Beroep vakdocent reizen en toerisme beroepsonderwijs

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Sociaal / Realistisch
  • Sociaal / Artistiek
  • Sociaal / Onderzoekend

Kennis

  • Markt voor toerisme
  • Lokale regionale of toeristische sector
  • Klantendiensten
  • Reisboekingsprocedures
  • Geografische gebieden met toeristische relevantie
  • Principes van teamwerk
  • Curriculumdoelstellingen

Vaardigheden

  • Huiswerk geven
  • Lesinhoud voorbereiden
  • Presentaties over toerisme geven
  • In lesmateriaal voorzien
  • Studenten beoordelen
  • Onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt
  • Studentendiscipline handhaven
  • Teamwork tussen studenten aanmoedigen
  • Klassenmanagement uitvoeren
  • Lesoverzicht ontwikkelen
  • In het beroepsonderwijs werken
  • Onderwijsstrategieën toepassen
  • Vooruitgang van studenten volgen
  • Constructieve kritiek geven
  • Klantenservicetechnieken aanleren
  • Studenten bijstaan bij het leren
  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen
  • Studentenrelaties beheren
  • Principes van toerisme aanleren
  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen
  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

Optionele kennis en vaardigheden

aangepaste toeristische routes bedenken soorten handicaps informatiebrochures voor toeristen ontwikkelen wereldwijde distributiesystemen gebruiken beoordelingsprocessen verschillende talen spreken deelnemen aan toeristische evenementen leerproblemen software voor het beheer van klantrelaties gebruiken middelen voor educatieve doeleinden beheren boekingen verwerken onderwijsprogramma’s evalueren werken met elektronische leeromgevingen invloed van het toerisme op het milieu aan toerisme gerelateerde informatie verschaffen toeristische bestemmingen evalueren

Loopbaanperspectief

Het beroep vakdocent reizen en toerisme beroepsonderwijs behoort tot de beroepsgroep Docenten beroepsgerichte vakken secundair onderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024500  laag
verwachte vervangingsvraag tot 20246600  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 20247100  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag