Beroep businessdevelopmentmanager

Businessdevelopmentmanagers streven ernaar om het marktaandeel van bedrijven te vergroten. Zij voeren strategische analyses uit van de belangrijkste voordelen die de producten of diensten van een bedrijf te bieden hebben en werken samen bij de ontwikkeling van marketingcampagnes voor leadgeneratie en ondersteuning van verkoopinspanningen.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Strategische planning

    De elementen die de basis en de kern van een organisatie bepalen, zoals haar opdracht, visie, waarden en doelstellingen.

  • Marktanalyse

    Het gebied van de marktanalyse en het onderzoek en de specifieke onderzoeksmethoden daarvan.

  • Marketingprincipes

    De principes van het beheren van de relatie tussen consumenten en producten of diensten met het doel de verkoop te verhogen en advertentietechnieken te verbeteren.

  • Verkoopstrategieën

    De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.

  • Bedrijfsanalyse

    Het onderzoeksgebied dat behoeften en problemen van bedrijven in kaart brengt en bepaalt welke oplossingen problemen in de bedrijfsvoering zouden kunnen verkleinen of voorkomen. Dit vakgebied houdt zich bezig met IT-oplossingen, marktproblemen, beleidsontwikkeling en strategische aangelegenheden.

  • Financiële analyse

    Het proces van het beoordelen van de financiële mogelijkheden, de middelen en de status van een organisatie of persoon door het analyseren van financiële overzichten en verslagen om goed geïnformeerde zakelijke of financiële beslissingen te kunnen nemen.

  • Marketingtechnieken voor merkidentiteit

    De methoden en systemen die worden gebruikt voor het onderzoek naar en de vaststelling van een merk voor marketingdoeleinden.

Vaardigheden

  • Verkoopcijfers van producten bestuderen

    Verzamelen en analyseren van verkoopniveaus van producten en diensten om deze informatie te gebruiken voor het bepalen van de bij de volgende partijen te produceren hoeveelheden, feedback van klanten, prijsontwikkelingen en de efficiëntie van verkoopmethoden.

  • Zakelijk inzicht gebruiken

    Passende maatregelen nemen in een bedrijfsomgeving nemen met het oog op een zo groot mogelijke uitkomst van elke situatie.

  • Rekeningen beheren

    De rekeningen en financiële activiteiten van een organisatie beheren, ervoor zorgen dat alle documenten correct worden bijhouden, dat alle informatie en berekeningen correct zijn en dat de juiste beslissingen worden genomen.

  • Nieuwe zakenkansen identificeren

    Potentiële klanten of producten nastreven om extra omzet te genereren en te zorgen voor groei.

  • Verkoopanalyses uitvoeren

    Verkooprapporten onderzoeken om na te gaan welke goederen en diensten wel en niet goed verkocht werden.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën

    Samenwerken met een groep professionals om marketingstrategieën te ontwikkelen, marktanalyses uit te voeren en de financiële levensvatbaarheid te evalueren, steeds rekening houdend met de doelstellingen van de onderneming.

  • Regionale aanwezigheid van winkels uitbreiden

    Strategieën identificeren en ontwikkelen om de regionale dekking van het bedrijf uit te breiden.

Optionele kennis en vaardigheden

streven naar bedrijfsgroei een professioneel netwerk ontwikkelen klanteninzicht culturele ontwikkelingen analyseren businessplannen analyseren klantgegevens analyseren strategieën voor toetreding tot de markt klanten werven planning voor toetreding tot de markt analyses gebruiken voor commerciële doeleinden marktonderzoek klantbeheer uitvoeren onderhandelen over schikkingen beheer van klantrelaties brainstormen evenementen bijwonen met belanghebbenden onderhandelen

Source: Sisyphus ODB