Beroep receptionist

  • receptionist

Een receptionist ontvangt bezoekers en stuurt deze door, neemt de telefoon aan en verbindt door, beantwoordt vragen en geeft eenvoudige informatie over de vestiging.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Ondernemend

Taken receptionist

  • Begroet bezoekers, bepaalt de aard en het doel van het bezoek, en stuurt hen door naar de juiste personen of bestemmingen.
  • Legt gegegevens vast van de bezoekers en geeft indien nodig bezoekerspassen uit.
  • Beantwoordt de telefoon, screent en verbindt door en neemt berichten aan.
  • Handelt informatieverzoeken af, bijvoorbeeld door eenvoudige informatie of een brochure te geven over de vestiging en legt gegevens vast over het informatieverzoek.
  • Hoort klachten aan en behandelt deze, bijvoorbeeld van klanten.
  • Maakt reserveringen, plant afspraken en onderhoudt afsprakenkalenders.
  • Ontvangt betalingen en registreert ontvangstbewijzen.
  • Onderhoudt de receptieomgeving, verzorgt drankjes en zorgt ervoor dat de procedures omtrent veiligheid en beveiliging van de werknemers te allen tijden worden gevolgd.
  • Voert administratieve taken uit, zoals proeflezen, tekstverwerking, postbehandeling, bankzaken, registreren en onderhouden van betalingsgegevens, facturen, financiële overzichten en andere documenten.
  • Communiceert met andere personen in de vestiging, bijvoorbeeld voor het uitwisselen van relevante informatie.

Gerelateerde beroepen receptie, telefoon

  • Medewerker telefooncentrale
  • Telefonist

Kennis

  • Klantendiensten
  • Ondernemingsbeleid

Vaardigheden

  • Ontvangstruimte onderhouden
  • Microsoft Office gebruiken
  • Berichten aan mensen doorgeven
  • Telefonisch communiceren
  • Communiceren met klanten
  • Gasten begroeten
  • Afspraken beheren
  • Beleidslijnen van de organisatie naleven
  • Logboeken bijhouden
  • Mondelinge instructies overbrengen
  • Interne mededelingen verspreiden

Optionele kennis en vaardigheden

klachten van klanten afhandelen correspondentiedossiers bewaren kantooradministratie post afhandelen post bezorgen persoonlijke administratie bijhouden gegevens verwerken boekhoudkundige technieken documenten archiveren boekingen verwerken documentatie ontwikkelen conform wettelijke vereisten kantoorsystemen gebruiken kleine betalingen afhandelen badges toewijzen faciliteiten voor kantoorpersoneel organiseren verkoopfacturen opstellen antwoord geven op vragen van klanten betalingen verwerken verschillende communicatiekanalen gebruiken

Functietitels

  • Receptionist
  • Administratief medewerker / receptioniste / telefoniste
  • Receptionist(e)
  • Telefoniste/receptioniste/administratief medewerkster
  • Receptioniste
  • Administratief baliemedewerkster, receptioniste
  • Gastvrouw/telefoniste/receptioniste (nederland)
  • Telefoniste/receptioniste/administratief medewerker
  • Receptionist (m/f)