Beroep vakdocent vervoerstechnologie beroepsonderwijs
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Sociaal / Realistisch
- Sociaal / Artistiek
- Sociaal / Onderzoekend
Kennis
- Onderhoud en reparatie
- Leerproblemen
- Curriculumdoelstellingen
- Materiaalmechanica
- Beoordelingsprocessen
Vaardigheden
- Vooruitgang van studenten volgen
- Instructies geven over veiligheidsmaatregelen
- Onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt
- In het beroepsonderwijs werken
- Principes van transporttechnologie aanleren
- Studenten beoordelen
- Interculturele onderwijsstrategieën toepassen
- Onderwijsstrategieën toepassen
- Studentenrelaties beheren
- Huiswerk geven
- Studenten bijstaan bij het leren
- Veiligheid van studenten garanderen
- Constructieve kritiek geven
- Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen
- Teamwork tussen studenten aanmoedigen
- Studenten helpen met materiaal
- Studentendiscipline handhaven
- Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
- Lesinhoud voorbereiden
- Lesoverzicht ontwikkelen
Optionele kennis en vaardigheden
mechanica van vaartuigen klassenmanagement uitvoeren fietsmechanica in lesmateriaal voorzien spoorweginfrastructuur mechanica van motorvoertuigen vliegtuigmechanica mechanica van treinen motorprestaties evalueren reverse-engineering problemen bij voertuigen vaststellen beginselen van werktuigbouwkunde klantenservicetechnieken aanleren besturingssystemen van vliegtuigen schilderwerk controleren aerodynamica bediening van verschillende motoren werken met elektronische leeromgevingen onderhoud van locomotieven uitvoeren klantendiensten motoren opnieuw monteren motoronderdelen elektromechanica technische tekeningen middelen voor educatieve doeleinden beheren motoren repareren maritiemevervoerstechnologie soorten handicapsLoopbaanperspectief
Het beroep vakdocent vervoerstechnologie beroepsonderwijs behoort tot de beroepsgroep Docenten beroepsgerichte vakken secundair onderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 500 | laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 6600 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 7100 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | laag | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | laag |