Beroep sociaal raadsman

Sociaal raadsmannen bieden mensen ondersteuning en begeleiding in het kader van maatschappelijk werk om hen te helpen specifieke problemen in hun privéleven op te lossen. Het gaat om het aanpakken van persoonlijke en relatieproblemen, het omgaan met innerlijke conflicten, crisismomenten zoals depressie en verslaving teneinde mensen in staat te stellen te veranderen en hun levenskwaliteit te verbeteren.

Sociaal raadsman: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Cliëntgerichte begeleiding

    Werkwijze waarbij cliënten worden aangemoedigd zich te concentreren op hoe zij zich tijdens de begeleidingssessie voelen, om te kunnen zoeken naar de meest geschikte oplossingen.

  • Toezicht op personen

    De handeling waarbij een persoon of een groep personen bij een bepaalde activiteit wordt gestuurd.

  • Reflectie

    De manier om naar personen te luisteren, de belangrijkste punten samen te vatten en duidelijk te maken wat zij voelen om hen te helpen reflecteren over hun gedrag.

  • Menselijke psychologische ontwikkeling

    De menselijke psychologische ontwikkeling gedurende de hele levensloop, theorieën inzake de persoonlijkheidsontwikkeling, culturele en ecologische invloeden, het gedrag van de mens, met inbegrip van ontwikkelingscrises, handicaps, uitzonderlijk gedrag en verslavend gedrag.

  • Sociale wetenschappen

    Ontwikkeling en kenmerken van sociologische, antropologische, psychologische, politieke en sociale beleidstheorieën.

  • Cognitieve gedragstherapie

    Oplossingsgerichte aanpak bij de behandeling van geestelijke stoornissen, gericht op het oplossen van problemen door het aanleren van nieuwe vaardigheden voor de verwerking van informatie en het leren omgaan met gebeurtenissen.

  • Begeleidingsmethodes

    Begeleidingstechnieken die in verschillende omgevingen en bij verschillende groepen en individuen worden gebruikt, in het bijzonder wanneer het gaat om methoden voor toezicht en bemiddeling in het begeleidingsproces.

  • Sociale rechtvaardigheid

    De ontwikkeling en de beginselen van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid en de wijze waarop deze per geval dienen te worden toegepast.

  • Gedragstherapie

    De kenmerken en grondslagen van gedragstherapie, die zich richt op het veranderen van ‘ongewenst of negatief gedrag van patiënten’. De gedragstherapie bestudeert het bestaande gedrag en de wijze waarop dit gedrag kan worden afgeleerd.

  • Wettelijke vereisten in de sociale sector

    De eisen uit wet- en regelgeving voor de sociale sector.

Vaardigheden

  • Sociale diensten verlenen in cultureel diverse gemeenschappen

    Diensten verlenen die rekening houden met verschillende culturele en taaltradities, die de eerbiediging en validatie van gemeenschappen aantonen en consistent zijn met het beleid op het gebied van mensenrechten en gelijkheid en diversiteit.

  • Mensenrechten promoten

    Mensenrechten en diversiteit promoten en respecteren in het licht van de fysieke, psychologische, geestelijke en sociale behoeften van autonome personen, rekening houdend met hun standpunten, overtuigingen en waarden, en de internationale en nationale gedragscodes en de ethische implicaties van de verlening van gezondheidszorg, en daarbij te zorgen voor hun recht op privacy en het waarborgen van de vertrouwelijkheid van informatie van de gezondheidszorg.

  • Gebruikers van sociale diensten doorverwijzen

    Verwijzen naar andere professionals en andere organisaties op basis van de eisen en behoeften van gebruikers van sociale diensten.

  • Communiceren met gebruikers van sociale diensten

    Verbale, non-verbale, schriftelijke en elektronische communicatie gebruiken. Aandacht hebben voor de behoeften, kenmerken, vaardigheden, voorkeuren, leeftijd, ontwikkelingsfase en cultuur van de specifieke gebruikers van sociale diensten.

  • Stress in organisaties beheersen

    Omgaan met bronnen van stress en druk in het eigen beroepsleven, zoals beroeps-, management-, institutionele en persoonlijke stress, en anderen helpen hetzelfde te doen om het welzijn van uw collega's te bevorderen en burnouts te voorkomen.

  • Beschikken over emotionele intelligentie

    Het onderkennen van de eigen emoties en die van anderen, het correct onderscheiden van deze emoties en het observeren van de manier waarop deze invloed kunnen uitoefenen op iemands omgeving en de sociale interactie en wat eraan kan worden gedaan.

  • Sociaal rechtvaardige werkbeginselen toepassen

    Werken in overeenstemming met management- en organisatieprincipes en -waarden op het gebied van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid.

  • Empathisch zijn

    Emoties en inzichten ervaren door een ander herkennen, begrijpen en delen.

  • Leiderschap tonen bij sociale dienstverlening

    Neem het voortouw bij de praktische behandeling van maatschappelijke zaken en activiteiten.

  • Niet-emotionele betrokkenheid handhaven

    Een ruimer perspectief handhaven en niet blijven vasthouden aan de emoties en gevoelens die door de cliënt worden geuit tijdens de begeleidingssessies.

  • Verslag doen van sociale ontwikkelingen

    Verslag doen van resultaten en conclusies over de sociale ontwikkeling van de samenleving op een begrijpelijke manier, door deze mondeling en schriftelijk te presenteren aan een breed publiek, van niet-deskundigen tot deskundigen.

  • Reageren op extreme emoties van personen

    Reageren en zorgen voor passende hulp in geval van extreme emotionele reacties van individuen in een crisissituatie, in extreme nood of personen met trauma’s.

  • Voorzorgsmaatregelen voor gezondheid en veiligheid volgen bij socialezorgpraktijken

    Zorgen voor hygiënische werkmethoden, met inachtneming van de veiligheid van het milieu bij dagzorg, zorginstellingen en thuiszorg.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Terugvalpreventie organiseren

    De patiënt of cliënt helpen bij het identificeren van en anticiperen op risicovolle situaties of externe en interne triggers. Hen ondersteunen bij het ontwikkelen van betere overlevingsstrategieën en back-upplannen voor het geval zich in de toekomst problemen voordoen.

  • Conflicten hanteren

    Bemiddelen bij conflicten en gespannen situaties door te handelen tussen partijen, zoals gebruikers van diensten, belangrijke anderen zoals gezinnen, en instellingen, streven naar een overeenkomst, verzoening en oplossen van problemen.

  • Begeleide cliënten aanmoedigen zichzelf te onderzoeken

    De cliënten ondersteunen en aanmoedigen om bepaalde aspecten van hun leven te analyseren en zich bewust te zijn van een aantal aspecten die tot nu toe misschien pijnlijk of onmogelijk aan te pakken zijn geweest.

  • Samenwerken op interprofessioneel niveau

    Samenwerken met mensen in andere sectoren met betrekking tot sociale dienstverlening.

  • Vertrouwen van gebruikers van diensten behouden

    Het vertrouwen van de cliënt winnen en in stand houden en op een passende, open, nauwkeurige en directe wijze communiceren en eerlijk en betrouwbaar zijn.

  • Verslagen van werk met gebruikers van diensten bewaren

    Nauwkeurige, beknopte, actuele en tijdige gegevens bijhouden van het werk met gebruikers van de diensten, met inachtneming van de wetgeving en het beleid op het gebied van privacy en veiligheid.

  • Therapiesessies uitvoeren

    Werken in sessies met individuen of groepen om therapie te geven in een gecontroleerde omgeving.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Cliënten beslissingen helpen maken tijdens begeleidingssessies

    Klanten aanmoedigen om hun eigen beslissingen met betrekking tot hun problemen of innerlijke conflicten door verwarring te verminderen en klanten in staat stellen hun eigen conclusies te trekken, zonder enige vertekening.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Hulprelaties opbouwen met gebruikers van sociale diensten

    Ontwikkelen van een samenwerkende hulprelatie, het aanpakken van eventuele breuken of spanningen in de relatie, het bevorderen van de band en het verkrijgen van vertrouwen en samenwerking van gebruikers door middel van empathisch luisteren, zorg, warmte en authenticiteit.

  • Sociale verandering promoten

    Veranderingen in de relaties tussen individuele personen, gezinnen, groepen, organisaties en gemeenschappen bevorderen door rekening te houden met en om te gaan met onvoorspelbare veranderingen op micro-, macro- en mezzoniveau.

  • Continue professionele ontwikkeling ondernemen op het gebied van sociaal werk

    Continue professionele ontwikkeling (CPD) ondernemen om kennis, vaardigheden en competenties in het kader van het maatschappelijk werk voortdurend bij te werken en te ontwikkelen.

  • Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten

    Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten met inachtneming van de waarden en principes ten aanzien van maatschappelijk werk.

  • Situatie van gebruikers van sociale diensten beoordelen

    De sociale situatie van de gebruikers van de diensten beoordelen, waarbij nieuwsgierigheid en respect voor de dialoog in evenwicht met elkaar moeten staan, rekening houdend met hun families, organisaties en gemeenschappen en de daaraan verbonden risico’s, en de behoeften en de middelen om aan fysieke, emotionele en sociale behoeften te voldoen.

  • Professioneel communiceren met collega’s in andere vakgebieden

    Professioneel communiceren en samenwerken met andere beroepsgroepen in de gezondheidszorg en de sociale dienstverlening.

  • Sociale begeleiding bieden

    De gebruikers van sociale diensten helpen bij het oplossen van persoonlijke, sociale of psychologische problemen.

  • Sociale crisissen beheersen

    Individuen in sociale crisissituaties tijdig identificeren, erop reageren en hen motiveren, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle middelen.

Optionele kennis en vaardigheden

advies geven over geestelijke gezondheid strategieën voor het omgaan met gevallen van seksueel geweld soorten psychotherapeutische sessies gedragsstimuli gebruiken voor begeleiding bij verslaving sofrologie jonge slachtoffers van aanranding ondersteunen advies geven over zwangerschappen informeren over de risico’s van drugs- en alcoholmisbruik werken aan de gevolgen van mishandeling positieve instelling van jongeren ondersteunen ontspanningstechnieken cliënten helpen omgaan met verdriet farmacologie woedebeheersing onderricht over het gezinsleven geven methoden met vergelijkbare groepen gezinstherapie reproductieve gezondheid geestelijke gezondheidsproblemen identificeren psychologische begeleidingsmethoden communiceren met behulp van een tolk in de sociale dienstverlening patiënten advies geven over gezinsproblemen drugs- en alcoholverslavingen van cliënten beoordelen advies geven over gezinsplanning communiceren met jongeren seksuele voorlichting psychologische ontwikkeling van jongeren bewegingstechnieken bescherming van jonge personen promoten stadia van rouw ontwikkeling van de jeugd beoordelen begeleiding bieden bij de beëindiging van een zwangerschap strategieën voor de behandeling van patiënten ontwikkelen boekhoudkundige technieken psychologie kinderen ondersteunen die een trauma hebben ervaren psychologische theorieën afhankelijkheid van drugs gestalttherapie beoefenen vreemde talen toepassen bij sociale diensten begeleiding bieden bij woedebeheersing jongeren voorbereiden op de volwassenheid individuen, families en groepen sterker maken gendergerelateerde kwesties bespreken tijdens begeleiding bij gezinsplanning afspraken beheren genezingsproces na seksueel geweld begeleiden

Source: Sisyphus ODB