Beroep gemeenteraadslid

De gemeenteraadsleden vertegenwoordigen de inwoners van een stad of dorp in de gemeenteraad en voeren lokale wetgevende taken uit. Zij onderzoeken de zorgen van de bewoners en reageren daarop op een gepaste manier, en vertegenwoordigen het beleid en de programma's van hun politieke partij ook in de gemeenteraad. Zij communiceren met overheidsfunctionarissen om ervoor te zorgen dat de gemeente en haar agenda vertegenwoordigd zijn en houden toezicht op alle activiteiten die onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad vallen.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Taken gemeenteraadslid

  • Controleren of het college van B&W de gemeente goed bestuurt.
  • Beslissingen nemen over zaken die worden voorgelegd door het college van B&W; of zelf initiatief nemen.
  • Kaders stellen voor het beleid en de gang van zaken in de gemeente.
  • Behartigen van belangen van de achterban.
  • Goedkeuren (of afkeuren) van financiële besluiten van het college van B&W.

Gerelateerde beroepen lokale ambtenarij

  • Ambtenaar bedrijfsvergunningen
  • Ambtenaar bouwvergunningen
  • Ambtenaar uitgifte paspoorten
  • Beleidsmedewerker sociale zekerheid
  • Burgemeester, wethouder
  • Claimbeoordelaar uitkeringsaanvragen
  • Gemeente-ambtenaar
  • Maatschappelijk werker, bijstandsconsulent
  • Manager/directeur openbaar bestuur

Kennis

  • Implementatie van overheidsbeleid

    De procedures voor de toepassing van overheidsbeleid op alle niveaus van het openbaar bestuur.

Vaardigheden

  • Politieke onderhandelingen uitvoeren

    Het voeren van een debat en een argumentatieve dialoog in een politieke context, waarbij gebruik wordt gemaakt van onderhandelingstechnieken die specifiek zijn voor de politieke context om het gewenste doel te bereiken, zorgen voor compromissen en samenwerkingsverbanden onderhouden.

  • Verslagen van bijeenkomsten schrijven

    Maak volledige verslagen op basis van de notulen die tijdens een vergadering zijn gemaakt, om de belangrijke punten die zijn besproken en de besluiten die zijn genomen, aan de betrokken personen kenbaar te maken.

  • Vertrouwelijkheid in acht nemen

    Zich houden aan de reeks voorschriften voor de geheimhouding van informatie, behalve aan een andere gemachtigde persoon.

  • Advies geven over wetgevingsbesluiten

    Staatsambtenaren tijdens een legislatuur advies geven over nieuwe wetsvoorstellen en de behandeling van wetsartikelen.

  • Relaties met overheidsinstellingen onderhouden

    Contacten leggen en onderhouden met collega’s bij verschillende overheidsinstanties.

  • Wetgeving analyseren

    De bestaande wetgeving van een nationale of lokale overheid analyseren om na te gaan welke verbeteringen kunnen worden aangebracht en welke onderdelen van de wetgeving kunnen worden voorgesteld.

  • Relaties met lokale vertegenwoordigers onderhouden

    Goede betrekkingen onderhouden met vertegenwoordigers van de plaatselijke wetenschappelijke, economische en burgerlijke samenleving.

  • Gemeenschapsrelaties opbouwen

    Affectieve en langdurige relaties met lokale gemeenschappen ontwikkelen, door bijvoorbeeld speciale programma’s voor kleuterscholen en scholen en voor gehandicapten en ouderen te organiseren, het bewustzijn te vergroten en in ruil daarvoor waardering van de gemeenschap te krijgen.

Optionele kennis en vaardigheden

politieke campagnes voeren implementatie van overheidsbeleid beheren politieke partijen begrotingsbeginselen overheidsinkomsten inspecteren analytisch denken leiding geven aan personeel administratieve systemen beheren publiekrecht overheidsfinanciën behoeften van een gemeenschap analyseren beginselen van projectbeheer activiteiten delegeren kieswet overheidsuitgaven inspecteren budgetten beheren projectbeheer uitvoeren boekhoudregelgeving

Source: Sisyphus ODB