Beroep strijker

Strijkers brengen kleding en linnengoed weer in vorm en verwijderen kreukels met behulp van strijkijzers, persen en stoomapparaten. Ze houden de strijk- en droogruimte schoon en onderhouden deze en ordenen de items.

Strijker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Kwaliteitsstandaarden

    De nationale en internationale voorschriften, specificaties en richtlijnen die ervoor zorgen dat de producten, diensten en processen van goede kwaliteit zijn en geschikt zijn voor het beoogde doel.

Vaardigheden

  • Persmachines in een stomerij gebruiken

    Gebruiken van de toegewezen apparatuur zoals een shirt, mouw, kraag, bokpersmachines voor enkele of dubbele manchet om een verscheidenheid aan kledingstukken van klanten te persen.

  • Stoffen onderscheiden

    Onderscheid maken tussen de stoffen om de verschillen ertussen te bepalen. Beoordelen van weefsels op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • Textielartikelen sorteren

    Kleding en andere textielproducten sorteren die bestemd zijn om te worden geperst en gestreken of om afgehaald te worden door de klant.

  • Stukken verzamelen voor wasdienst

    Verzamel de vuile stukken kleding of ander linnengoed in de inrichting en stuur deze naar de wasserij.

  • Onderhoudsetiketten lezen

    Kledingstukken sorteren op kleur of stof door het inspecteren en lezen van verzorgingsetiketten of labels. Ze geven aan hoe een bepaalde stof het beste kan worden gewassen, gebleekt, gedroogd, gestreken en gereinigd.

  • Linnengoed beheren

    Gewassen artikelen beheren en opslaan in veilige en hygiënische omstandigheden.

  • Stoffen strijken

    Persen en strijken van het product om vorm te geven aan stoffen of deze plat te maken, voor hun definitieve afgewerkte uiterlijk. Strijk met de hand of met stoompersen.

  • Accessoires onderscheiden

    Onderscheid maken tussen toebehoren om de verschillen tussen de accessoires te bepalen. Het beoordelen van accessoires op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Kledingstukken identificeren

    Tellen en verzamelen van de items, en aflever- en leveringsdata geven. Bevestigen van labels met een veiligheidsspeld of -nietje, die belangrijke informatie over de klant beschrijven. Speciale gekleurde labels aanbrengen voor verschillende soorten behandelingen, en de bestelling samenstellen en weer samenstellen na het was- en stomerijproces.

Optionele kennis en vaardigheden

stoffen vouwen geld tellen klanttevredenheid garanderen oppervlakken schoonmaken kwaliteit van kledingstukken evalueren diensten verkopen bestellingen voor klanten opvolgen organisatorisch beleid eigenschappen van weefsels regelsystemen voor machines opzetten materiaal reinigen

Source: Sisyphus ODB