Beroep netwerkmarketeer

Netwerkmarketeers passen verschillende marketingstrategieën toe, waaronder netwerkmarketingstrategieën, om producten te verkopen en nieuwe mensen ervan te overtuigen ook mee te doen en deze producten te beginnen verkopen. Zij gebruiken persoonlijke relaties om klanten aan te trekken en verschillende soorten producten te verkopen.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Marketingmix

    Marketingprincipe dat de vier fundamentele elementen in marketingstrategieën beschrijft, namelijk product, plaats, prijs en promotie.

  • Verkoopargumenten

    Technieken en verkoopmethoden die worden gebruikt om op een overtuigende manier een product of dienst aan te bieden aan klanten en om aan hun verwachtingen en behoeften te voldoen.

  • Reclametechnieken

    De communicatiestrategieën die bedoeld zijn om een publiek te bereiken of aan te moedigen, en de verschillende media die worden gebruikt om dit doel te bereiken.

  • Eigenschappen van producten

    De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.

  • Netwerkmarketing

    De specifieke marketingstrategie die is gericht op direct marketing en de verkoop van producten aan kennissen of mensen in hun netwerk. Deze strategie omvat ook de werving van andere personen als verkoopvertegenwoordigers en de vertegenwoordiging van de onderneming.

  • Marketingprincipes

    De principes van het beheren van de relatie tussen consumenten en producten of diensten met het doel de verkoop te verhogen en advertentietechnieken te verbeteren.

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

  • Kenmerken van diensten

    De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.

  • Communicatie

    Het uitwisselen en overdragen van informatie, ideeën, concepten, gedachten en gevoelens door middel van een gemeenschappelijk systeem van woorden, tekens en semiotische regels via een medium.

Vaardigheden

  • Socialemediamarketing toepassen

    Gebruik van website-verkeer van sociale media zoals Facebook en Twitter om de aandacht en deelname van bestaande en potentiële klanten te genereren via discussieforums, web logs, microblogging en sociale communities om een snel beeld van of inzicht in onderwerpen en meningen in het sociale web te verkrijgen en om inkomende opdrachten of aanvragen te behandelen.

  • Strategieën voor klantenbetrokkenheid toepassen

    Klanten betrekken bij een bedrijf of merk door gebruik te maken van verschillende methoden, zoals de humanisering van het merk en het gebruik van sociale media. Het initiatief voor betrokkenheid kan komen van de consument of het bedrijf en het medium van de betrokkenheid kan zowel online als offline zijn.

  • Marketingstrategieën implementeren

    Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.

  • Zelfstandig werken in de verkoop

    Eigen werkwijzen ontwikkelen met weinig tot geen supervisie. Producten verkopen, communiceren met klanten en de verkoop coördineren en tegelijkertijd onafhankelijk van anderen werken. Op zichzelf vertrouwen om de dagelijkse taken uit te voeren.

  • Actief verkopen

    Het leveren van gedachten en ideeën op een impactvolle en invloedrijke manier om klanten te overtuigen om geïnteresseerd te raken in nieuwe producten en promoties. Klanten ervan overtuigen dat een product of dienst aan hun behoeften voldoet.

  • Producten verkopen

    De verkoop stimuleren door de koopbehoeften van de klant te identificeren en de voordelen en kenmerken van de producten van de organisatie te promoten. Klachten van klanten beantwoorden en oplossen en instemmen met voorwaarden die voor beide partijen voordelig zijn.

  • Strategisch denken toepassen

    Genereren en op doeltreffende wijze toepassen van zakelijke inzichten en mogelijkheden, om op lange termijn een concurrentievoordeel te behalen.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen

    Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.

Optionele kennis en vaardigheden

marktonderzoek uitvoeren klanten werven omgaan met druk door onverwachte omstandigheden strategie voor contentmarketing kanaalmarketing producteigenschappen demonstreren verkoopdoelstellingen behalen beheer van klantrelaties public relations projectbeheer klantendiensten zakenrelaties aangaan vragen beantwoorden nieuwe zakenkansen identificeren een professioneel netwerk ontwikkelen verkoopstrategieën verkoopgesprekken houden

Source: Sisyphus ODB