Beroep ober / serveerster

ober/serveerster
Credits: Shutterstock.com

Kelners en serveersters voorzien gasten besteld eten en drinken, Zij werken meestal in restaurants, bars en hotels. Het gaat hierbij om het dekken van tafels, het serveren van eten of drinken en rekenen af.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Taken ober/serveerster

  • Dekt tafels, bijv. met schone tafelkleden, bestek, serviesgoed en glazen.
  • Verwelkomt en plaatst klanten en geeft hen de menukaart.
  • Informeert klanten over dagelijkse specialiteiten, beantwoordt vragen over het menu en geeft op verzoek aanbevelingen.
  • Neemt de eet- en drinkbestellingen van klanten op.
  • Onthoudt of noteert bestellingen van klanten of voert deze in een computer in, geeft bestellingen door aan het keuken- en barpersoneel.
  • Serveert eten en drinken aan klanten.
  • Bereidt en serveert speciale gerechten aan tafel indien nodig.
  • Informeert bij klanten of zij tevreden zijn, gaat adequaat om met mogelijke problemen.
  • Maakt rekeningen op, geeft deze aan klanten en handelt betalingen af (contant, creditcard).
  • Maakt het restaurant klaar voor speciale evenementen (bijv. bruiloften) door tafels, stoelen, glazen, etc. op de juiste manier neer te zetten.
  • Ruimt de tafels af, brengt afwas naar de keuken en maakt tafels schoon.

Gerelateerde beroepen bediening

  • Barkeeper, medewerker bar
  • Kantine medewerker, buffetbediende
  • Leidinggevende bedieningsmedewerkers
  • Medewerker bediening restaurant
  • Medewerker bediening, anders
  • Snackbar medewerker

Kennis

  • Alcoholische drank producten

    Herkomst en samenstelling van alcoholische dranken en cocktails, de wijze waarop zij met eten moeten worden gecombineerd en de wijze waarop zij moeten worden uitgeschonken.

  • Voedsel en dranken op de menukaart

    De kenmerken van levensmiddelen en dranken op het menu, met inbegrip van de ingrediënten, de smaak en de voorbereidingstijd.

  • Diëten

    Voedingsgewoonten en voedingsregimes, met inbegrip van deze die geïnspireerd zijn op religieuze overtuigingen.

Vaardigheden

  • Klanten met bijzondere behoeften assisteren

    Cliënten met speciale behoeften helpen met inachtneming van relevante richtlijnen en speciale normen. Hun behoeften herkennen en zo nodig adequaat op deze behoeften reageren.

  • Alcoholische dranken bereiden

    Alcoholische dranken maken en serveren volgens de wensen van de klant.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Wijn serveren

    Het leveren van wijn met behulp van adequate technieken voor de afnemers. De fles op de juiste wijze openen, de wijn zo nodig decanteren, de wijn op de juiste temperatuur en in de juiste container opdienen en bewaren.

  • Klanten adviseren over menu's voor speciale gelegenheden en evenementen

    Aan de gasten op professionele en vriendelijke wijze aanbevelingen doen voor maaltijden en dranken die voor speciale evenementen of partijen beschikbaar zijn.

  • Bestellingen voor eten en drinken van gasten opnemen

    Orders accepteren van klanten en deze registreren in het point-of-sale systeem. Verzoeken om orders beheren en doorgeven aan de andere personeelsleden.

  • Betalingen van rekeningen in ontvangst nemen

    Betalingen van cliënten met contant geld of creditcards accepteren.

  • Tafels schikken

    Tafels organiseren en versieren voor speciale evenementen.

  • Restaurantgasten ontvangen

    Gasten verwelkomen en meenemen naar hun tafels en ervoor zorgen dat ze geplaatst worden aan een geschikte tafel.

  • Vip-gasten assisteren

    VIP-gasten helpen met hun persoonlijke wensen en verzoeken.

  • Oppervlakken schoonmaken

    De oppervlakken overeenkomstig de sanitaire normen ontsmetten.

  • Betalingen verwerken

    Betalingen zoals contanten, kredietkaarten en debetkaarten aanvaarden. Terugbetalingen verwerken in geval van retour of vouchers en marketinginstrumenten zoals bonuskaarten of lidmaatschapskaarten beheren. Aandacht besteden aan de veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens.

  • Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven

    De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.

  • Controleren of de eetzaal schoon is

    Eetzones controleren, waaronder de vloer en de muren, tafels en buffetstations, en ervoor zorgen dat alle schoon is.

  • Eten op tafel serveren

    De levensmiddelen in de tabel aanbieden en tegelijkertijd een hoog niveau van dienstverlening aan de afnemer en de voedselveiligheidsnormen in stand houden.

  • Behoeften van klanten identificeren

    Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.

  • Menu's presenteren

    Menu’s overhandigen aan gasten en gasten helpen indien zij vragen hebben daarbij een beroep doend op uw kennis van het menu.

  • Dranken serveren

    Een verscheidenheid aan alcoholische en niet-alcoholische dranken verstrekken zoals frisdrank, mineraalwater, wijn en bier uit een fles aan de toog of met behulp van een dienblad.

  • Warme dranken bereiden

    Warme dranken bereiden door koffie en thee te zetten en andere warme dranken op juiste wijze te bereiden.

  • Normen voor persoonlijke hygiëne handhaven

    De onberispelijke normen voor persoonlijke hygiëne in stand houden en zorgen voor een net voorkomen.

  • Het restaurant gereed maken voor service

    Het restaurant gereed maken voor service. Dit houdt onder meer in: de tafels schikken en dekken, de servicezones voorbereiden en ervoor zorgen dat de eetzaal proper is.

  • Klantenoordelen analyseren

    De opmerkingen van de klant beoordelen om na te gaan of de klanten tevreden of ontevreden over het product of de dienst zijn.

  • Relaties met klanten onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.

  • In een team werken in het hotel- en restaurantwezen

    Vol vertrouwen binnen een groep in de horeca werken, waarbij elk hun eigen verantwoordelijkheid heeft voor het bereiken van een gemeenschappelijk doel, dat een goede interactie is met de klanten, gasten of medewerkers en hun tevredenheid.

  • Op details letten bij voedingsmiddelen en dranken

    Grote aandacht besteden aan alle stappen in de creatie en de presentatie van een kwalitatief product.

  • Toezicht houden op de voedselkwaliteit

    Toezicht houden op de kwaliteit en veiligheid van het voedsel dat aan bezoekers en klanten wordt geserveerd volgens de voedingsnormen.

  • Klanten helpen

    Klanten ondersteunen en adviseren bij het nemen van aankoopbeslissingen, door hun behoeften te begrijpen, geschikte diensten en producten voor hen te selecteren en op beleefde wijze vragen te beantwoorden over producten en diensten.

Optionele kennis en vaardigheden

reserveringen verwerken geflambeerde gerechten bereiden wijnen aanbevelen mousserende wijnen een incidentenrapportage bijhouden klanten over de soorten thee en koffie informeren wetten over het serveren van alcoholische dranken bedieningskarren klaarzetten gereedschappen voor het snijden van voedsel gebruiken vreemde talen gebruiken in het hotel- en restaurantwezen afval verwijderen lokale regionale of toeristische sector wijnen uitschenken klanten voorlichten over theesoorten alcohol- en drugsmisbruik detecteren

Source: Sisyphus ODB