Beroep rijinstructeur bus
Rijinstructeur bus: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Verkeerswetgeving
Beschikken over inzicht in de verkeerswetgeving en de verkeersregels.
- Mechanische componenten van voertuigen
Beschikken over kennis van de mechanische onderdelen die in voertuigen worden gebruikt en opsporen en verhelpen van mogelijke storingen.
- Curriculumdoelstellingen
De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.
- Gezondheids- en veiligheidsmaatregelen bij transport
Het geheel van regels, procedures en voorschriften met betrekking tot gezondheids- en veiligheidsmaatregelen ter voorkoming van ongevallen of incidenten in het vervoer.
Vaardigheden
- Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen
Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.
- Vooruitgang van leerlingen volgen
De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.
- Constructieve kritiek geven
Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.
- Prestaties van voertuigen controleren
Inzicht hebben in en anticiperen op de prestaties en het gedrag van een voertuig. Concepten begrijpen zoals laterale stabiliteit, versnelling en remafstand.
- Aanpassen aan nieuwe technologie die in wagens wordt gebruikt
Aanpassen aan nieuwe technologie die in auto’s wordt gebruikt; begrijp het systeemgebruik en zorg voor probleemoplossing.
- Defensief rijden
Defensief rijden om de verkeersveiligheid te maximaliseren en tijd, geld en levens te besparen; anticiperen op de acties van andere weggebruikers.
- Veiligheid van studenten garanderen
Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.
- Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen
Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.
- Rijpraktijken onderwijzen
Leerlingen instrueren in de praktijk van het veilig besturen van een voertuig, zoals een bus, taxi, vrachtwagen, motor of trekker, oefenen van mechanische werking op wegen met weinig verkeer, en een anticiperende manier van rijden bevorderen. De moeilijkheden van de leerling onderkennen en de leerstappen herhalen tot de leerling zich op zijn gemak voelt. Routes plannen op verschillende soorten wegen, tijdens de spits of 's nachts.
- Voertuigen parkeren
Gemotoriseerde voertuigen parkeren zonder de integriteit van voertuigen en de veiligheid van mensen in gevaar te brengen.
- Problemen bij voertuigen vaststellen
Het stellen van een diagnose van de voertuigen en de beoordeling van de inspanningen en de kosten die nodig zijn om deze problemen op te lossen.
- Verkeerssignalen interpreteren
Aandachtig zijn voor lichten op de weg, wegomstandigheden, het verkeer in de buurt en voorgeschreven snelheidsbeperkingen om de veiligheid te waarborgen. Verkeerslichten interpreteren en dienovereenkomstig handelen.
- Aandacht tonen voor de situatie van studenten
Rekening houden met de persoonlijke achtergrond van de studenten bij het lesgeven en daarbij empathie en respect tonen.
- Studenten bijstaan bij het leren
Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.
- Onderwijsstrategieën toepassen
Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.
- Zorgen voor de operabiliteit van voertuigen
Het voertuig schoon en in goede staat houden. Zorgen voor regelmatig onderhoud van het voertuig en zorgen voor geldige officiële documenten zoals licenties en vergunningen wanneer gewenst.
- Voertuigen besturen
In staat zijn om voertuigen te besturen; beschikken over het juiste type rijbewijs voor het gebruikte type motorvoertuig.
- Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.
- Zorgen dat voertuigen uitgerust zijn met materiaal voor toegankelijkheid
Ervoor zorgen dat het voertuig uitgerust is met toegankelijkheidsapparatuur zoals een passagierslift, veiligheidsgordels, veiligheidsharnassen, rolstoelklemmen en riempje.
Optionele kennis en vaardigheden
mechanica studenten beoordelen theorie voor het rijbewijs onderwijzen kaarten lezen rijexamens volwassenenonderwijs soorten voertuigen geografisch geheugen gebruiken mechanica van motorvoertuigen noodcommunicatiesystemen bedienen voorbeelden geven bij het leren structuur van rijbewijzen motoronderdelen klantendiensten bediening van verschillende motoren bussen manoeuvreren rijden in stedelijke gebieden leerproblemen soorten voertuigmotorenLoopbaanperspectief
Het beroep rijinstructeur bus behoort tot de beroepsgroep Verleners van overige persoonlijke diensten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 1300 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 7700 | hoog |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 9000 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | laag |
Source: Sisyphus ODB