Beroep mediaconsultant

Mediaconsultants adviseren bedrijven en organisaties over de ontwikkeling van hun reclamestrategieën en over reclamegerelateerde onderwerpen die een meer algemene strategische aanpak vergen. Zij combineren kennis van marketing, budgetten en psychologie met een creatieve geest om reclamecampagnes te ontwikkelen. Zij stellen klanten alternatieven voor die hun organisaties, producten of projecten promoten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Reclametechnieken

    De communicatiestrategieën die bedoeld zijn om een publiek te bereiken of aan te moedigen, en de verschillende media die worden gebruikt om dit doel te bereiken.

  • Wetgeving inzake auteursrecht

    Wetgeving die de bescherming van de rechten van de oorspronkelijke auteurs op hun werk beschrijft, en die de wijze beschrijft waarop anderen gebruik kunnen maken van deze werken.

Vaardigheden

  • Contacten onderhouden met reclamebureaus

    Communiceren en samenwerken met reclamebureaus bij het doorgeven van de doelstellingen en specificaties van het marketingplan. Contact opnemen voor de ontwikkeling van een reclame- en promotiecampagne die het doel van het marketingplan vertegenwoordigt.

  • Een professioneel netwerk ontwikkelen

    Mensen in een professionele context bereiken en ontmoeten. Raakvlakken zoeken en uw contacten gebruiken in het belang van beide partijen. De mensen in uw persoonlijke professionele netwerk volgen en op de hoogte blijven van hun activiteiten.

  • Creatieve ideeën ontwikkelen

    Ontwikkelen van nieuwe artistieke concepten en creatieve ideeën.

  • Klanten overtuigen met alternatieven

    Beschrijven, detailleren en vergelijken van mogelijke alternatieven voor klanten om hen ervan te overtuigen een besluit te nemen dat zowel de onderneming als de klant ten goede komt.

  • Brainstormen

    Ideeën en concepten voorleggen aan andere leden van het creatieve team om alternatieven, oplossingen en betere versies te vinden.

  • Marktonderzoek uitvoeren

    Verzamelen, beoordelen en vertegenwoordigen van gegevens over de doelmarkt en klanten om strategische ontwikkeling en haalbaarheidsstudies te faciliteren. Markttrends identificeren.

  • Live presentaties geven

    Een toespraak of lezing houden waarin een nieuw product, dienst, idee of werkstuk wordt gedemonstreerd en uitgelegd aan een publiek.

  • Behoeften van klanten identificeren

    Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.

Optionele kennis en vaardigheden

reclamecampagnes goedkeuren kooptrends van consumenten analyseren culturele ontwikkelingen analyseren onderzoek naar mediakanalen uitvoeren mediastrategie ontwikkelen onderzoekcijfers van de mediasector volgen public relations indeling van advertenties beoordelen merkidentiteiten definiëren soorten media advies geven over public relations mediaplannen opstellen uitgeversmarkt reclamecampagnes coördineren grafisch ontwerp mediaplanning voldoen aan de verwachtingen van het doelpubliek marktgebonden maatregelen aanbevelen samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën reclameboodschappen maken marketingtechnieken voor merkidentiteit marketingprincipes publicrelationsstrategieën ontwikkelen budgetten beheren briefings volgen reclamecampagnes evalueren conclusies trekken uit resultaten van marktonderzoek advies geven over imago mediastudies helpen bij de praktische handelingen om reclamecampagnes te ontwikkelen

Source: Sisyphus ODB