Beroep merchandiser

Merchandisers zijn verantwoordelijk voor de plaatsing van goederen volgens de normen en procedures.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Verkooptechnieken

    De verkooptechnieken om klanten aan te trekken omzetten te vergroten.

  • Verkoopstrategieën

    De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.

Vaardigheden

  • Met leveranciers over voorwaarden onderhandelen

    De leveranciers identificeren en met hen samenwerken om de kwaliteit van het aanbod te garanderen en dat de beste prijs is onderhandeld.

  • Voorraden beheren

    Uitvoering van verplaatsing van verpakte en bederfelijke producten met een eerdere uiterste verkoopdatum naar de voorkant van een schap.

  • Deadlines halen

    Ervoor zorgen dat de operationele processen op een eerder overeengekomen tijdstip worden afgerond.

  • Relaties met leveranciers onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met leveranciers en dienstverleners opbouwen om een positieve, winstgevende en duurzame samenwerking, en contractonderhandelingen tot stand te brengen.

  • Diplomatisch zijn

    Op een gevoelige en tactvolle manier met mensen omgaan.

  • Promotiegegevens bijhouden

    Bijhouden van de verkoopinformatie en de distributie van materialen. Rapporten indienen over de reacties van klanten over producten en promoties van hun werkgevers; deze rapporten presenteren aan hun managers.

  • Visuele impact van displays inschatten

    De feedback van klanten en collega’s over de visuele effecten van beeldschermen en demonstraties analyseren;

  • Marktonderzoek uitvoeren

    Verzamelen, beoordelen en vertegenwoordigen van gegevens over de doelmarkt en klanten om strategische ontwikkeling en haalbaarheidsstudies te faciliteren. Markttrends identificeren.

  • Correctheid van prijzen in de rekken controleren

    Zorgen voor nauwkeurige en correct geëtiketteerde prijzen voor de producten in de rekken

  • Kruisverkoop toepassen

    Een bepaalde artikel op meer dan één plaats in de winkel plaatsen om de aandacht van de klanten te trekken en de verkoop te verhogen.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Onderhandelen met leveranciers over visueel materiaal

    Onderhandelen met leveranciers over de levering van visuele apparatuur; te allen tijde binnen budget blijven.

  • Gegevens over de levering van goederen bijhouden

    Bijhouden van goederenleveringen; discrepanties melden om de kosten te beheersen en de juiste voorraadniveaus te handhaven.

  • Verkoopopbrengsten maximaliseren

    Maximaliseren van mogelijke verkoopvolumes en vermijden van verliezen door cross-selling, upselling of promotie van aanvullende diensten.

  • Toezicht houden op de uitstalling van koopwaar

    Nauw samenwerken met de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de uitstalling van koopwaar om te beslissen hoe de producten moeten worden uitgestald, om de belangstelling van klanten en de verkoop van producten te maximaliseren.

  • Visuele presentaties veranderen

    Voorbereiden van visuele presentatiewijzigingen en deze uitvoeren door items te verplaatsen, rekken en armaturen te veranderen, borden te veranderen, decoratieve accessoires toe te voegen en te verwijderen, enz.

  • Verplaatsing van voorraden bewaken

    De voorraadbewegingen bijhouden vanaf het moment dat producten te koop worden aangeboden en klaar zijn voor distributie.

  • Verkoopanalyses uitvoeren

    Verkooprapporten onderzoeken om na te gaan welke goederen en diensten wel en niet goed verkocht werden.

  • Levering van goederen volgen

    De logistieke organisatie van producten opvolgen; ervoor zorgen dat producten correct en tijdig worden vervoerd.

  • Plattegronden interpreteren

    In staat zijn om driedimensionaal te denken; de resultaten begrijpen van het verplaatsen van de positie van objecten en patronen op plattegronden.

  • Onderhandelen over inkoopvoorwaarden

    Onderhandelen over voorwaarden zoals prijs, kwantiteit, kwaliteit en leveringsvoorwaarden met verkopers en leveranciers om de voordeligste inkoopvoorwaarden te garanderen.

  • Producenten bezoeken

    De fabrikanten bezoeken om meer te weten te komen over het productieproces en om de kwaliteit van het product te beoordelen.

  • Rekken vullen

    Rekken aanvullen met te verkopen goederen.

  • Relaties met klanten onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.

  • Verkoopruimte indelen

    Een effectieve verdeling van de aan bepaalde categorieën toegewezen kleinhandelsruimte.

Optionele kennis en vaardigheden

proefmomenten in de kleinhandel organiseren beslissen welke producten moeten worden opgeslagen verkoopacties organiseren samenwerken met kopers om producten te plannen voor de winkel etalages veranderen zorgen voor de beschikbaarheid van materiaal in verkooppunten voorraadniveaus bewaken goedverkopende producten analyseren problemen kritisch behandelen product afprijzen veiligheid van opgeslagen voorraad garanderen medewerkers opleiden over productkenmerken

Source: Sisyphus ODB