Beroep telecommunicatieanalist
Telecommunicatieanalisten beoordelen, analyseren en evalueren de telecommunicatiebehoeften en -systemen van een organisatie. Zij geven trainingen over de mogelijkheden en functies van het telecommunicatiesysteem.
Telecommunicatieanalist: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Doorkiezen
De telecommunicatiedienst die een onderneming voorziet van een reeks telefoonnummers voor intern gebruik, zoals individuele telefoonnummers voor elke werknemer of elke werkplek. Door het gebruik van Direct Inward Dialing (DID) heeft een bedrijf niet voor elke verbinding een andere lijn nodig.
- Telecommunicatietrunking
De methode waarbij veel klanten toegang tot een netwerk hebben terwijl het aantal verbindingscomponenten beperkt wordt gehouden door het groeperen en delen van de schakelingen en frequenties van de verbinding.
- Principes van elektronische apparatuur
De studie van elektrische energie, meer in het bijzonder van elektronen en hun beïnvloeding, en de belangrijkste beginselen daaruit ten aanzien van geïntegreerde schakelingen en elektrische systemen.
- Microgolfprincipes
De technologieën die worden gebruikt voor de overdracht van informatie of energie via elektromagnetische golven tussen 1000 en 100,000 MHz.
- Theorie van analoge elektronica
De theorie op basis van analoge circuits waarin volumes (spanning of stroom) voortdurend variëren in de tijd.
- Elektromagnetisme
De bestudering van de elektromagnetische krachten en de wisselwerking tussen elektrische en magnetische velden. Door wisselwerking tussen elektrisch geladen deeltjes kunnen magnetische velden ontstaan met een bepaalde reikwijdte of frequentie en kan elektriciteit worden opgewekt door veranderingen in deze magnetische velden.
- ICT-communicatieprotocollen
Het systeem van regels voor de uitwisseling van informatie tussen computers of andere apparaten via computernetwerken.
- Inkoop van ICT-netwerkapparatuur
Het productaanbod van aanbieders van netwerkapparatuur en methoden voor selectie en aanschaf van de apparatuur.
Vaardigheden
- Gebruikersdocumentatie bieden
De verspreiding van gestructureerde documenten ontwikkelen en organiseren, om mensen te helpen bij het gebruik van een bepaald product of systeem, zoals schriftelijke of visuele informatie over een aanvraagsysteem en het gebruik ervan.
- Bedrijfsprocessen analyseren
De bijdrage van de werkprocessen aan de bedrijfsdoelstellingen bestuderen en toezicht houden op hun efficiëntie en productiviteit.
- Training voor ict-systemen aanbieden
Plannen en geven van opleiding aan het personeel op het gebied van systeem- en netwerkkwesties. Gebruik maken van opleidingsmateriaal, de leervooruitgang van stagiairs evalueren en rapporteren.
- Firmwareverbeteringen doorvoeren
Het bijwerken van elementaire of geïntegreerde software die is opgenomen in apparaten, netwerkcomponenten en ingebedde systemen.
- Analytische wiskundige berekeningen uitvoeren
Wiskundige methoden toepassen en gebruik maken van de berekeningstechnologieën om analyses uit te voeren en oplossingen voor specifieke problemen te bedenken.
- Communiceren met klanten
Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.
- Kosten-batenanalyserapporten verstrekken
Opstellen, samenstellen en communiceren van rapporten, uitgesplitst naar kostenanalyse van het voorstel en de begrotingsplannen van de onderneming. Analyseren van de financiële of sociale kosten en baten van een project of investering over een bepaalde periode.
- Bedrijfstelefooncentrale bedienen
Een bedrijfscentrale (Private Branch Exchange, PBX) bedienen, een telecommunicatiesysteem binnen een organisatie die gesprekken tussen gebruikers op lokale lijnen doorschakelt. Tegelijkertijd biedt het systeem alle gebruikers de mogelijkheid om externe telefoonlijnen te delen.
- Verschillende communicatiekanalen gebruiken
Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.
- Processen ontwerpen
De workflow en de benodigde middelen voor een bepaald proces in kaart te brengen, met gebruikmaking van diverse instrumenten zoals processimulatiesoftware, stroomdiagrammen en schaalmodellen.
- Elektronische instrumenten kalibreren
De betrouwbaarheid van een elektronisch instrument corrigeren door de output te meten en de resultaten te vergelijken met de gegevens van een referentieapparaat of een reeks gestandaardiseerde resultaten. Dit moet regelmatig gedaan worden door de fabrikant en met behulp van kalibreerapparatuur.
- Technische vereisten vaststellen
De technische eigenschappen van goederen, materialen, methoden, processen, diensten, systemen, software en functionaliteiten specificeren door de specifieke behoeften vast te stellen waaraan volgens de eisen van de klant moet worden voldaan en op deze behoeften in te spelen.
- Oproepdistributiesysteem bedienen
Gebruiken van toewijzingsmethoden (meestal gebruikt in callcenters) om klanten de best mogelijke service te bieden door hen te verbinden met de meest geschikte medewerker.
- Monitoren voor procesbeheer installeren
Een systeem van monitoren plannen en installeren voor het controleren van specifieke processen in een organisatie of systeem.
- Session border controller gebruiken
Oproepen tijdens een VoIP-sessie beheren en zorgen voor de veiligheid en kwaliteit van de dienstverlening door gebruikmaking van een session border controller.
- Elektronische meetapparatuur bedienen
Bedienen van een breed assortiment aan apparaten voor het meten van elektronische kenmerken van systeemcomponenten, zoals optische stroommeters, vezelstroommeters, digitale stroommeters en multimeters.
Optionele kennis en vaardigheden
wetgeving op het gebied van ict-beveiliging bedrijfsbehoeften analyseren modellering van bedrijfsprocessen elektronica solderen technologische activiteiten coördineren strategische bedrijfsbeslissingen nemen cisco ict-oplossingen voorstellen voor zakelijke problemen ict-adviesdiensten biedenSource: Sisyphus ODB