Beroep publicrelationsmedewerker

Publicrelationsmedewerkers vertegenwoordigen een bedrijf of organisatie tegenover belanghebbenden en het publiek. Zij gebruiken communicatiestrategieën om op een positieve manier inzicht te geven in de activiteiten en het imago van hun klanten.

Publicrelationsmedewerker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Strategische planning

    De elementen die de basis en de kern van een organisatie bepalen, zoals haar opdracht, visie, waarden en doelstellingen.

  • Vorming van de publieke opinie

    Het proces waarbij percepties en opvattingen over iets worden gesmeed en afgedwongen. De elementen die een rol spelen in de publieke opinie, zoals het bepalen van informatie, psycheprocessen en kuddegedrag.

  • Communicatieprincipes

    Het pakket gemeenschappelijke beginselen met betrekking tot communicatie zoals actief luisteren, een goede verstandhouding opbouwen, het juiste register gebruiken en de tussenkomst van anderen respecteren.

  • Retoriek

    De kunst van betogen dat gericht is op het verbeteren van het vermogen van schrijvers en sprekers om hun publiek op de hoogte te stellen, over te halen of te motiveren.

  • Diplomatieke beginselen

    Het bevorderen van overeenkomsten of internationale verdragen met andere landen door het voeren van onderhandelingen en het trachten de belangen van de regering van de lidstaat van herkomst te beschermen, alsmede het bevorderen van compromissen.

  • Marktonderzoek

    De processen, technieken en doeleinden die de eerste stap vormen voor de ontwikkeling van marketingstrategieën, zoals het verzamelen van informatie over klanten en de definitie van segmenten en streefdoelen.

Vaardigheden

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • In het openbaar spreken

    Een groep van luisteraars op gestructureerde, weloverwogen manier behandelen om deze te informeren, te beïnvloeden of te overtuigen.

  • Public relations verzorgen

    Public relations (PR) uitvoeren door de verspreiding van informatie tussen een persoon of een organisatie en het publiek.

  • Belangen van de cliënt beschermen

    De belangen en de behoeften van een cliënt beschermen door de nodige maatregelen te nemen en alle mogelijkheden te onderzoeken, om een gunstig resultaat voor de cliënt te verkrijgen.

  • Communicatiestrategieën ontwikkelen

    Beheren van of bijdragen aan het ontwerp en de uitvoering van de interne en externe communicatieplannen en -presentatie van een organisatie, met inbegrip van haar aanwezigheid op het internet.

  • Presentatiemateriaal voorbereiden

    Documenten, slideshows, posters en alle andere media voorbereiden die nodig zijn voor een specifiek publiek.

  • Persberichten opstellen

    Informatie verzamelen en persberichten schrijven waarbij de stijl aan de doelgroep is aangepast en ervoor wordt gezorgd dat de boodschap goed wordt overgebracht.

  • Strategische onderbouw integreren in dagelijkse prestaties

    Nadenken over de strategische grondslag van ondernemingen en hun opdracht, visie en waarden om deze basis te integreren in de uitvoering van de functie.

  • Externe factoren van bedrijven analyseren

    Het uitvoeren van onderzoek en analyse van externe factoren met betrekking tot bedrijven zoals consumenten, marktpositie, concurrenten en politieke situatie.

  • Publieke presentaties geven

    In het openbaar spreken en communiceren met de aanwezigen. Voorbereiden van mededelingen, plannen, grafieken en andere informatie ter ondersteuning van de presentatie.

  • Advies geven over public relations

    Bedrijven of overheidsorganisaties advies verstrekken over public relations management en strategieën om te zorgen voor een efficiënte communicatie met doelgroepen en om de informatie goed over te brengen.

  • Advies geven over imago

    Een klant zoals een politicus, artist of een andere persoon die in contact komt met het publiek advies geven over de manier waarop zij zichzelf het best presenteren om de gunst van het publiek of de doelgroep te winnen.

  • Relaties met de media opbouwen

    Een professionele houding aannemen om doeltreffend te reageren op de eisen van de media.

  • Persconferenties organiseren

    Interviews organiseren voor een groep journalisten om een aankondiging te doen of vragen over een specifiek onderwerp te beantwoorden.

  • Interviews afnemen

    De context van het interview onderzoeken. De beschikbaarheid plannen. Bereid jezelf voor op basis van de context en de diversiteit van de media (radio, televisie, internet, kranten, enz.) en geef een interview.

  • Publicrelationsstrategieën ontwikkelen

    Alle inspanningen plannen, coördineren en uitvoeren, die nodig zijn in het kader van een PR-strategie, zoals het bepalen van de doelstellingen, het voorbereiden van de communicatie, contact opnemen met partners en het verspreiden van informatie onder de belanghebbenden.

Optionele kennis en vaardigheden

diplomatieke beginselen toepassen live presentaties geven creatieve ideeën ontwikkelen psychologische concepten contacten onderhouden met politici marketingstrategieën implementeren reclamecampagnes plannen samenwerken met de verantwoordelijke voor kwaliteitscontrole zakelijke analyses uitvoeren gemeenschapsrelaties opbouwen kostenbeheer ondernemingsbeleid beheer van sociale media verschillende talen spreken wetgeving inzake auteursrecht inhoud samenstellen behoeften van klanten identificeren reclamecampagnes coördineren zakenrelaties aangaan promotiemiddelen ontwikkelen strategie voor contentmarketing interne factoren van bedrijven analyseren forumbeheer uitvoeren soorten media nieuws volgen analyses gebruiken voor commerciële doeleinden een professioneel netwerk ontwikkelen advies geven over communicatiestrategieën regeringsvertegenwoordiging nauw samenwerken met nieuwe teams internationale betrekkingen opbouwen

Source: Sisyphus ODB