Beroep wasserijmedewerker

Wasserijmedewerker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Soorten vlekken

    Controle van het weefsel voor verschillende soorten vlekken zoals onzichtbare vlekken, transpiratie- en oxidatievlekken. Inzicht in de juiste manier om de gebreken aan te pakken door het testen van de aard van de vlek, het soort weefsel (opgenomen, opgebouwde en samengestelde vlekken) en de kleurvastheid van de kleurstof.

  • Kwaliteitsstandaarden

    De nationale en internationale voorschriften, specificaties en richtlijnen die ervoor zorgen dat de producten, diensten en processen van goede kwaliteit zijn en geschikt zijn voor het beoogde doel.

Vaardigheden

  • Accessoires onderscheiden

    Onderscheid maken tussen toebehoren om de verschillen tussen de accessoires te bepalen. Het beoordelen van accessoires op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • Stukken verzamelen voor wasdienst

    Verzamel de vuile stukken kleding of ander linnengoed in de inrichting en stuur deze naar de wasserij.

  • Materialen voor stomerij inspecteren

    Controleren welke items geschikt of ongeschikt zijn voor stoomreiniging door wasvoorschriften te lezen en te beslissen welke stoomreinigingsprocessen nodig zijn.

  • Drogers gebruiken

    Bedienen van de machine om vlekken te verwijderen en schone kleding te verkrijgen. Meten van de minimale en maximale belasting die in de machine moet worden geplaatst en het juiste droogproces selecteren voor eventuele vocht- en lekproblemen.

  • Wasautomaten gebruiken

    De uitrusting voorbereiden en kledingstukken veilig in en uit de wasautomaat laden. Het juiste wasprogramma selecteren, fouten en storingen in de machine herkennen en dit melden aan de juiste persoon.

  • Kledingstukken identificeren

    Tellen en verzamelen van de items, en aflever- en leveringsdata geven. Bevestigen van labels met een veiligheidsspeld of -nietje, die belangrijke informatie over de klant beschrijven. Speciale gekleurde labels aanbrengen voor verschillende soorten behandelingen, en de bestelling samenstellen en weer samenstellen na het was- en stomerijproces.

  • Schoonmaakmateriaal onderhouden

    De uitrusting en het materiaal dat voor schoonmaak werd gebruikt reinigen en in goede staat bewaren.

  • Relaties met klanten onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.

  • Stoffen strijken

    Persen en strijken van het product om vorm te geven aan stoffen of deze plat te maken, voor hun definitieve afgewerkte uiterlijk. Strijk met de hand of met stoompersen.

  • Vlekken verwijderen

    Gebruik maken van vlekverwijderingsapparatuur om vlekken te verwijderen zonder het weefsel te beschadigen. Het uitvoeren van kleding en vlekkendetectie om de specifieke vleksoort, zoals natte of droge kleuring, op een veilige en geschikte manier te identificeren.

  • Prespotting toepassen

    Verwijderen van vlekken in de stomerij met behulp van de prespotting techniek. Gebruik maken van een spotting board, die het kledingstuk dat aan de spotting board is bevestigd, door luchtafzuigingen zuigt. Gebruikmaken van een vlekkenpistool om de vlek met stoom los te maken en een föhn gebruiken om de stof te drogen.

  • Onderhoudsetiketten lezen

    Kledingstukken sorteren op kleur of stof door het inspecteren en lezen van verzorgingsetiketten of labels. Ze geven aan hoe een bepaalde stof het beste kan worden gewassen, gebleekt, gedroogd, gestreken en gereinigd.

  • Stoomtunnels bedienen

    Brede of smalle stoomtunnels hanteren die kreuken uit kledingstukken verwijderen. Het materiaal in een stoomkamer plaatsen om het weefsel vervormbaar te maken.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Linnengoed beheren

    Gewassen artikelen beheren en opslaan in veilige en hygiënische omstandigheden.

  • Stoffen onderscheiden

    Onderscheid maken tussen de stoffen om de verschillen ertussen te bepalen. Beoordelen van weefsels op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • Huishoudlinnen wassen

    Huishoudlinnen zoals lakens, handdoeken en tafelkleden wassen met water en wasmiddel. Linnen reinigen met de hand of met behulp van een wasmachine.

  • Oplosmiddelen gebruiken

    Producten of oppervlakken reinigen met behulp van oplosmiddelen om onnodige stoffen op te lossen of te verwijderen.

Optionele kennis en vaardigheden

persmachines in een stomerij gebruiken voorraadniveaus bewaken bestellingen voor klanten opvolgen klachten van klanten afhandelen scheikundige aspecten van leerverven betalingen verwerken persoonlijk beschermingsmateriaal kwaliteit van kledingstukken evalueren goederen verpakken temperatuur regelen diensten verkopen organisatorisch beleid producten verkopen gezondheids- en veiligheidsmaatregelen in de schoonmaakindustrie afval verwijderen verkrijgen van kleurchemicaliën soorten bleekmiddel gasten begroeten verftechnieken eigenschappen van weefsels defecten op ruwe huiden identificeren

Loopbaanperspectief

Het beroep wasserijmedewerker behoort tot de beroepsgroep Productiemachinebedieners. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20246800  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20249500  laag
verwachte baanopeningen tot 202416300  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB