Beroep hoofdsommelier

Hoofdsommeliers beheren de bestelling, de bereiding van en het serveren van wijn en andere verwante dranken in een afdeling van de horecasector.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Soorten wijn

    De grote verscheidenheid aan wijnen, met inbegrip van de verschillende soorten, regio’s en de bijzondere eigenschappen van elke wijn. Het proces achter de wijn, waaronder de keuze van druivenrassen, fermentatieprocessen en de soorten gewassen die tot het eindproduct hebben geleid.

  • Wetenschappen met betrekking tot wijn

    Wetenschappen zoals chemie, biologie en microbiologie, alsmede laboratoriumvaardigheden, die betrekking hebben op wijn.

  • Wijneigenschappen

    De oorsprong en kenmerken van internationale wijnen.

  • Mousserende wijnen

    De verschillende soorten mousserende wijnen en de mate waarin zij samengaan voedingsmiddelen.

Vaardigheden

  • Horecaproducten aanschaffen

    Goederen of diensten van een externe bron kopen.

  • Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven

    De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.

  • Goederen bestellen

    Producten bestellen bij relevante leveranciers om te beschikken over aantrekkelijke en winstgevende producten voor verkoop.

  • De wijnkelder beheren

    De wijnkelder systematiseren om te zorgen voor een behoorlijke hoeveelheid en variatie van wijn, en voorzien in een efficiënte en effectieve voorraadroulatie.

  • Alcoholische dranken bereiden

    Alcoholische dranken maken en serveren volgens de wensen van de klant.

  • Dienstroosters opstellen

    Plannen van de tijd en diensten van het personeel om de eisen van het bedrijf te weerspiegelen.

  • Werknemers opleiden

    Werknemers leiden en begeleiden via een proces waarbij hen de nodige vaardigheden worden aangeleerd voor de baan. Activiteiten organiseren bedoeld om het werk en de systemen voor te stellen of om de prestaties van individuen en groepen te verbeteren in organisatorische omgevingen.

  • Personeel aanwerven

    Nieuwe werknemers in dienst nemen door omvang van de functie weer te geven, reclame, afnemen van sollicitatiegesprekken en selecteren van personeel in overeenstemming met het beleid van de onderneming en de wetgeving.

  • Medewerkers begeleiden

    De prestaties van de werknemers beheren en verbeteren door personen of groepen te coachen hoe de specifieke methoden, vaardigheden of vaardigheden kunnen worden geoptimaliseerd door middel van aangepaste coachingmanieren en -methoden. Nieuw personeel opleiden en hen helpen bij het leren van nieuwe bedrijfssystemen.

  • Kwaliteit van de wijn controleren

    De controle op de kwaliteit van de wijnen en de aangifte van de wijnen met kurk of zure wijnen en de terugzending daarvan aan de leveranciers.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Doelstellingen op middellange termijn beheren

    Monitoren van schema's op middellange termijn met begrotingsramingen en afstemming op kwartaalbasis.

  • Voor regelmatig onderhoud van keukenmateriaal zorgen

    Garanderen van coördinatie en toezicht op reiniging en onderhoud van keukenapparatuur.

  • Voorraadrotatie beheren

    Toezien op de voorraadniveaus, met aandacht voor vervaldata om het voorraadverlies te verminderen.

  • Producten bijverkopen

    Klanten ertoe aan te zetten extra of duurdere producten te kopen.

  • Wijn serveren

    Het leveren van wijn met behulp van adequate technieken voor de afnemers. De fles op de juiste wijze openen, de wijn zo nodig decanteren, de wijn op de juiste temperatuur en in de juiste container opdienen en bewaren.

  • Wijnkaarten samenstellen

    Wijnkaarten samenstellen en bijwerken en ervoor zorgen dat ze een aanvulling vormen op de kenmerken van de gerechten en het merk.

  • Klanten helpen

    Klanten ondersteunen en adviseren bij het nemen van aankoopbeslissingen, door hun behoeften te begrijpen, geschikte diensten en producten voor hen te selecteren en op beleefde wijze vragen te beantwoorden over producten en diensten.

  • Werk voor speciale evenementen controleren

    Toezicht houden op activiteiten tijdens speciale evenementen, rekening houdend met specifieke doelstellingen, tijdschema, rooster, agenda, culturele beperkingen, regels en wetgeving.

  • Glaswerk selecteren om te serveren

    Het geschikte glaswerk kiezen voor dranken en de kwaliteit en netheid van het glas controleren.

  • Wijnen aanbevelen

    Aanbevelingen doen aan klanten over beschikbare wijnen en adviseren over combinaties van wijnen met specifieke gerechten op de menukaart.

Optionele kennis en vaardigheden

zorgen dat servies klaar is voor gebruik veiligheids- en bewakingsapparatuur bedienen vreemde talen gebruiken in het hotel- en restaurantwezen

Source: Sisyphus ODB