Beroep technisch medewerker klantenservice

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Conventioneel

Kennis

  • Onderhoud en reparatie
  • Eigenschappen van producten
  • Eigenschappen van diensten
  • Klantendiensten
  • Productkennis
  • Beheer van klantrelaties

Vaardigheden

  • Opvolging van klanten implementeren
  • Contact opnemen met klanten
  • Activiteiten na verkoop uitvoeren
  • Naleving met wettelijke vereisten garanderen
  • Klanttevredenheid garanderen
  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen
  • Nazorgdiensten aan klanten bieden
  • Communiceren met klanten
  • Advies geven over de eigenschappen van koopwaar
  • Oplossingen voor problemen creëren

Optionele kennis en vaardigheden

prioriteit geven aan taken informatie geven gegevens na verkoop opvolgen gegevens over interacties met klanten bijhouden technische communicatievaardigheden toepassen consumentenbescherming relaties met klanten onderhouden elektronische apparatuur en telecommunicatieapparatuur verkoopactiviteiten verkoopstrategieën actief luisteren problemen kritisch behandelen

Loopbaanperspectief

Het beroep technisch medewerker klantenservice behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld