Beroep sociaal raadsman
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Sociaal raadsman: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Reflectie
De manier om naar personen te luisteren, de belangrijkste punten samen te vatten en duidelijk te maken wat zij voelen om hen te helpen reflecteren over hun gedrag.
- Cliëntgerichte begeleiding
Werkwijze waarbij cliënten worden aangemoedigd zich te concentreren op hoe zij zich tijdens de begeleidingssessie voelen, om te kunnen zoeken naar de meest geschikte oplossingen.
- Menselijke psychologische ontwikkeling
De menselijke psychologische ontwikkeling gedurende de hele levensloop, theorieën inzake de persoonlijkheidsontwikkeling, culturele en ecologische invloeden, het gedrag van de mens, met inbegrip van ontwikkelingscrises, handicaps, uitzonderlijk gedrag en verslavend gedrag.
- Toezicht op personen
De handeling waarbij een persoon of een groep personen bij een bepaalde activiteit wordt gestuurd.
- Sociale rechtvaardigheid
De ontwikkeling en de beginselen van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid en de wijze waarop deze per geval dienen te worden toegepast.
- Cognitieve gedragstherapie
Oplossingsgerichte aanpak bij de behandeling van geestelijke stoornissen, gericht op het oplossen van problemen door het aanleren van nieuwe vaardigheden voor de verwerking van informatie en het leren omgaan met gebeurtenissen.
- Gedragstherapie
De kenmerken en grondslagen van gedragstherapie, die zich richt op het veranderen van ‘ongewenst of negatief gedrag van patiënten’. De gedragstherapie bestudeert het bestaande gedrag en de wijze waarop dit gedrag kan worden afgeleerd.
- Sociale wetenschappen
Ontwikkeling en kenmerken van sociologische, antropologische, psychologische, politieke en sociale beleidstheorieën.
- Wettelijke vereisten in de sociale sector
De eisen uit wet- en regelgeving voor de sociale sector.
- Begeleidingsmethodes
Begeleidingstechnieken die in verschillende omgevingen en bij verschillende groepen en individuen worden gebruikt, in het bijzonder wanneer het gaat om methoden voor toezicht en bemiddeling in het begeleidingsproces.
Vaardigheden
- Sociale crisissen beheersen
Individuen in sociale crisissituaties tijdig identificeren, erop reageren en hen motiveren, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle middelen.
- Professioneel communiceren met collega’s in andere vakgebieden
Professioneel communiceren en samenwerken met andere beroepsgroepen in de gezondheidszorg en de sociale dienstverlening.
- Integratie bevorderen
De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.
- Sociale verandering promoten
Veranderingen in de relaties tussen individuele personen, gezinnen, groepen, organisaties en gemeenschappen bevorderen door rekening te houden met en om te gaan met onvoorspelbare veranderingen op micro-, macro- en mezzoniveau.
- Sociale diensten verlenen in cultureel diverse gemeenschappen
Diensten verlenen die rekening houden met verschillende culturele en taaltradities, die de eerbiediging en validatie van gemeenschappen aantonen en consistent zijn met het beleid op het gebied van mensenrechten en gelijkheid en diversiteit.
- Cliënten beslissingen helpen maken tijdens begeleidingssessies
Klanten aanmoedigen om hun eigen beslissingen met betrekking tot hun problemen of innerlijke conflicten door verwarring te verminderen en klanten in staat stellen hun eigen conclusies te trekken, zonder enige vertekening.
- Vertrouwen van gebruikers van diensten behouden
Het vertrouwen van de cliënt winnen en in stand houden en op een passende, open, nauwkeurige en directe wijze communiceren en eerlijk en betrouwbaar zijn.
- Conflicten hanteren
Bemiddelen bij conflicten en gespannen situaties door te handelen tussen partijen, zoals gebruikers van diensten, belangrijke anderen zoals gezinnen, en instellingen, streven naar een overeenkomst, verzoening en oplossen van problemen.
- Communiceren met gebruikers van sociale diensten
Verbale, non-verbale, schriftelijke en elektronische communicatie gebruiken. Aandacht hebben voor de behoeften, kenmerken, vaardigheden, voorkeuren, leeftijd, ontwikkelingsfase en cultuur van de specifieke gebruikers van sociale diensten.
- Hulprelaties opbouwen met gebruikers van sociale diensten
Ontwikkelen van een samenwerkende hulprelatie, het aanpakken van eventuele breuken of spanningen in de relatie, het bevorderen van de band en het verkrijgen van vertrouwen en samenwerking van gebruikers door middel van empathisch luisteren, zorg, warmte en authenticiteit.
- Samenwerken op interprofessioneel niveau
Samenwerken met mensen in andere sectoren met betrekking tot sociale dienstverlening.
- Stress in organisaties beheersen
Omgaan met bronnen van stress en druk in het eigen beroepsleven, zoals beroeps-, management-, institutionele en persoonlijke stress, en anderen helpen hetzelfde te doen om het welzijn van uw collega's te bevorderen en burnouts te voorkomen.
- Gebruikers van sociale diensten doorverwijzen
Verwijzen naar andere professionals en andere organisaties op basis van de eisen en behoeften van gebruikers van sociale diensten.
- Mensenrechten promoten
Mensenrechten en diversiteit promoten en respecteren in het licht van de fysieke, psychologische, geestelijke en sociale behoeften van autonome personen, rekening houdend met hun standpunten, overtuigingen en waarden, en de internationale en nationale gedragscodes en de ethische implicaties van de verlening van gezondheidszorg, en daarbij te zorgen voor hun recht op privacy en het waarborgen van de vertrouwelijkheid van informatie van de gezondheidszorg.
- Continue professionele ontwikkeling ondernemen op het gebied van sociaal werk
Continue professionele ontwikkeling (CPD) ondernemen om kennis, vaardigheden en competenties in het kader van het maatschappelijk werk voortdurend bij te werken en te ontwikkelen.
- Situatie van gebruikers van sociale diensten beoordelen
De sociale situatie van de gebruikers van de diensten beoordelen, waarbij nieuwsgierigheid en respect voor de dialoog in evenwicht met elkaar moeten staan, rekening houdend met hun families, organisaties en gemeenschappen en de daaraan verbonden risico’s, en de behoeften en de middelen om aan fysieke, emotionele en sociale behoeften te voldoen.
- Niet-emotionele betrokkenheid handhaven
Een ruimer perspectief handhaven en niet blijven vasthouden aan de emoties en gevoelens die door de cliënt worden geuit tijdens de begeleidingssessies.
- Empathisch zijn
Emoties en inzichten ervaren door een ander herkennen, begrijpen en delen.
- Begeleide cliënten aanmoedigen zichzelf te onderzoeken
De cliënten ondersteunen en aanmoedigen om bepaalde aspecten van hun leven te analyseren en zich bewust te zijn van een aantal aspecten die tot nu toe misschien pijnlijk of onmogelijk aan te pakken zijn geweest.
- Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten
Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten met inachtneming van de waarden en principes ten aanzien van maatschappelijk werk.
- Verslagen van werk met gebruikers van diensten bewaren
Nauwkeurige, beknopte, actuele en tijdige gegevens bijhouden van het werk met gebruikers van de diensten, met inachtneming van de wetgeving en het beleid op het gebied van privacy en veiligheid.
- Verslag doen van sociale ontwikkelingen
Verslag doen van resultaten en conclusies over de sociale ontwikkeling van de samenleving op een begrijpelijke manier, door deze mondeling en schriftelijk te presenteren aan een breed publiek, van niet-deskundigen tot deskundigen.
- Leiderschap tonen bij sociale dienstverlening
Neem het voortouw bij de praktische behandeling van maatschappelijke zaken en activiteiten.
- Sociale begeleiding bieden
De gebruikers van sociale diensten helpen bij het oplossen van persoonlijke, sociale of psychologische problemen.
- Voorzorgsmaatregelen voor gezondheid en veiligheid volgen bij socialezorgpraktijken
Zorgen voor hygiënische werkmethoden, met inachtneming van de veiligheid van het milieu bij dagzorg, zorginstellingen en thuiszorg.
- Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden
Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.
- Actief luisteren
Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.
- Sociaal rechtvaardige werkbeginselen toepassen
Werken in overeenstemming met management- en organisatieprincipes en -waarden op het gebied van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid.
- Therapiesessies uitvoeren
Werken in sessies met individuen of groepen om therapie te geven in een gecontroleerde omgeving.
- Beschikken over emotionele intelligentie
Het onderkennen van de eigen emoties en die van anderen, het correct onderscheiden van deze emoties en het observeren van de manier waarop deze invloed kunnen uitoefenen op iemands omgeving en de sociale interactie en wat eraan kan worden gedaan.
- Terugvalpreventie organiseren
De patiënt of cliënt helpen bij het identificeren van en anticiperen op risicovolle situaties of externe en interne triggers. Hen ondersteunen bij het ontwikkelen van betere overlevingsstrategieën en back-upplannen voor het geval zich in de toekomst problemen voordoen.
- Reageren op extreme emoties van personen
Reageren en zorgen voor passende hulp in geval van extreme emotionele reacties van individuen in een crisissituatie, in extreme nood of personen met trauma’s.
Optionele kennis en vaardigheden
strategieën voor de behandeling van patiënten ontwikkelen seksuele voorlichting reproductieve gezondheid genezingsproces na seksueel geweld begeleiden communiceren met behulp van een tolk in de sociale dienstverlening communiceren met jongeren soorten psychotherapeutische sessies psychologische ontwikkeling van jongeren psychologische theorieën ontwikkeling van de jeugd beoordelen advies geven over gezinsplanning sofrologie ontspanningstechnieken farmacologie methoden met vergelijkbare groepen drugs- en alcoholverslavingen van cliënten beoordelen informeren over de risico’s van drugs- en alcoholmisbruik psychologie stadia van rouw vreemde talen toepassen bij sociale diensten gedragsstimuli gebruiken voor begeleiding bij verslaving onderricht over het gezinsleven geven gestalttherapie beoefenen advies geven over geestelijke gezondheid advies geven over zwangerschappen bewegingstechnieken afspraken beheren bescherming van jonge personen promoten afhankelijkheid van drugs gezinstherapie jonge slachtoffers van aanranding ondersteunen strategieën voor het omgaan met gevallen van seksueel geweld geestelijke gezondheidsproblemen identificeren woedebeheersing psychologische begeleidingsmethoden boekhoudkundige technieken jongeren voorbereiden op de volwassenheid gendergerelateerde kwesties bespreken tijdens begeleiding bij gezinsplanning begeleiding bieden bij de beëindiging van een zwangerschap individuen, families en groepen sterker maken cliënten helpen omgaan met verdriet begeleiding bieden bij woedebeheersing werken aan de gevolgen van mishandeling positieve instelling van jongeren ondersteunen kinderen ondersteunen die een trauma hebben ervaren patiënten advies geven over gezinsproblemenLoopbaanperspectief
Het beroep sociaal raadsman behoort tot de beroepsgroep Maatschappelijk werkers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 5800 | hoog |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10000 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 15800 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | laag |
Source: Sisyphus ODB