Beroep vakdocent vervoerstechnologie beroepsonderwijs

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Sociaal / Realistisch
  • Sociaal / Artistiek
  • Sociaal / Onderzoekend

Kennis

  • Onderhoud en reparatie
  • Leerproblemen
  • Curriculumdoelstellingen
  • Materiaalmechanica
  • Beoordelingsprocessen

Vaardigheden

  • Vooruitgang van studenten volgen
  • Instructies geven over veiligheidsmaatregelen
  • Onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt
  • In het beroepsonderwijs werken
  • Principes van transporttechnologie aanleren
  • Studenten beoordelen
  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen
  • Onderwijsstrategieën toepassen
  • Studentenrelaties beheren
  • Huiswerk geven
  • Studenten bijstaan bij het leren
  • Veiligheid van studenten garanderen
  • Constructieve kritiek geven
  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen
  • Teamwork tussen studenten aanmoedigen
  • Studenten helpen met materiaal
  • Studentendiscipline handhaven
  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
  • Lesinhoud voorbereiden
  • Lesoverzicht ontwikkelen

Optionele kennis en vaardigheden

mechanica van vaartuigen klassenmanagement uitvoeren fietsmechanica in lesmateriaal voorzien spoorweginfrastructuur mechanica van motorvoertuigen vliegtuigmechanica mechanica van treinen motorprestaties evalueren reverse-engineering problemen bij voertuigen vaststellen beginselen van werktuigbouwkunde klantenservicetechnieken aanleren besturingssystemen van vliegtuigen schilderwerk controleren aerodynamica bediening van verschillende motoren werken met elektronische leeromgevingen onderhoud van locomotieven uitvoeren klantendiensten motoren opnieuw monteren motoronderdelen elektromechanica technische tekeningen middelen voor educatieve doeleinden beheren motoren repareren maritiemevervoerstechnologie soorten handicaps

Loopbaanperspectief

Het beroep vakdocent vervoerstechnologie beroepsonderwijs behoort tot de beroepsgroep Docenten beroepsgerichte vakken secundair onderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024500  laag
verwachte vervangingsvraag tot 20246600  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 20247100  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag