Beroep vakdocent landbouw, bosbouw en visserij beroepsonderwijs

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Sociaal / Realistisch
  • Sociaal / Artistiek
  • Sociaal / Onderzoekend

Kennis

  • Beoordelingsprocessen
  • Leerproblemen
  • Curriculumdoelstellingen
  • Principes van teamwerk

Vaardigheden

  • Lesinhoud voorbereiden
  • Veiligheid van studenten garanderen
  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen
  • In lesmateriaal voorzien
  • Teamwork tussen studenten aanmoedigen
  • Vooruitgang van studenten volgen
  • Klassenmanagement uitvoeren
  • Instructies geven over veiligheidsmaatregelen
  • Trainingsprocedures van visserijen ondersteunen
  • Studenten beoordelen
  • Studenten bijstaan bij het leren
  • Studentenrelaties beheren
  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen
  • Constructieve kritiek geven
  • Onderwijsstrategieën toepassen
  • Onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt
  • Lesoverzicht ontwikkelen
  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
  • Studentendiscipline handhaven
  • Werken met elektronische leeromgevingen
  • In het beroepsonderwijs werken

Optionele kennis en vaardigheden

landbouwmateriaal bosecologie agrarische productiebeginselen strategieën voor groene ruimten agronomische productiebeginselen bosbouwapparatuur gebruiken gedragscode voor een verantwoorde visserij regelgeving voor de visserij middelen voor educatieve doeleinden beheren regelgeving inzake bosbouw agrarisch bedrijfsbeheer visgerei gebruiken voortplantingstechnieken op het gebied van aquacultuur studenten helpen met materiaal bosbouwmachines bedienen visserijbeheer landbouwmachines onderhouden agrarische grondstoffen, zaden en diervoeders bosbehoud bosbouwmateriaal onderhouden soorten handicaps wetgeving inzake landbouw

Loopbaanperspectief

Het beroep vakdocent landbouw, bosbouw en visserij beroepsonderwijs behoort tot de beroepsgroep Docenten beroepsgerichte vakken secundair onderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024500  laag
verwachte vervangingsvraag tot 20246600  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 20247100  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag