Beroep tentoonstellingsmaker

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Tentoonstellingsmaker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Kunsthistorische waarden

    De historische en artistieke waarden van werken uit een bepaalde tak van kunst.

  • Kunstcollecties

    De verscheidenheid aan schilderijen, beeldhouwwerken, prenten, tekeningen en andere werken die collecties vormen in een museum, en toekomstige nieuwe collecties die interessant zijn voor een museum of kunstgalerij.

  • Museumdatabases

    De tools en processen voor het werken met museumdatabases.

  • Culturele projecten

    Doel, organisatie en beheer van culturele projecten en de daarmee samenhangende fondsenwerving.

  • Praktijken van de erfgoedraad

    Uitgangspunten en benadering van een passende omgang met erfgoed in het kader van projecten, om dat erfgoed niet te beschadigen en waar mogelijk de staat ervan te verbeteren.

  • Kunstgeschiedenis

    De geschiedenis van kunst en kunstenaars, de artistieke trends in de loop der eeuwen en hun eigentijdse ontwikkelingen.

Vaardigheden

  • Kunstkwaliteit evalueren

    De kwaliteit van kunstvoorwerpen, artefacten, foto's en documenten correct beoordelen.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Projectinformatie over tentoonstellingen verstrekken

    Informatie verstrekken over de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van tentoonstellingen en andere artistieke projecten.

  • Medewerkers begeleiden

    De prestaties van de werknemers beheren en verbeteren door personen of groepen te coachen hoe de specifieke methoden, vaardigheden of vaardigheden kunnen worden geoptimaliseerd door middel van aangepaste coachingmanieren en -methoden. Nieuw personeel opleiden en hen helpen bij het leren van nieuwe bedrijfssystemen.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Tentoonstellingen organiseren

    Organiseren en structureren van een tentoonstelling op een strategische manier, waardoor de kunstwerken toegankelijker worden voor het publiek.

  • Rapporten presenteren

    Tonen van resultaten, statistieken en conclusies op een transparante en eenvoudige manier aan een publiek.

  • Kunstcollectie promoten

    Catalogi, onderzoeksdocumenten, artikelen, verslagen, beleidslijnen, normen en projectvoorstellen schrijven.

  • Omgaan met moeilijke eisen

    Een positieve houding blijven bewaren ten opzichte van nieuwe en uitdagende eisen zoals de interactie met kunstenaars en de omgang met kunstvoorwerpen. Werken onder druk, zoals het omgaan met last minute veranderingen in tijdschema's en financiële beperkingen.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Veiligheid van een tentoonstelling garanderen

    Veiligheid van een tentoonstelling en van artefacten garanderen door het gebruik van veiligheidsapparatuur.

  • Omgaan met publiek

    De artistieke waarden van de kunstvorm(en) overbrengen. Reageren op de reacties van uw publiek en hen daarbij betrekken.

  • Projectbeheer uitvoeren

    Het beheren en plannen van verschillende middelen, zoals personeel, budget, deadline, resultaten en kwaliteit die nodig zijn voor een specifiek project, en het bewaken van de voortgang van het project om een specifiek doel binnen een bepaalde tijd en budget te bereiken.

  • Werknemers opleiden

    Werknemers leiden en begeleiden via een proces waarbij hen de nodige vaardigheden worden aangeleerd voor de baan. Activiteiten organiseren bedoeld om het werk en de systemen voor te stellen of om de prestaties van individuen en groepen te verbeteren in organisatorische omgevingen.

  • Oplossingen voor problemen creëren

    Problemen oplossen die zich voordoen bij het plannen, prioriteren, organiseren, faciliteren en evalueren van prestaties. Gebruik maken van systematische verzameling, analyse en synthese van informatie om de huidige praktijk te evalueren en nieuwe inzichten daarover te genereren.

  • Operationele activiteiten coördineren

    De activiteiten en verantwoordelijkheden van het operationele personeel synchroniseren om ervoor te zorgen dat de middelen van een organisatie zo efficiënt mogelijk worden gebruikt om de gespecificeerde doelstellingen te bereiken.

  • Zelfstandig aan tentoonstellingen werken

    Autonoom werken aan de ontwikkeling van een kader voor artistieke projecten zoals locaties en workflows.

  • Deadlines halen

    Ervoor zorgen dat de operationele processen op een eerder overeengekomen tijdstip worden afgerond.

  • Nieuwe concepten bedenken

    Met nieuwe concepten komen.

  • Exposities presenteren

    Een expositie presenteren en educatieve lezingen geven op een begrijpelijke en voor het publiek aantrekkelijke manier.

  • Toewijzing van middelen plannen

    Planning van de toekomstige behoeften aan verschillende hulpbronnen, zoals tijd, geld en specifieke procesmiddelen.

  • ICT-middelen gebruiken om arbeidstaken op te lossen

    Het vermogen om ICT-middelen te kiezen en te gebruiken om daarmee samenhangende taken op te lossen

  • Strategisch denken toepassen

    Genereren en op doeltreffende wijze toepassen van zakelijke inzichten en mogelijkheden, om op lange termijn een concurrentievoordeel te behalen.

  • Communiceren in het Engels op competent gebruiksniveau

    Competent Engels gebruiken; R351 verwijst naar niveau C1 in het gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen (CEFR).

  • Op een georganiseerde manier werken

    Te allen tijde gefocust blijven op het voorliggende project. Organiseren, tijd beheren, plannen en deadlines halen.

Optionele kennis en vaardigheden

antropologie natuurgeschiedenis behoeften van bezoekers aan culturele ontmoetingsplaatsen evalueren archeologie contacten leggen met financiers museumdirecteur raad geven openbare toegang tot tentoonstellingen ondersteunen

Loopbaanperspectief

Het beroep tentoonstellingsmaker behoort tot de beroepsgroep Bibliothecarissen en conservatoren. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20241100  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20243900  erg hoog
verwachte baanopeningen tot 20245100  erg hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB