Beroep restaurantmanager

Restaurantmanagers zijn verantwoordelijk voor het beheer van de voedsel- en drankactiviteiten in de keuken en andere voedsel- en drankgelegenheden of eenheden in een horecagelegenheid.

Restaurantmanager: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken restaurantmanager

  • Plannen, organiseren en coördineren van alle werkzaamheden en evenementen in het restaurant.
  • Werven van, leiding geven aan en toezicht houden op het uitvoerende personeel zodat het bedienend en keuken personeel efficiënt en volgens beleid werkt.
  • Controleren van de kwaliteit van de dienstverlening en keuken, voorraadkast en eetzaal op gestelde kwaliteitseisen, gezondheids-, veiligheids- en Arbo richtlijnen, vergunningen en andere wettelijke voorschriften.
  • Ontwikkelen en bevorderen marketingstrategieën.
  • Beheren en coördineren van de boekhouding, budgetten, statistische overzichten en bedrijfscijfers, bepalen van beprijzing en streven naar beoogde winstcijfers.
  • Toezien op onderhoud, bevoorrading en meubilering, onderhouden van contacten met aannemers en leveranciers, onderhandelen over arrangementen.
  • Coördineren van ontvangst en opname bestellingen bij gasten.
  • Beantwoorden van vragen over het restaurant en de dienstverlening, afhandelen van klachten en commentaar van gasten.

Gerelateerde beroepen hotel, restaurant

  • Hotel portier
  • Hotelreceptionist, front-office assistent hotelreceptie
  • Manager/directeur hostel of bed and breakfast
  • Manager/directeur hotel, hotelketen
  • Medewerker bed and breakfast
  • Medewerker persoonlijke dienstverlening, anders
  • Medewerker spoelkeuken
  • Standplaats hostess

Kennis

  • Methoden voor kwaliteitsgarantie

    Kwaliteitsgarantiebeginselen, standaardvereisten en de reeks processen en activiteiten die worden gebruikt voor het meten, controleren en waarborgen van de kwaliteit van producten en processen.

  • Gevarenanalyse en kritische controlepunten

    Analyse van gevaren om maximale veiligheid te waarborgen.

Vaardigheden

  • Personeel aanwerven

    Nieuwe werknemers in dienst nemen door omvang van de functie weer te geven, reclame, afnemen van sollicitatiegesprekken en selecteren van personeel in overeenstemming met het beleid van de onderneming en de wetgeving.

  • Menu's plannen

    De menu’s organiseren, rekening houdend met de aard en de stijl van de inrichting, de feedback van de klant, de kosten en de seizoensgebondenheid van de ingrediënten.

  • Dienstverlening controleren

    Ervoor zorgen dat alle werknemers een uitstekende klantenservice leveren in overeenstemming met het beleid van de onderneming.

  • Klachten van klanten afhandelen

    Klachten en negatieve feedback van klanten beheren om problemen aan te pakken en, zo nodig, te zorgen voor een snel herstel van de dienstverlening.

  • Toezicht houden op de werkzaamheden van verschillende ploegendiensten

    Toezicht houden op de werkzaamheden van de werknemers die in ploegendienst werken om de continuïteit van de werkzaamheden te waarborgen.

  • Werk voor speciale evenementen controleren

    Toezicht houden op activiteiten tijdens speciale evenementen, rekening houdend met specifieke doelstellingen, tijdschema, rooster, agenda, culturele beperkingen, regels en wetgeving.

  • Prijzen op het menu bepalen

    De prijzen van hoofdgerechten en andere items in het menu vastleggen. Ervoor zorgen dat ze betaalbaar blijven, binnen de begroting van de organisatie.

  • Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven

    De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.

  • Speciale evenementen organiseren

    Organiseren van de nodige voorbereidingen voor de catering op speciale evenementen zoals conferenties, grote feesten of banketten.

  • Zorgen dat servies klaar is voor gebruik

    Garanderen dat borden, bestek en glaswerk schoon, gepolijst en in goede staat zijn.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Speciale promoties bedenken

    Promotieactiviteiten plannen en bedenken om de verkoop te stimuleren

  • Zorgen voor de juiste porties

    Zorgen voor een juiste portiegrootte in overeenstemming met de stijl van het menu, de verwachtingen van de klant en kostenoverwegingen.

  • Financiële rekeningen controleren

    De financiële administratie van uw dienst verzorgen, de kosten beperken tot de noodzakelijke uitgaven en de inkomsten van uw organisatie maximaliseren.

  • Voorraadrotatie beheren

    Toezien op de voorraadniveaus, met aandacht voor vervaldata om het voorraadverlies te verminderen.

  • Verkoopopbrengsten maximaliseren

    Maximaliseren van mogelijke verkoopvolumes en vermijden van verliezen door cross-selling, upselling of promotie van aanvullende diensten.

  • Beheersing van uitgaven

    Een doeltreffende kostenbewaking uitvoeren en handhaven met aandacht voor efficiëntie, verspilling, overuren en personeel. Excessen evalueren en streven naar efficiëntie en productiviteit.

  • Goederen bestellen

    Producten bestellen bij relevante leveranciers om te beschikken over aantrekkelijke en winstgevende producten voor verkoop.

  • Werknemers opleiden

    Werknemers leiden en begeleiden via een proces waarbij hen de nodige vaardigheden worden aangeleerd voor de baan. Activiteiten organiseren bedoeld om het werk en de systemen voor te stellen of om de prestaties van individuen en groepen te verbeteren in organisatorische omgevingen.

  • Een restaurant beheren

    Toezicht houden op het gehele proces van het uitbaten van een restaurant, zoals het beheer van de werknemers en de mise-en-place.

  • Klantervaringen beheren

    De ervaring van de klant en de perceptie van het merk en de dienst monitoren, creëren en controleren. Zorgen voor een aangename klantenervaring, klanten op hoffelijke en beleefde manier behandelen.

  • Voor regelmatig onderhoud van keukenmateriaal zorgen

    Garanderen van coördinatie en toezicht op reiniging en onderhoud van keukenapparatuur.

  • Naleving van gezondheids- veiligheids- en hygiënenormen waarborgen

    Toezicht houden op alle personeelsleden en processen om te voldoen aan de normen op het gebied van gezondheid, veiligheid en hygiëne. De afstemming van deze vereisten op de gezondheids- en veiligheidsprogramma’s van de onderneming melden en ondersteunen.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Leveranciers identificeren

    Potentiële leveranciers identificeren voor verdere onderhandelingen. Rekening houden met aspecten als de kwaliteit van het product, duurzaamheid, lokale herkomst, seizoensgebondenheid en dekking van het gebied. De waarschijnlijkheid beoordelen voor het verkrijgen van voordelige contracten en overeenkomsten.

  • Toezicht houden op de voedselkwaliteit

    Toezicht houden op de kwaliteit en veiligheid van het voedsel dat aan bezoekers en klanten wordt geserveerd volgens de voedingsnormen.

  • Behoeften van klanten identificeren

    Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.

Optionele kennis en vaardigheden

huidige praktijken proberen te innoveren proces van wijnproductie volgen op de hoogte blijven van trends op het gebied van uiteten creatief denken over voedingsmiddelen en dranken uniformiteit van suiker volgen de tafelschikking controleren wijnkaart samenstellen werkprocedures ontwikkelen evenement specifieke menu's samenstellen vreemde talen gebruiken in het hotel- en restaurantwezen de alcoholwet handhaven chocolade in vormen gieten levensmiddelen aantrekkelijk presenteren

Source: Sisyphus ODB