Beroep recreatiebegeleider
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Recreatiebegeleider: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Communicatieprincipes
Het pakket gemeenschappelijke beginselen met betrekking tot communicatie zoals actief luisteren, een goede verstandhouding opbouwen, het juiste register gebruiken en de tussenkomst van anderen respecteren.
- Communicatie
Het uitwisselen en overdragen van informatie, ideeën, concepten, gedachten en gevoelens door middel van een gemeenschappelijk systeem van woorden, tekens en semiotische regels via een medium.
Vaardigheden
- Risico's buitenshuis beoordelen
Een risicoanalyse opstellen en uitvoeren.
- Risicobeheer in de openlucht uitoefenen
Ontwerpen en demonstreren van de toepassing van verantwoorde en veilige praktijken voor de buitensector.
- Organisatorische technieken gebruiken
Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.
- Mensen vermaken
Mensen vermaak bieden door een voorstellingen uit te voeren of te brengen, zoals een show, een toneelstuk of een artistiek optreden.
- Groepen in open lucht leiden
Op een dynamische en actieve wijze sessies in de open lucht organiseren.
- Buitenactiviteiten evalueren
Problemen en incidenten in kaart brengen en melden overeenkomstig de nationale en lokale regelgeving inzake de veiligheid van het outdoorprogramma.
- Gepast reageren op onverwachte gebeurtenissen buitenshuis
Het detecteren van en reageren op de veranderende milieuomstandigheden en het effect daarvan op de psychologie en het gedrag van de mens.
- Toezicht houden op kinderen
Toezicht houden op kinderen gedurende een bepaalde periode, zodat hun veiligheid te allen tijde gewaarborgd blijft.
- Activiteiten op kamp organiseren
Verschillende recreatieve activiteiten voor de deelnemers (meestal jongeren) op een kamp organiseren, zoals spelletjes, dagtochten en sportactiviteiten.
- Feedback geven
Feedback geven aan anderen. Beoordelen en constructief en professioneel reageren op kritische opmerkingen van collega’s en klanten.
- Spelen met kinderen
Deelnemen aan activiteiten ter vermaak, afgestemd op kinderen van een bepaalde leeftijd. Creatief zijn en improviseren om kinderen te vermaken met activiteiten zoals knutselen, sporten of bordspellen.
- Spellen tonen
Games en spelregels aan nieuwe spelers/bezoekers uitleggen en laten zien.
- Welzijn van kinderen ondersteunen
Een omgeving bieden die kinderen ondersteunt en waardeert en hen helpt hun eigen gevoelens en relaties met anderen te beheren.
- In open lucht animeren
Groepen onafhankelijk in de openlucht animeren, waarbij uw praktijk wordt aangepast om de groep te onderhouden en gemotiveerd te houden.
- Zelforganisatie plannen
Identificeren van de noodzakelijke taken en prioriteiten vaststellen om een individuele planning te ontwikkelen en het werk op een autonome manier uit te voeren, zodat aan de eisen wordt voldaan.
- Buitenshuis communiceren
Communiceren met deelnemers in meer dan een taal van de Europese Unie; omgaan met een crisis volgens de richtlijnen en het belang erkennen van juist gedrag in crisissituaties.
- Communiceren met jongeren
Gebruik maken van verbale en non-verbale communicatie en communiceren door middel van schrijven, via elektronische middelen of via tekeningen. Uw communicatie aanpassen aan de leeftijd, behoeften, kenmerken, vaardigheden, voorkeuren en cultuur van kinderen en jongeren.
- Feedback over veranderende omstandigheden geven
Adequaat reageren op veranderende omstandigheden in een activiteitensessie.
- Middelen in de openlucht beheren
Meteorologie herkennen en in verband brengen met topografie; het principe van 'Geen sporen nalaten' toepassen.
Optionele kennis en vaardigheden
geografische gebieden met toeristische relevantie sportregels recreatieactiviteiten eigenschappen van sportuitrusting samenwerken met collega’s evenementen organiseren buitenactiviteiten onderzoeken buitenactiviteiten informatie structureren recreatieve activiteiten promoten toezicht houden op activiteiten zich inleven in groepen in open lucht geografische gebieden omgaan met collega’s geografische routes budgetten beheren recreatieprogramma’s ontwikkelenLoopbaanperspectief
Het beroep recreatiebegeleider behoort tot de beroepsgroep Sportinstructeurs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | -2900 | erg laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 6200 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 6200 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB