Beroep user experience analyst

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Human-computer interaction
  • Software interaction design
  • Cognitive psychology
  • Behavioural science
  • Application usability

Vaardigheden

  • Conduct qualitative research
  • Measure customer feedback
  • Provide technical documentation
  • Create prototype of user experience solutions
  • Assess users' interaction with ICT applications
  • Conduct research interview
  • Report analysis results
  • Analyse business requirements
  • Conduct quantitative research
  • Execute ICT user research activities
  • Use experience map
  • Measure software usability

Optionele kennis en vaardigheden

gebruikersvereisten voor ict-systemen webanalyse querytalen behoeften van ict-gebruikers identificeren lokalisatie beheren sober projectbeheer flexibel projectbeheer ict-projectbeheermethodologieën querytaal voor resource description framework standaarden van het world wide web consortium websiteontwerp creëren linq xquery onlinemodereertechnieken sparql toekomstige behoeften aan ict-netwerken voorspellen softwaremetriek ldap marktonderzoek uitvoeren mdx op processen gebaseerd beheer n1ql systeemtoegankelijkheid voor gebruikers met speciale behoeften testen technieken voor visuele presentatie technische vereisten vaststellen software voor toegangscontrole gebruiken

Loopbaanperspectief

Het beroep user experience analyst behoort tot de beroepsgroep Software- en applicatieontwikkelaars. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202420300  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202413100  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202433400  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog