Beroep technisch medewerker klantenservice
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Ondernemend / Conventioneel
Kennis
- Onderhoud en reparatie
- Eigenschappen van producten
- Eigenschappen van diensten
- Klantendiensten
- Productkennis
- Beheer van klantrelaties
Vaardigheden
- Opvolging van klanten implementeren
- Contact opnemen met klanten
- Activiteiten na verkoop uitvoeren
- Naleving met wettelijke vereisten garanderen
- Klanttevredenheid garanderen
- Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen
- Nazorgdiensten aan klanten bieden
- Communiceren met klanten
- Advies geven over de eigenschappen van koopwaar
- Oplossingen voor problemen creëren
Optionele kennis en vaardigheden
prioriteit geven aan taken informatie geven gegevens na verkoop opvolgen gegevens over interacties met klanten bijhouden technische communicatievaardigheden toepassen consumentenbescherming relaties met klanten onderhouden elektronische apparatuur en telecommunicatieapparatuur verkoopactiviteiten verkoopstrategieën actief luisteren problemen kritisch behandelenLoopbaanperspectief
Het beroep technisch medewerker klantenservice behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4000 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10800 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14800 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |