Beroep vakdocent hulpverpleging en verloskunde beroepsonderwijs

Zij instrueren de studenten voor hun specialisatie, verpleegkunde en verloskunde op hun gespecialiseerd studiegebied, auxiliaire verpleegkunde en verloskunde, die overwegend praktisch van aard zijn. Zij geven een theoretische opleiding in dienst van de praktische vaardigheden en technieken die de studenten vervolgens moeten volgen. Leraren in het beroep van verloskundigen en vroedvrouwen houden toezicht op de voortgang van de studenten, staan zo nodig bij, en evalueren hun kennis en prestaties op het gebied van auxiliaire verpleging en verloskunde door middel van opdrachten, tests en onderzoeken.

Vakdocent hulpverpleging en verloskunde beroepsonderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Sterilisatietechnieken

    De methoden en technieken die worden gebruikt om micro-organismen zoals virussen en bacteriën die medische instrumenten kunnen verontreinigen, of ander materiaal in een gezondheidszorginstelling, te vernietigen of te verwijderen.

  • Hygiëne in de gezondheidszorg

    De procedures voor het in stand houden van een hygiënische omgeving in een gezondheidszorginstelling, zoals ziekenhuizen en klinieken. Deze kunnen uiteenlopen van handen wassen tot het reinigen en desinfecteren van gebruikte medische apparatuur en methoden voor de beheersing van infecties.

  • Interne geneeskunde

    Inwendige geneeskunde staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Anatomie van de mens

    De dynamische relatie van de structuur en functie van de mens, het bewegingsapparaat, cardiovasculaire systeem, ademhalingssysteem, verteringssysteem, endocrien systeem, urinewegstelsel, voortplantingsstelsel, integumentum en zenuwstelsel, normale en abnormale anatomie en fysiologie gedurende een leven.

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Ethiek specifiek voor beroepen in de gezondheidszorg

    Morele normen en procedures, specifieke ethische vragen en verplichtingen voor beroepen in de zorg, waaronder eerbiediging van de menselijke waardigheid, zelfbeschikking, geïnformeerde toestemming en vertrouwelijke omgang met patiëntgegevens.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Menselijke fysiologie

    De tak van wetenschap die de menselijke organen en hun wisselwerkingen en mechanismen onderzoeken.

  • Wetgeving inzake gezondheidszorg

    De rechten van patiënten en de verantwoordelijkheden van behandelaars en de mogelijke repercussies en processen in verband met medische nalatigheid of wanpraktijken.

Vaardigheden

  • Grondbeginselen van verpleging implementeren

    Ten uitvoer leggen van de theoretische en methodologische grondbeginselen en beginselen van de verpleegkunde, de verpleegkundige basisinterventies met betrekking tot wetenschappelijk bewijs en de beschikbare middelen.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Studenten helpen met materiaal

    Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • In het beroepsonderwijs werken

    Werken in een beroepsschool die leerlingen praktijkonderricht geeft.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Omgaan met noodzorgsituaties

    De signalen beoordelen en goed voorbereid zijn op een situatie die een onmiddellijke bedreiging vormt voor iemands gezondheid, veiligheid, eigendom of milieu.  

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Positief beeld van verpleging promoten

    Een positief beeld van verpleegkunde in specifieke omgevingen van de gezondheidszorg en educatieve kringen geven.

  • Teamwork tussen studenten aanmoedigen

    Studenten aanmoedigen om met anderen samen te werken in hun leerproces door in teamverband te werken, bijvoorbeeld via groepsactiviteiten.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

Optionele kennis en vaardigheden

innovaties in de verpleging voorbereiding op de bevalling werken met elektronische leeromgevingen verloskundige echografie ontspanningstechnieken soorten handicaps klassenmanagement uitvoeren klinische geriatrie verzorging van pasgeborenen klinische richtlijnen volgen behoeften van oudere volwassenen in lesmateriaal voorzien klantenservicetechnieken aanleren primaire zorg veilig beheer van geneesmiddelen zorg voor personen met een handicap embryologie anesthesiologie verzorgingsbeginselen beheersing van infecties kindergeneeskunde farmacologie contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen klantendiensten bevalling professionele zorg bieden bij verpleging pathologie van het vrouwelijke voortplantingssysteem voorlichten over preventie van ziekte middelen voor educatieve doeleinden beheren

Source: Sisyphus ODB