzicht in de beginselen van verzekering, met inbegrip van de aansprakelijkheid van derden, voorraden en faciliteiten.

  • Verzekeringsmarkt

    De trends en belangrijke bepalende factoren op de verzekeringsmarkt, de verzekeringmethoden en -praktijken, en de identificatie van de voornaamste belanghebbenden in de verzekeringssector.

  • Verzekeringsrecht

    De wet en regelgeving betreffende de overeenkomsten inzake de overdracht van risico’s of verliezen van de ene partij, de verzekerde, naar een andere, de verzekeraar, in ruil voor een periodieke betaling. Hierbij gaat het onder meer om de regulering van verzekeringsclaims en het verzekeringswezen.

  • Verkoopstrategieën

    De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.

  • Financieel beheer

    Het gebied binnen de financiële wetenschappen dat zich richt op analyses van het praktische proces en instrumenten voor het aanwijzen van financiële middelen. Het omvat de structuur van ondernemingen, investeringsbronnen en de waardevergroting van ondernemingen door besluiten van het management.

  • Financiële jaarrekeningen

    De financiële overzichten die tezamen een beeld geven van de financiële positie van een onderneming aan het einde van een bepaalde periode of van het boekjaar. Financiële jaarrekeningen bestaan uit vijf delen: een balans, een winst- en verliesrekening, een overzicht van de mutaties in het eigen vermogen, een kasstroomoverzicht en een toelichting.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Financiële analyse

    Het proces van het beoordelen van de financiële mogelijkheden, de middelen en de status van een organisatie of persoon door het analyseren van financiële overzichten en verslagen om goed geïnformeerde zakelijke of financiële beslissingen te kunnen nemen.

Vaardigheden

  • Financieel risico analyseren

    Risico's identificeren en analyseren die een financiële impact kunnen hebben op een organisatie of individu, zoals krediet- en marktrisico's, en oplossingen voorstellen om deze risico's te dekken.

  • Financiële beleidslijnen handhaven

    De uitvoering van het financiële beleid van de onderneming met betrekking tot alle begrotings- en boekhoudprocedures van de organisatie lezen, begrijpen en handhaven.

  • Advies geven over financiële zaken

    Overleg plegen, advies uitbrengen en oplossingen voorstellen met betrekking tot financieel beheer, zoals het verwerven van nieuwe activa, het doen van investeringen en het toepassen van fiscale efficiëntiemethoden.

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

  • Financiële risico’s beheren

    De financiële risico’s voorspellen en beheren, en procedures vaststellen om de gevolgen ervan te voorkomen of tot een minimum te beperken.

  • Toezicht houden op verkoopactiviteiten

    De activiteiten met betrekking tot de lopende verkoop in de winkel controleren om ervoor te zorgen dat de verkoopdoelstellingen worden gehaald, gebieden voor verbetering beoordelen en problemen identificeren of oplossen die klanten zouden kunnen tegenkomen.

  • Financiële prestaties van een bedrijf analyseren

    Op basis van de jaarrekening, de financiële staten en de externe informatie van de markt, de prestaties van de onderneming in financiële aangelegenheden analyseren om vast te stellen welke acties zouden kunnen worden ondernomen om de winst te vergroten.

  • Financiële producten promoten

    Bestaande of potentiële klanten informeren over de verschillende financiële goederen en diensten die door de onderneming worden aangeboden.

  • Reclamecampagnes plannen

    Ontwikkelen van een methode om een product te promoten via verschillende kanalen, zoals televisie, radio, gedrukte media en online platforms, sociale media met als doel om te communiceren en waarde te leveren aan klanten.

  • Financiële producten ontwikkelen

    Rekening houden met het uitgevoerde financiële marktonderzoek en de doelstellingen van de organisatie om de implementatie, promotie en de levenscyclus van financiële producten, zoals verzekeringen, beleggingsfondsen, bankrekeningen, aandelen en obligaties te ontwikkelen en te overzien.

  • Financieel plan opstellen

    Een financieel plan ontwikkelen overeenkomstig de financiële en cliëntenregelgeving, met inbegrip van het profiel van de belegger, het financieel advies en de onderhandelings- en transactieplannen.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Financiële marktontwikkelingen analyseren

    De tendensen van een financiële markt monitoren om in de loop van de tijd in een bepaalde richting te bewegen.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Verzekeringspolissen opstellen

    Schrijven van een contract met alle benodigde gegevens, zoals het verzekerde product, de uit te keren bedragen, hoe vaak de betaling nodig is, de persoonlijke gegevens van de verzekerde en onder welke voorwaarden de verzekering geldig of ongeldig is.

Optionele kennis en vaardigheden

regelingen voor samenwerking opstellen personeel aanwerven verzekeringen verkopen verkoopgesprekken houden samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen financiële informatie verzamelen beleggingsportefeuilles controleren leiding geven aan personeel statistiek marktonderzoek uitvoeren moderne portefeuilletheorie beleggingsportefeuilles ontwikkelen

Source: Sisyphus ODB