Beroep studentenondersteuner

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Studentenondersteuner: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Projectbeheer

    Inzicht in het projectbeheer en de activiteiten die dit gebied omvatten. Kennis van de variabelen van projectbeheer, zoals tijd, middelen, vereisten, termijnen en het reageren op onverwachte gebeurtenissen.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

Vaardigheden

  • Studentambassadeurs aanwerven

    Beoordelen, aanwerven en opleiden van nieuwe studentenvertegenwoordigers die optreden als schakel tussen de onderwijsinstelling en andere gemeenschappen.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Aandacht tonen voor de situatie van studenten

    Rekening houden met de persoonlijke achtergrond van de studenten bij het lesgeven en daarbij empathie en respect tonen.

  • Onderwijsprogramma's coördineren

    Programma’s voor educatieve en publieke voorlichting, zoals workshops, rondleidingen, lezingen en lessen, plannen en coördineren.

  • Communiceren met jongeren

    Gebruik maken van verbale en non-verbale communicatie en communiceren door middel van schrijven, via elektronische middelen of via tekeningen. Uw communicatie aanpassen aan de leeftijd, behoeften, kenmerken, vaardigheden, voorkeuren en cultuur van kinderen en jongeren.

  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

    Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.

  • Studenten begeleiden

    Begeleiding van studenten met educatieve, loopbaangerelateerde of persoonlijke zaken zoals studiekeuze, aanpassing van school en sociale integratie, carrièreverkenning en -planning, en gezinsproblemen.

  • Welzijn van kinderen ondersteunen

    Een omgeving bieden die kinderen ondersteunt en waardeert en hen helpt hun eigen gevoelens en relaties met anderen te beheren.

  • Studenten privéles geven

    Particuliere, aanvullende instructies verstrekken aan studenten om hun leerproces te verbeteren. Studenten ondersteunen en begeleiden die moeite hebben met een bepaald onderwerp of die leermoeilijkheden hebben.

  • Toezicht houden op buitenschoolse activiteiten

    Toezicht houden op en potentieel organiseren van educatieve of recreatieve buitenschoolse activiteiten voor studenten.

  • Samenwerken met onderwijsdeskundigen

    Communiceren met leerkrachten of andere vakmensen in het onderwijs om behoeften en verbeterpunten in de onderwijsstelsels in kaart te brengen en een samenwerkingsrelatie tot stand te brengen.

  • Helpen bij de organisatie van schoolevenementen

    Hulp bieden bij de planning en organisatie van schoolevenementen, zoals de open schooldag, een sportdag of een talentenjacht.

  • Toegangsprogramma’s beheren

    De toegangscursussen voor ondervertegenwoordigde studenten controleren en reguleren om hun vaardigheden te ontwikkelen en hen voor te bereiden op de universiteit. De efficiëntie van deze onderwijsprogramma’s analyseren en zo nodig wijzigingen aanbrengen in deze programma’s.

  • Onderwijsbehoeften identificeren

    In kaart brengen van de behoeften van studenten, organisaties en ondernemingen wat betreft de verstrekking van onderwijs om te helpen bij de ontwikkeling van leerplannen en het onderwijsbeleid.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Problemen aanpakken die de academische vooruitgang belemmeren

    Problemen aanpakken die de schoolvoortgang van een leerling kunnen blokkeren, zoals sociale, psychologische, emotionele of fysieke problemen, door middel van counseling en interventiemethoden.

Optionele kennis en vaardigheden

constructieve kritiek geven gedrag van studenten volgen communicatie sociaal bewustzijn promoten universiteitsprocedures schoolpsychologie klantendiensten onderwijswet informatie over studieprogramma’s geven opleidingen promoten contacten onderhouden met educatieve medewerkers universitaire klassen onderwijzen elektronische communicatie leerproblemen werken met elektronische leeromgevingen contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

Loopbaanperspectief

Het beroep studentenondersteuner behoort tot de beroepsgroep Onderwijskundigen en overige docenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024400  laag
verwachte vervangingsvraag tot 202415000  hoog
verwachte baanopeningen tot 202415500  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag

Source: Sisyphus ODB