Beroep search engine optimisation expert

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Search engine optimisation expert: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Marketingtechnieken voor sociale media

    De methoden en strategieën die worden gebruikt om meer aandacht en verkeer naar een website te genereren via socialemediakanalen.

  • Sleutelwoorden in digitale inhoud

    De digitale instrumenten voor het uitvoeren van sleutelwoordenonderzoek. De opvraagsystemen stellen de inhoud van een document vast aan de hand van sleutelwoorden en metagegevens.

  • Strategie voor contentmarketing

    Het proces van het creëren en delen van media en het publiceren van inhoud om klanten te werven.

  • Webanalyse

    De kenmerken, instrumenten en technieken voor het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van webgegevens om informatie over het gedrag van de gebruikers te verkrijgen en de prestaties van een website te verbeteren.

  • Verkoopstrategieën

    De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.

Vaardigheden

  • Software voor het beheer van klantrelaties gebruiken

    Gebruiken van gespecialiseerde software om de interactie van het bedrijf met huidige en toekomstige klanten te beheren. De verkoop, marketing, klantenservice en technische ondersteuning organiseren, automatiseren en op elkaar afstemmen om de gerichte verkoop te verhogen.

  • Onlinegegevensanalyses uitvoeren

    Een analyse maken van online-ervaringen en onlinegegevens met het oog op het begrijpen van gebruikersgedrag, de triggers van online-aandacht, en andere factoren die de ontwikkeling van de website en de blootstelling kunnen optimaliseren.

  • Inhoud naar uitvoermedia integreren

    Media- en tekstinhoud samenstellen en in online- en offline-systemen zoals websites, platforms, toepassingen en sociale media integreren voor publicatie en distributie.

  • Socialemediamarketing toepassen

    Gebruik van website-verkeer van sociale media zoals Facebook en Twitter om de aandacht en deelname van bestaande en potentiële klanten te genereren via discussieforums, web logs, microblogging en sociale communities om een snel beeld van of inzicht in onderwerpen en meningen in het sociale web te verkrijgen en om inkomende opdrachten of aanvragen te behandelen.

  • Zoekmachine-optimalisatie uitvoeren

    Het uitvoeren van optimaal marketingonderzoek en strategieën op zoekmachineprocessen, ook bekend als zoekmachinemarketing (SEM), om het online verkeer en de zichtbaarheid van de website te vergroten.

  • Geschreven inhoud aanbieden

    Informatie schriftelijk meedelen via digitale of gedrukte media in overeenstemming met de behoeften van de doelgroep. De inhoud structureren volgens specificaties en normen. Grammatica- en spellingsregels toepassen

  • Zichtbaarheid van website verbeteren

    De website promoten bij gebruikers, zakenpartners en zoekmachines. De blootstelling van de website aan zoekmachines optimaliseren, e-mails verzenden, prijsstelling en beleid vaststellen en marketingacties uitvoeren.

  • Projecten voor inhoudontwikkeling beheren

    Plannen en implementeren van de creatie, levering en het beheer van digitale of gedrukte inhoud, een systeem ontwikkelen dat het volledige redactionele inhoudsontwikkelings- en publicatieproces beschrijft en ICT-tools gebruiken om het proces te ondersteunen.

Optionele kennis en vaardigheden

marktonderzoek uitvoeren verschillende communicatiekanalen gebruiken digitale marketingstrategieën plannen marketing via mobiele apparaten gedragspatronen op websites bestuderen kosten-batenanalyserapporten verstrekken vereisten van concepten vertalen naar visueel ontwerp software voor contentmanagementsystemen gebruiken technieken voor digitale marketing behoeften van ict-gebruikers identificeren e-mailmarketing uitvoeren gedragswetenschap titel voor inhoud creëren

Loopbaanperspectief

Het beroep search engine optimisation expert behoort tot de beroepsgroep Software- en applicatieontwikkelaars. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202420300  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202413100  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202433400  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB