Beroep winkelmedewerker

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Winkelmedewerker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Ondernemingsbeleid

    De regels die van toepassing zijn op de activiteiten van een bedrijf.

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

Vaardigheden

  • Producten voor klanten ordenen

    Ordenen van producten voor klanten volgens hun specificaties en bepalingen.

  • Toezicht houden op de uitstalling van koopwaar

    Nauw samenwerken met de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de uitstalling van koopwaar om te beslissen hoe de producten moeten worden uitgestald, om de belangstelling van klanten en de verkoop van producten te maximaliseren.

  • Goederen inpakken als geschenk

    Goederen inpakken als geschenk op verzoek van de klant.

  • Rekken vullen

    Rekken aanvullen met te verkopen goederen.

  • Geplaatste bestellingen verwerken

    Verwerken van aankoopaanvragen voor artikelen die momenteel niet beschikbaar zijn.

  • Klanten begeleiden bij de keuze van producten

    Passend advies en bijstand verstrekken zodat klanten de precieze goederen en diensten vinden waarnaar ze op zoek waren. De keuze en beschikbaarheid van producten bespreken.

  • Aankopen in draagtassen doen

    Gekochte artikelen verpakken en ze in boodschappentassen doen.

  • Klanten naar koopwaar leiden

    Klanten informeren waar ze de producten kunnen vinden die ze zoeken en ze begeleid naar het gewenste product.

  • Ondernemingsbeleid toepassen

    De beginselen en regels voor de de activiteiten en processen van een organisatie toepassen.

  • Productdisplay organiseren

    Goederen op aantrekkelijke en veilige wijze organiseren. Een toonbank of een ander display opstellen waar demonstraties plaatsvinden om de aandacht van toekomstige klanten te trekken. Stands voor het uitstallen van goederen organiseren en onderhouden. Verkoopplaatsen en productstallingen oprichten en monteren voor het verkoopproces.

  • Winkels schoonhouden

    Houd de winkels netjes en schoon door te stofzuigen en te dweilen.

  • Nazorgdiensten aan klanten bieden

    Registreren, opvolgen en oplossen van en reageren op klantverzoeken, klachten en after-sales services.

  • Gegeven instructies volgen

    Instructies volgen om doelen te bereiken en deadlines te halen.

  • Relaties met klanten onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.

  • Kassa's bedienen

    Transacties in contanten registreren en behandelen door middel van een kassaregister.

  • Koopwaar onderzoeken

    Controleren dat de te koop aangeboden artikelen correct geprijsd zijn en dat zij werken zoals geadverteerd.

  • Relaties met leveranciers onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met leveranciers en dienstverleners opbouwen om een positieve, winstgevende en duurzame samenwerking, en contractonderhandelingen tot stand te brengen.

  • Terugbetalingen verwerken

    Vragen van klanten voor retourzendingen, omruil van goederen, terugbetalingen of aanpassingen van facturen oplossen. De organisatorische richtlijnen volgen tijdens dit proces.

  • Prijskaartjes ophangen

    Prijskaartjes op producten plaatsen en ervoor zorgen dat de prijzen correct worden weergegeven.

  • Klanten inlichten over speciale aanbiedingen

    De klanten inlichten over nieuwe promotionele acties en speciale aanbiedingen.

Optionele kennis en vaardigheden

actief verkopen producteigenschappen demonstreren principes van teamwerk voorraadniveaus bewaken klantenservice verlenen verschillende communicatiekanalen gebruiken leveringen bij ontvangst controleren behoeften van klanten identificeren gegevens over de levering van goederen bijhouden bestellingen van onlinewinkels verwerken betalingen verwerken verkoopbevorderingstechnieken geldautomaat beheren verkoopdoelstellingen behalen

Loopbaanperspectief

Het beroep winkelmedewerker behoort tot de beroepsgroep Verkoopmedewerkers detailhandel. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202412400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202493400  hoog
verwachte baanopeningen tot 2024105800  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB