Beroep vakdocent landbouw, bosbouw en visserij beroepsonderwijs

Leerkrachten in de landbouw, de bosbouw en de visserij geven studenten de instructie op hun gespecialiseerde studiegebied, landbouw, bosbouw en visserij, die overwegend praktisch van aard is. Zij geven een theoretische opleiding voor de praktische vaardigheden en technieken die de studenten vervolgens moeten volgen voor een beroep van landbouw, bosbouw of visserij. De leerkrachten in de sectoren landbouw, bosbouw en visserij zien toe op de voortgang van de studenten, staan individueel bij wanneer dat nodig is, en evalueren hun kennis en prestaties op het gebied van landbouw, bosbouw en visserij door middel van opdrachten, tests en onderzoeken.

Vakdocent landbouw, bosbouw en visserij beroepsonderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Principes van teamwerk

    De samenwerking tussen mensen, gekenmerkt door een eensgezinde inzet voor het bereiken van een bepaald doel, het in gelijke mate deelnemen, het in stand houden van open communicatie, het vergemakkelijken van een doeltreffend gebruik van ideeën, enz.

Vaardigheden

  • Onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt

    Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in kaart brengen en de relevantie ervan herkennen voor de opleiding van studenten.

  • In het beroepsonderwijs werken

    Werken in een beroepsschool die leerlingen praktijkonderricht geeft.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Teamwork tussen studenten aanmoedigen

    Studenten aanmoedigen om met anderen samen te werken in hun leerproces door in teamverband te werken, bijvoorbeeld via groepsactiviteiten.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Werken met elektronische leeromgevingen

    Het gebruik van online leeromgevingen en -platforms integreren in het leerproces.

  • In lesmateriaal voorzien

    Ervoor zorgen dat het nodige lesmateriaal voor het onderwijs in een klas, zoals visuele hulpmiddelen, wordt voorbereid, up-to-date is en aanwezig is in de instructieruimte.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Trainingsprocedures van visserijen ondersteunen

    Collega's ondersteunen bij de voortgang van hun werk door hun beroepsspecifieke kennis te vergroten.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Instructies geven over veiligheidsmaatregelen

    Instructies geven over de mogelijke oorzaken van ongevallen of bronnen van gevaar en de beschermende maatregelen toelichten die genomen moeten worden om de gezondheid en veiligheid te garanderen.

Optionele kennis en vaardigheden

voortplantingstechnieken op het gebied van aquacultuur agronomische productiebeginselen gedragscode voor een verantwoorde visserij strategieën voor groene ruimten middelen voor educatieve doeleinden beheren landbouwmachines onderhouden agrarische productiebeginselen regelgeving inzake bosbouw agrarisch bedrijfsbeheer studenten helpen met materiaal bosbouwapparatuur gebruiken wetgeving inzake landbouw agrarische grondstoffen, zaden en diervoeders bosbouwmachines bedienen landbouwmateriaal soorten handicaps bosbouwmateriaal onderhouden regelgeving voor de visserij bosecologie visserijbeheer bosbehoud visgerei gebruiken

Source: Sisyphus ODB