Beroep technisch medewerker klantenservice
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Technisch medewerker klantenservice: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Onderhoud en reparatie
Het behoud en het herstel van producten en systemen en de methoden en logistiek van deze praktijken.
- Eigenschappen van producten
De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.
- Kenmerken van diensten
De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.
- Klantendiensten
Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.
- Productkennis
De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.
- Beheer van klantrelaties
De klantgerichte managementbenadering en basisprincipes van succesvolle klantrelaties die zich richten op interacties met klanten zoals technische ondersteuning, klantenservice, after-sales support en directe communicatie met de klant.
Vaardigheden
- Opvolging van klanten implementeren
Strategieën implementeren die zorgen voor follow-up na de verkoop van de tevredenheid of loyaliteit van de klant ten aanzien van het product of de dienst.
- Contact opnemen met klanten
Telefonisch contact opnemen om vragen te beantwoorden of kennis te geven van de resultaten van het onderzoek naar een claim of van geplande aanpassingen.
- Activiteiten na verkoop uitvoeren
Het verstrekken van klantenservice en -advies, bijvoorbeeld het verstrekken van advies over het onderhoud van de verkoop, de levering van het onderhoud na de verkoop, enz.
- Naleving met wettelijke vereisten garanderen
De naleving van vastgestelde en toepasselijke normen en wettelijke vereisten, zoals specificaties, beleid, normen of wetgeving, garanderen voor het doel dat organisaties met hun inspanningen nastreven.
- Klanttevredenheid garanderen
Omgaan met de verwachtingen van de klanten op professionele wijze, anticiperen en inspelen op hun behoeften en wensen. Zorgen voor een flexibele klantendienst om de tevredenheid en loyaliteit van de klant te waarborgen.
- Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen
Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.
- Nazorgdiensten aan klanten bieden
Registreren, opvolgen en oplossen van en reageren op klantverzoeken, klachten en after-sales services.
- Communiceren met klanten
Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.
- Advies geven over de eigenschappen van koopwaar
Advies geven over de aankoop van handelswaar zoals goederen, voertuigen of andere voorwerpen, en informatie verstrekken over hun kenmerken en eigenschappen aan cliënten of klanten.
- Oplossingen voor problemen creëren
Problemen oplossen die zich voordoen bij het plannen, prioriteren, organiseren, faciliteren en evalueren van prestaties. Gebruik maken van systematische verzameling, analyse en synthese van informatie om de huidige praktijk te evalueren en nieuwe inzichten daarover te genereren.
Optionele kennis en vaardigheden
prioriteit geven aan taken informatie geven gegevens na verkoop opvolgen gegevens over interacties met klanten bijhouden technische communicatievaardigheden toepassen consumentenbescherming relaties met klanten onderhouden elektronische apparatuur en telecommunicatieapparatuur verkoopactiviteiten verkoopstrategieën actief luisteren problemen kritisch behandelenLoopbaanperspectief
Het beroep technisch medewerker klantenservice behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4000 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10800 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14800 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB