Beroep muziekleraar

Muziekdocenten onderwijzen studenten in verschillende muziekgenres en expressievormen, zoals klassiek, jazz, folk, pop, blues, rock, elektronisch etc. in een recreatieve context. Ze bieden studenten een overzicht van muziekgeschiedenis en repertoire, maar maken vooral gebruik van een praktijkgerichte aanpak in hun cursussen. In deze cursussen helpen ze de studenten om te experimenteren met verschillende stijlen en technieken, in het muziekinstrument van hun keuze en moedigen ze hen aan om hun eigen stijl te ontwikkelen. Zij regisseren en produceren muzikale optredens en coördineren de technische productie.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Taken muziekleraar

  • Het voorbereiden en uitvoeren van lessen.
  • Het maken van studiewijzers en voorbereiden van lesmaterialen.
  • Leerlingen stimuleren, ondersteunen en coachen.
  • Het nakijken van gemaakt werk en toetsen.
  • Het bewaken van de orde en het creëren van een goede en veilige werkomgeving.
  • Het evalueren van en verslag uitbrengen over de prestaties van leerlingen.
  • Deelnemen aan werkoverleg en andere vergaderingen.
  • Zich op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen het vakgebied door bijvoorbeeld het lezen van actuele literatuur, te praten met collega's en het bezoeken van conferenties.

Gerelateerde beroepen overig onderwijs

  • Autorij instructeur, motorrij instructeur
  • Docent beeldende kunsten
  • Docent drama
  • Docent IT-vakken
  • Docent Nederlands als tweede taal
  • Docent overige vakgebieden
  • Docent vreemde talen
  • Docent yoga of vergelijkbaar
  • Inspecteur onderwijs
  • Leerkracht speciaal overig onderwijs
  • Leerkracht speciaal voortgezet onderwijs
  • Remedial teacher
  • Rij-examinator
  • Sportleraar
  • trainer computervaardigheden

Kennis

  • Muziekinstrumenten

    De diverse muziekinstrumenten, hun klankbereik en -kleur en mogelijke combinaties.

  • Muzieknotatie

    De systemen die worden gebruikt om muziek visueel weer te geven door middel van geschreven symbolen, met inbegrip van oude of moderne muzieksymbolen.

  • Muziekgenres

    Verschillende muziekstijlen en -genres, waaronder blues, jazz, reggae, rock of indie.

  • Muziektheorie

    Het geheel van onderling samenhangende concepten die de theoretische achtergrond van muziek vormen.

Vaardigheden

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

  • Coachingstijl ontwikkelen

    Een stijl ontwikkelen voor het coachen van individuen of groepen die ervoor zorgt dat alle deelnemers zich op hun gemak voelen en in staat zijn tijdens de coaching op een positieve en productieve manier de nodige vaardigheden en competenties te verwerven.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Technische basis inzake muziekinstrumenten tonen

    Een geschikte basis tonen voor de technische werkzaamheden en de terminologie van muziekinstrumenten zoals stem, piano, gitaar en percussie.

  • Muziekinstrumenten bespelen

    Speciaal gebouwde of geïmproviseerde instrumenten gebruiken om muzikale geluiden te produceren.

  • Muziekprincipes aanleren

    Studenten onderwijzen in de theorie en de praktijk op het gebied van muziek, hetzij in het kader van hun algemene opleiding, of om hen te helpen bij het nastreven van een toekomstige loopbaan op dit gebied. Correcties aanbieden tijdens cursussen, zoals de muziekgeschiedenis, het lezen van partituren en het spelen van een muziekinstrument (met inbegrip van stem) van specialisatie.

  • Veilige werkomstandigheden in de podiumkunsten behouden

    De technische aspecten controleren van uw werkomgeving, kostuums, rekwisieten, enz. Verwijder potentiële gevaren in uw werkplek of voorstelling. Actief ingrijpen in geval van ongevallen of ziekte.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Artistiek potentieel van performers naar buiten brengen

    Artiesten motiveren om uitdagingen aan te gaan. ‘Peer-learning’ aanmoedigen. Een omgeving ontwikkelen voor experimenteren, waarbij gebruik wordt gemaakt van diverse methoden, zoals improvisatie.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • In lesmateriaal voorzien

    Ervoor zorgen dat het nodige lesmateriaal voor het onderwijs in een klas, zoals visuele hulpmiddelen, wordt voorbereid, up-to-date is en aanwezig is in de instructieruimte.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Studenten raadplegen over leerinhoud

    Rekening houden met de meningen en voorkeuren van studenten bij het bepalen van leerinhoud.

Optionele kennis en vaardigheden

persoonlijke administratie bijhouden lesplannen ontwikkelen artistieke projectbudgetten opstellen middelen voor educatieve doeleinden beheren geschiedenis van muziekinstrumenten muziekgroepen leiden onderwijsactiviteiten ontwikkelen beoordelingsprocessen teamwork tussen studenten aanmoedigen muziekinstrumenten onderhouden muziekevenementen organiseren leerproblemen bewegingstechnieken artistieke aanpak definiëren principes van teamwerk persoonlijke behoeften van deelnemers afwegen tegen behoeften van de groep studenten helpen met materiaal artistieke productie coördineren muziek improviseren muziekliteratuur curriculumdoelstellingen ademhalingstechnieken muziek orkestreren muziek transponeren oefeningen voor artistieke prestaties uitvoeren een professioneel netwerk ontwikkelen klassenmanagement uitvoeren zangtechnieken

Source: Sisyphus ODB