Beroep scheepsbouwer
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Realistisch / Conventioneel
- Realistisch / Onderzoekend
Kennis
- Tekeningen ontwerpen
- Technische beginselen
- Engineeringprocessen
- Mechanica van vaartuigen
- Mechanica
Vaardigheden
- Technische ontwerpen aanpassen
- Gezondheids- en veiligheidsnormen toepassen
- Onderdelen voorbereiden om samen te voegen
- Planlezen
- Overleggen met ingenieurs
- Passende beschermende uitrusting dragen
- Componenten uitlijnen
- Technische tekeningen lezen
- Ervoor zorgen dat schepen aan de regelgeving voldoen
- Elektrisch gereedschap gebruiken
- Componenten vastmaken
Optionele kennis en vaardigheden
een cnc-controller programmeren team leiden fysieke onderdelen van schepen cae-software lamineren met glasvezel vervormingstechnologieën voor metaal precisiemeetinstrumenten hanteren soorten metaal soorten klinknagels klinkmachines bedienen matrijzen produceren soorten hout cad-software gebruiken hout schuren hefapparatuur bedienen boorapparatuur bedienen verfgereedschap gebruiken robotinstallaties afstellen zandstraaltechnieken materiaalmechanica cad-software lassen soorten zeeschepen werkstukken voorbehandelen hout bewerken verdedigingssysteem industriële verf klinknageltangen hanteren metaalproducten snijden snijtechniekenLoopbaanperspectief
Het beroep scheepsbouwer behoort tot de beroepsgroep Metaalbewerkers en constructiewerkers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 2400 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 9100 | hoog |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 11600 | hoog |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | laag | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |