Beroep rijinstructeur

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Rijinstructeur: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Gezondheids- en veiligheidsmaatregelen bij transport

    Het geheel van regels, procedures en voorschriften met betrekking tot gezondheids- en veiligheidsmaatregelen ter voorkoming van ongevallen of incidenten in het vervoer.

  • Mechanische componenten van voertuigen

    Beschikken over kennis van de mechanische onderdelen die in voertuigen worden gebruikt en opsporen en verhelpen van mogelijke storingen.

  • Verkeerswetgeving

    Beschikken over inzicht in de verkeerswetgeving en de verkeersregels.

Vaardigheden

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

  • Problemen bij voertuigen vaststellen

    Het stellen van een diagnose van de voertuigen en de beoordeling van de inspanningen en de kosten die nodig zijn om deze problemen op te lossen.

  • Prestaties van voertuigen controleren

    Inzicht hebben in en anticiperen op de prestaties en het gedrag van een voertuig. Concepten begrijpen zoals laterale stabiliteit, versnelling en remafstand.

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

  • Verkeerssignalen interpreteren

    Aandachtig zijn voor lichten op de weg, wegomstandigheden, het verkeer in de buurt en voorgeschreven snelheidsbeperkingen om de veiligheid te waarborgen. Verkeerslichten interpreteren en dienovereenkomstig handelen.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Voertuigen besturen

    In staat zijn om voertuigen te besturen; beschikken over het juiste type rijbewijs voor het gebruikte type motorvoertuig.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Defensief rijden

    Defensief rijden om de verkeersveiligheid te maximaliseren en tijd, geld en levens te besparen; anticiperen op de acties van andere weggebruikers.

  • Zorgen voor de operabiliteit van voertuigen

    Het voertuig schoon en in goede staat houden. Zorgen voor regelmatig onderhoud van het voertuig en zorgen voor geldige officiële documenten zoals licenties en vergunningen wanneer gewenst.

  • Rijpraktijken onderwijzen

    Leerlingen instrueren in de praktijk van het veilig besturen van een voertuig, zoals een bus, taxi, vrachtwagen, motor of trekker, oefenen van mechanische werking op wegen met weinig verkeer, en een anticiperende manier van rijden bevorderen. De moeilijkheden van de leerling onderkennen en de leerstappen herhalen tot de leerling zich op zijn gemak voelt. Routes plannen op verschillende soorten wegen, tijdens de spits of 's nachts.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Aandacht tonen voor de situatie van studenten

    Rekening houden met de persoonlijke achtergrond van de studenten bij het lesgeven en daarbij empathie en respect tonen.

  • Zorgen dat voertuigen uitgerust zijn met materiaal voor toegankelijkheid

    Ervoor zorgen dat het voertuig uitgerust is met toegankelijkheidsapparatuur zoals een passagierslift, veiligheidsgordels, veiligheidsharnassen, rolstoelklemmen en riempje.

  • Aanpassen aan nieuwe technologie die in wagens wordt gebruikt

    Aanpassen aan nieuwe technologie die in auto’s wordt gebruikt; begrijp het systeemgebruik en zorg voor probleemoplossing.

  • Voertuigen parkeren

    Gemotoriseerde voertuigen parkeren zonder de integriteit van voertuigen en de veiligheid van mensen in gevaar te brengen.

Optionele kennis en vaardigheden

zware vrachtwagens manoeuvreren autobediening leerproblemen kaarten lezen soorten voertuigmotoren noodcommunicatiesystemen bedienen geografisch geheugen gebruiken voertuigen met twee wielen besturen motoronderdelen mechanica van motorvoertuigen voorbeelden geven bij het leren werkgerelateerde verslagen schrijven rijden met automaat soorten zeeschepen stabiliteitsprincipes van vaartuigen studenten beoordelen anticiperen op veranderingen in de autotechnologie gezondheids- en veiligheidsnormen toepassen mechanica bediening van verschillende motoren elektrisch systeem voor vaartuigen brandstoffen voor vaartuigen controle over pedalen overnemen structuur van rijbewijzen vaartuigen inspecteren theorie voor het rijbewijs onderwijzen veiligheidsuitrusting op vaartuigen rijden in stedelijke gebieden mechanica van vaartuigen bussen manoeuvreren navigeren op water rijexamens vissersvaartuigen gps-systemen gebruiken klantendiensten soorten voertuigen fysieke onderdelen van schepen in lesmateriaal voorzien volwassenenonderwijs waternavigatietoestellen gebruiken

Loopbaanperspectief

Het beroep rijinstructeur behoort tot de beroepsgroep Verleners van overige persoonlijke diensten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20241300  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20247700  hoog
verwachte baanopeningen tot 20249000  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag

Source: Sisyphus ODB