Beroep reisleider
Reisleiders zijn belast met het beheer en het toezicht van het traject van een toeristische reis en het verstrekken van praktische informatie aan toeristen.
Reisleider: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Geografische gebieden met toeristische relevantie
Het gebied van de toeristische geografie in Europa en de rest van de wereld om relevante toeristische gebieden en bezienswaardigheden aan te duiden.
- Lokale regionale of toeristische sector
De kenmerken van lokale bezienswaardigheden en evenementen, accommodatie, horeca en recreatieve activiteiten.
Vaardigheden
- Tournees van voorstellingen coördineren
De planning opstellen voor een aantal data van een evenement, de tijdschema’s plannen, de organisatie van locaties, accommodaties en vervoer voor langere tournees.
- Reisgezelschappen verwelkomen
Groet pas aangekomen groepen toeristen bij hun startpunt om de details van de komende evenementen en reisarrangementen aan te kondigen.
- Klanten met bijzondere behoeften assisteren
Cliënten met speciale behoeften helpen met inachtneming van relevante richtlijnen en speciale normen. Hun behoeften herkennen en zo nodig adequaat op deze behoeften reageren.
- Reisdocumenten controleren
Tickets en reisdocumenten controleren, zitplaatsen toewijzen en de voedselvoorkeuren van mensen op tournee noteren.
- Toezien op alle reisovereenkomsten
Ervoor zorgen dat de reisregelingen verlopen volgens plan en zorgen voor een doeltreffende en bevredigende dienstverlening, accommodatie en catering.
- Klantenservice verlenen
Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.
- Gevoelige persoonlijke gegevens verwerken
Persoonlijke en gevoelige informatie over klanten op betrouwbare en discrete wijze beheren.
- Vreemde talen gebruiken in het toerisme
Vreemde talen mondeling of schriftelijk beheersen in de toeristische sector om te communiceren met medewerkers of klanten.
- Groepen informeren over aankomst- en vertrektijden
Groepen toeristen informeren over vertrek- en aankomsttijden als onderdeel van hun route.
- Zakenrelaties aangaan
Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.
- Toegang tot attracties regelen
Organiseren van de inschrijving voor activiteiten en bezienswaardigheden. Verrichten van betalingen en voorboekingen en het verspreiden van informatiefolders.
- Communiceren met hotels, busbedrijven en restaurants
Communiceren met hotelpersoneel, vervoersbedrijven en andere relevante diensten ruim voor aankomst en ervoor zorgen dat alles vooraf nauwkeurig is gepland.
- Naleving van gezondheids- veiligheids- en hygiënenormen waarborgen
Toezicht houden op alle personeelsleden en processen om te voldoen aan de normen op het gebied van gezondheid, veiligheid en hygiëne. De afstemming van deze vereisten op de gezondheids- en veiligheidsprogramma’s van de onderneming melden en ondersteunen.
- Bij de registratie assisteren
Vakantiegangers helpen met hun check-in en de accommodatie laten zien.
- Omgaan met veterinaire noodgevallen
Onvoorziene voorvallen met betrekking tot dieren en omstandigheden die dringende maatregelen vereisen, op passende professionele wijze behandelen.
- Werkrelaties onderhouden
Zorgen voor doeltreffende werkrelaties met collega’s en anderen. Deze relaties over langere periodes onderhouden.
- Vervoer van reisgezelschappen organiseren
Het organiseren van de huur van auto’s of bussen voor groepen en planning van het vertrek en de terugkeer.
- Diensten op een flexibele manier uitvoeren
De dienst aanpassen wanneer de omstandigheden veranderen.
Optionele kennis en vaardigheden
verschillende communicatiekanalen gebruiken doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen deelnemen aan toeristische evenementen kaarten lezen relaties met leveranciers onderhouden toeristische middelen voor een bestemming die verder ontwikkeld kan wordenSource: Sisyphus ODB