Beroep verslavingsconculent

Verslavingsconsulenten bieden hulp en begeleiding aan individuen en gezinnen die te maken hebben met drugs- en alcoholverslaving, monitoren hun vooruitgang, behartigen hun belangen, voeren crisisinterventies uit en organiseren groepstherapie. Zij helpen de personen ook met de gevolgen van hun verslavingen, zoals werkloosheid, lichamelijke aandoeningen, geestelijke stoornissen en armoede. Verslavingsconsulenten kunnen ook educatieve programma's opstellen voor risicogroepen.

Verslavingsconculent: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Reflectie

    De manier om naar personen te luisteren, de belangrijkste punten samen te vatten en duidelijk te maken wat zij voelen om hen te helpen reflecteren over hun gedrag.

  • Psychologische theorieën

    De historische ontwikkeling van counseling en psychologische theorieën, evenals de perspectieven en toepassingen, en interview- en counselingstrategieën.

  • Cliëntgerichte begeleiding

    Werkwijze waarbij cliënten worden aangemoedigd zich te concentreren op hoe zij zich tijdens de begeleidingssessie voelen, om te kunnen zoeken naar de meest geschikte oplossingen.

  • Begeleidingsmethodes

    Begeleidingstechnieken die in verschillende omgevingen en bij verschillende groepen en individuen worden gebruikt, in het bijzonder wanneer het gaat om methoden voor toezicht en bemiddeling in het begeleidingsproces.

  • Wettelijke vereisten in de sociale sector

    De eisen uit wet- en regelgeving voor de sociale sector.

  • Psychologie

    Het menselijk gedrag en diens prestaties met individuele verschillen in bekwaamheid, persoonlijkheid, interesses, leerprestaties en motivatie.

  • Psychologische ontwikkeling van jongeren

    Inzicht in de ontwikkelingen en de ontwikkelingsbehoeften van kinderen en jongeren, het observeren van het gedrag en relaties om ontwikkelingsvertraging op te sporen.

  • Sociale rechtvaardigheid

    De ontwikkeling en de beginselen van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid en de wijze waarop deze per geval dienen te worden toegepast.

  • Cognitieve gedragstherapie

    Oplossingsgerichte aanpak bij de behandeling van geestelijke stoornissen, gericht op het oplossen van problemen door het aanleren van nieuwe vaardigheden voor de verwerking van informatie en het leren omgaan met gebeurtenissen.

  • Menselijke psychologische ontwikkeling

    De menselijke psychologische ontwikkeling gedurende de hele levensloop, theorieën inzake de persoonlijkheidsontwikkeling, culturele en ecologische invloeden, het gedrag van de mens, met inbegrip van ontwikkelingscrises, handicaps, uitzonderlijk gedrag en verslavend gedrag.

  • Afhankelijkheid van drugs

    Verslaafdheid aan alcohol, voorgeschreven geneesmiddelen, drugs en cocaïne en hun impact op de hersenen en het menselijk lichaam.

  • Sociale wetenschappen

    Ontwikkeling en kenmerken van sociologische, antropologische, psychologische, politieke en sociale beleidstheorieën.

  • Gedragstherapie

    De kenmerken en grondslagen van gedragstherapie, die zich richt op het veranderen van ‘ongewenst of negatief gedrag van patiënten’. De gedragstherapie bestudeert het bestaande gedrag en de wijze waarop dit gedrag kan worden afgeleerd.

  • Toezicht op personen

    De handeling waarbij een persoon of een groep personen bij een bepaalde activiteit wordt gestuurd.

Vaardigheden

  • Cliënten beslissingen helpen maken tijdens begeleidingssessies

    Klanten aanmoedigen om hun eigen beslissingen met betrekking tot hun problemen of innerlijke conflicten door verwarring te verminderen en klanten in staat stellen hun eigen conclusies te trekken, zonder enige vertekening.

  • Verslagen van werk met gebruikers van diensten bewaren

    Nauwkeurige, beknopte, actuele en tijdige gegevens bijhouden van het werk met gebruikers van de diensten, met inachtneming van de wetgeving en het beleid op het gebied van privacy en veiligheid.

  • Communiceren met gebruikers van sociale diensten

    Verbale, non-verbale, schriftelijke en elektronische communicatie gebruiken. Aandacht hebben voor de behoeften, kenmerken, vaardigheden, voorkeuren, leeftijd, ontwikkelingsfase en cultuur van de specifieke gebruikers van sociale diensten.

  • Bescherming van jonge personen promoten

    De bescherming en wat moet worden gedaan in geval van daadwerkelijke of potentiële schade of misbruik begrijpen.

  • Niet-emotionele betrokkenheid handhaven

    Een ruimer perspectief handhaven en niet blijven vasthouden aan de emoties en gevoelens die door de cliënt worden geuit tijdens de begeleidingssessies.

  • Terugvalpreventie organiseren

    De patiënt of cliënt helpen bij het identificeren van en anticiperen op risicovolle situaties of externe en interne triggers. Hen ondersteunen bij het ontwikkelen van betere overlevingsstrategieën en back-upplannen voor het geval zich in de toekomst problemen voordoen.

  • Hulprelaties opbouwen met gebruikers van sociale diensten

    Ontwikkelen van een samenwerkende hulprelatie, het aanpakken van eventuele breuken of spanningen in de relatie, het bevorderen van de band en het verkrijgen van vertrouwen en samenwerking van gebruikers door middel van empathisch luisteren, zorg, warmte en authenticiteit.

  • Sociale begeleiding bieden

    De gebruikers van sociale diensten helpen bij het oplossen van persoonlijke, sociale of psychologische problemen.

  • Ontwikkeling van de jeugd beoordelen

    De verschillende aspecten met betrekking tot de ontwikkelingsbehoeften van kinderen en jongeren evalueren.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Sociale verandering promoten

    Veranderingen in de relaties tussen individuele personen, gezinnen, groepen, organisaties en gemeenschappen bevorderen door rekening te houden met en om te gaan met onvoorspelbare veranderingen op micro-, macro- en mezzoniveau.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten

    Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten met inachtneming van de waarden en principes ten aanzien van maatschappelijk werk.

  • Situatie van gebruikers van sociale diensten beoordelen

    De sociale situatie van de gebruikers van de diensten beoordelen, waarbij nieuwsgierigheid en respect voor de dialoog in evenwicht met elkaar moeten staan, rekening houdend met hun families, organisaties en gemeenschappen en de daaraan verbonden risico’s, en de behoeften en de middelen om aan fysieke, emotionele en sociale behoeften te voldoen.

  • Sociale crisissen beheersen

    Individuen in sociale crisissituaties tijdig identificeren, erop reageren en hen motiveren, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle middelen.

  • Reageren op extreme emoties van personen

    Reageren en zorgen voor passende hulp in geval van extreme emotionele reacties van individuen in een crisissituatie, in extreme nood of personen met trauma’s.

  • Mensenrechten promoten

    Mensenrechten en diversiteit promoten en respecteren in het licht van de fysieke, psychologische, geestelijke en sociale behoeften van autonome personen, rekening houdend met hun standpunten, overtuigingen en waarden, en de internationale en nationale gedragscodes en de ethische implicaties van de verlening van gezondheidszorg, en daarbij te zorgen voor hun recht op privacy en het waarborgen van de vertrouwelijkheid van informatie van de gezondheidszorg.

  • Conflicten hanteren

    Bemiddelen bij conflicten en gespannen situaties door te handelen tussen partijen, zoals gebruikers van diensten, belangrijke anderen zoals gezinnen, en instellingen, streven naar een overeenkomst, verzoening en oplossen van problemen.

  • Leiderschap tonen bij sociale dienstverlening

    Neem het voortouw bij de praktische behandeling van maatschappelijke zaken en activiteiten.

  • Jongeren voorbereiden op de volwassenheid

    Werken met kinderen en jongeren om de vaardigheden en bekwaamheden in kaart te brengen die zij nodig zullen hebben om doelmatige burgers en volwassenen te worden en hen voor te bereiden op hun onafhankelijkheid.

  • Voorzorgsmaatregelen voor gezondheid en veiligheid volgen bij socialezorgpraktijken

    Zorgen voor hygiënische werkmethoden, met inachtneming van de veiligheid van het milieu bij dagzorg, zorginstellingen en thuiszorg.

  • Positieve instelling van jongeren ondersteunen

    Kinderen en jongeren helpen hun sociale, emotionele en identiteitsbehoeften te beoordelen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, hun zelfbeeld versterken en hun zelfafhankelijkheid verbeteren.

  • Empathisch zijn

    Emoties en inzichten ervaren door een ander herkennen, begrijpen en delen.

  • Begeleide cliënten aanmoedigen zichzelf te onderzoeken

    De cliënten ondersteunen en aanmoedigen om bepaalde aspecten van hun leven te analyseren en zich bewust te zijn van een aantal aspecten die tot nu toe misschien pijnlijk of onmogelijk aan te pakken zijn geweest.

  • Therapiesessies uitvoeren

    Werken in sessies met individuen of groepen om therapie te geven in een gecontroleerde omgeving.

  • Drugs- en alcoholverslavingen van cliënten beoordelen

    Cliënten interviewen en hun verslavingen beoordelen om een passend actieplan op te stellen.

  • Samenwerken op interprofessioneel niveau

    Samenwerken met mensen in andere sectoren met betrekking tot sociale dienstverlening.

  • Gebruikers van sociale diensten doorverwijzen

    Verwijzen naar andere professionals en andere organisaties op basis van de eisen en behoeften van gebruikers van sociale diensten.

  • Gedragsstimuli gebruiken voor begeleiding bij verslaving

    Gebruik vragen om de klant te motiveren om zijn/haar gedrag te veranderen of om een behandeling of onthouding van de stof of alcohol te ondergaan.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Verslag doen van sociale ontwikkelingen

    Verslag doen van resultaten en conclusies over de sociale ontwikkeling van de samenleving op een begrijpelijke manier, door deze mondeling en schriftelijk te presenteren aan een breed publiek, van niet-deskundigen tot deskundigen.

  • Beschikken over emotionele intelligentie

    Het onderkennen van de eigen emoties en die van anderen, het correct onderscheiden van deze emoties en het observeren van de manier waarop deze invloed kunnen uitoefenen op iemands omgeving en de sociale interactie en wat eraan kan worden gedaan.

  • Sociale diensten verlenen in cultureel diverse gemeenschappen

    Diensten verlenen die rekening houden met verschillende culturele en taaltradities, die de eerbiediging en validatie van gemeenschappen aantonen en consistent zijn met het beleid op het gebied van mensenrechten en gelijkheid en diversiteit.

  • Stress in organisaties beheersen

    Omgaan met bronnen van stress en druk in het eigen beroepsleven, zoals beroeps-, management-, institutionele en persoonlijke stress, en anderen helpen hetzelfde te doen om het welzijn van uw collega's te bevorderen en burnouts te voorkomen.

  • Professioneel communiceren met collega’s in andere vakgebieden

    Professioneel communiceren en samenwerken met andere beroepsgroepen in de gezondheidszorg en de sociale dienstverlening.

  • Vertrouwen van gebruikers van diensten behouden

    Het vertrouwen van de cliënt winnen en in stand houden en op een passende, open, nauwkeurige en directe wijze communiceren en eerlijk en betrouwbaar zijn.

  • Sociaal rechtvaardige werkbeginselen toepassen

    Werken in overeenstemming met management- en organisatieprincipes en -waarden op het gebied van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid.

  • Continue professionele ontwikkeling ondernemen op het gebied van sociaal werk

    Continue professionele ontwikkeling (CPD) ondernemen om kennis, vaardigheden en competenties in het kader van het maatschappelijk werk voortdurend bij te werken en te ontwikkelen.

Optionele kennis en vaardigheden

sofrologie informeren over de risico’s van drugs- en alcoholmisbruik

Source: Sisyphus ODB