Beroep zorghulp

zorghulp
Credits: Shutterstock.com

Verpleeghulpen werken in teams van verpleegkundigen binnen de vakgebieden verpleging, sociale zorg, klinische zorg en zorg voor mensen van alle leeftijden. Verpleeghulpen helpen bij de bevordering en het herstel van de gezondheid van patiënten door fysieke en psychologische ondersteuning te bieden aan patiënten, vrienden en families.

Zorghulp: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken zorghulp

  • Signaleert en rapporteert over veranderingen in de conditie van de patiënt.
  • Past praktische interventieprocedures toe bij gedragsproblemen of dementie van patiënten.
  • Voert basale (medische) handelingen uit, zoals het meten van de bloeddruk en aanbrengen van bandages.
  • Verzamelt monsters zoals urine, ontlasting of speeksel.
  • Assisteert bij rehabilitering, basisbehandelingen en medicatie.
  • Helpt patiënten bij activiteiten zoals lopen, het doen van oefeningen en in en uit bed komen.
  • Draait en verplaatst bedlegerige patiënten, alleen of met hulp van anderen, om doorliggen te voorkomen.
  • Helpt, indien nodig, patiënten met de voeding.
  • Bereidt patiënten voor op een operatie, behandeling of onderzoek door hen te wassen, verzorgen, scheren, kleden of draperen.
  • Verricht huishoudelijk werk, zoals kamers schoonmaken en beddengoed verschonen.
  • Steriliseert en onderhoudt gebruikte hulpmiddelen.

Gerelateerde beroepen verpleegkundige

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Bedrijfsverpleegkundige
  • Hoofdverpleegkundige
  • IC verpleegkundige
  • Kinderverpleegkundige
  • OK verpleegkundige
  • Particulier verpleegkundige
  • Psychiatrisch verpleegkundige
  • Schoolverpleegkundige
  • Verpleegkundige (hbo)
  • Verpleegkundige (mbo)
  • Verpleegkundige, anders
  • Wijkverpleegkundige

Vaardigheden

  • Basisondersteuning aan patiënten bieden

    Patiënten en burgers ondersteuning bieden bij dagelijkse activiteiten zoals hygiëne, comfort, mobilisatie en voedselbehoeften.

  • Beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren

    Het verstrekken van nuttige informatie over beroepen in de gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat de juiste beleidsbeslissingen worden genomen.

  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken

    Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken (online toepassingen en diensten ) om de gezondheidszorg te verbeteren.

  • Communiceren met verplegend personeel

    Communiceren met verpleegkundigen en andere gezondheidswerkers om te zorgen voor de verstrekking van goede en veilige patiëntenzorg.

  • Gezondheidsvoorlichting bieden

    Empirisch onderbouwde strategieën ter bevordering van een gezond leven, ziektepreventie en beheer bieden.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg

    Inzicht hebben in de achtergrond van de symptomen, de moeilijkheden en het gedrag van cliënten en patiënten. Meeleven met hun problemen; respect tonen en hun autonomie, zelfrespect en zelfstandigheid versterken. Zich bekommeren om hun welzijn, en handelen met inachtneming van de persoonlijke grenzen, gevoeligheden, culturele verschillen en voorkeuren van de cliënt en de patiënt in gedachten.

  • Voorlichten over preventie van ziekte

    Empirisch onderbouwd advies verstrekken over het vermijden van een slechte gezondheid, personen en hun verzorgers voorlichten over het voorkomen van ziekten en/of verbeteren van hun omgeving en gezondheidstoestand. Advies verstrekken over de vaststelling van risico’s die leiden tot een slechte gezondheid en helpen de veerkracht van de patiënten te vergroten met strategieën voor preventie en vroegtijdige interventie.

  • Medische routine-informatie overbrengen

    Medische routine-informatie overbrengen aan patiënten, familieleden en leden van het publiek.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van de gezondheidszorg

    Ervoor zorgen dat gebruikers in de gezondheidszorg professioneel, effectief en veilig worden behandeld, waarbij de technieken en procedures worden aangepast aan de behoeften, capaciteiten of de heersende omstandigheden van de persoon.

  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg

    Communiceren met cliënten en hun verzorgers, met toestemming van de patiënt, om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de cliënten en patiënten en de vertrouwelijkheid te waarborgen.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Fundamentele tekenen van patiënten controleren

    De fundamentele en andere signalen van de patiënt in de gaten te houden, de door de verpleegkundige aangegeven acties ondernemen en, indien van toepassing, aan hem/haar verslag uitbrengen .

  • Onder toezicht werken in de zorgsector

    Werk onder delegatie en toezicht van verpleegkundigen ter ondersteuning van verpleegkundige verzorging en administratie.

  • Omgaan met noodzorgsituaties

    De signalen beoordelen en goed voorbereid zijn op een situatie die een onmiddellijke bedreiging vormt voor iemands gezondheid, veiligheid, eigendom of milieu.  

  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen

    Tijdens een behandeling collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen en het vertrouwen en de medewerking van de zorggebruikers stimuleren en winnen.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Verpleegkundigen ondersteunen

    Ondersteunen van verpleegkundigen met de voorbereiding en verstrekking van diagnostische en behandelingsinterventies.

  • Samenwerken met verplegend personeel

    Samenwerken met verpleegkundigen en andere zorgverleners bij het ondersteunen van de basiszorg voor patiënten.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers

    Ervoor zorgen dat patiënten/cliënten volledig zijn geïnformeerd over de risico’s en voordelen van voorgestelde behandelingen, zodat zij geïnformeerde toestemming kunnen geven, waarbij patiënten/cliënten worden betrokken bij het proces van hun zorg en behandeling.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

  • Afwijkingen identificeren

    Bepalen wat normaal en abnormaal is normaal en abnormaal is met betrekking tot het welzijn van patiënten, middels ervaring en scholing, en aan de verpleegkundigen rapporteren wat abnormaal is.

  • Gezondheidswetenschappen toepassen

    Een breed scala aan biomedische, psychosociale, organisatorische, educatieve en maatschappelijke aspecten van gezondheid, ziekte en gezondheidszorg toepassen om de gezondheidszorg te verbeteren en de kwaliteit van leven te verbeteren.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

Optionele kennis en vaardigheden

vermogen van oudere volwassenen om voor zichzelf te zorgen beoordelen behoeften van oudere volwassenen vreemde talen gebruiken bij zorg zorg voor personen met een handicap vreemde talen gebruiken voor gezondheidsgerelateerd onderzoek schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren helpen bij het toedienen van geneesmiddelen aan ouderen maaltijden uitdelen aan patiënten in vreemde talen communiceren met zorgverleners klinische geriatrie sterilisatietechnieken personen helpen zich aan te passen aan een lichamelijke beperking soorten handicaps

Source: Sisyphus ODB