Beroep Reclamespecialist
Een reclamespecialist geeft advies aan opdrachtgevers over strategieën of marketingaspecten om doelgericht en efficiënt aandacht te vestigen op het product of proces dat de opdrachtgever aanbiedt en te zorgen dat deze producten of processen worden gebruikt door de consument. Een reclamespecialist geeft niet alleen advies, maar maakt bijvoorbeeld ook zelf advertentieteksten en bedenkt in concept reclamespotjes. Daarnaast doet hij/zij ook onderzoek naar de potentiële vraag naar een product of dienst of brengt hij/zij de markt in kaart voor bestaande en nieuwe producten. Het opstellen van marketingdoelen, marketingbeleid- of programma's behoort ook tot de werkzaamheden van een reclamespecialist.
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Onderzoekend / Ondernemend
- Artistiek / Onderzoekend
Taken reclamespecialist
- Adviseren van opdrachtgevers over marketingstrategieën of aspecten om te zorgen dat het product/de dienst van de opdrachtgever meer gekocht gaat worden door de consument.
- Zelf creëren van marketingtools zoals advertentieteksten of reclamespotjes.
- Onderzoeken en analyseren van huidige markt voor een bestaand of nieuw product, bijv. op vraag naar het product.
- Opstellen van marketingdoelen, marketingbeleid- of programma's.
Gerelateerde beroepen reclame, publiciteit
- Artdirector reclame
- Copywriter reclame
- Reclamefotograaf
- Reclameontwerper
Loopbaanperspectief
Het beroep Reclamespecialist behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4000 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10800 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14800 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |