Beroep psychotherapeut

Psychotherapeut: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Psychopathologie

    De criteria van psychiatrische diagnoses, het gebruik van het ziekteclassificatiesysteem en de theorieën van psychopathologie. De indicatoren van functionele en organische aandoeningen en de soorten psychofarmacologische geneesmiddelen.

  • Wetenschappelijke onderzoeksmethodologie

    De theoretische methodologie die wordt gebruikt in wetenschappelijk onderzoek, bestaande in het uitvoeren van achtergrondonderzoek, het opstellen van een hypothese, het testen van die hypothese, het analyseren van gegevens en het formuleren van slotconclusies.

  • Psychofarmacologie

    Kennen van de verschillende effecten van geneesmiddelen op gedrag, stemming en gedachten van de patiënt of cliënt.

  • Theorieën inzake persoonlijke ontwikkeling

    De theorieën over de ontwikkeling van een gezonde en psychopathologische persoonlijkheid.

  • Psychologische diagnostiek

    De strategieën, methoden en technieken in de psychologische diagnostiek op het gebied van ervaringen en gedragingen die betrekking hebben op de gezondheid, en psychische stoornissen

  • Psychosociale vormen van interventies

    Soorten ondersteunende activiteiten en interventies die stresserende gebeurtenissen, symptomen of risico’s kunnen verminderen en de levenskwaliteit kunnen verbeteren.

  • Psychologie

    Het menselijk gedrag en diens prestaties met individuele verschillen in bekwaamheid, persoonlijkheid, interesses, leerprestaties en motivatie.

  • Theorieën van persoonlijkheid

    Theoretische opvattingen over persoonlijkheid, zoals de psychodynamische theorie, humanistische theorie of behaviorisme.

  • Psychologische theorieën

    De historische ontwikkeling van counseling en psychologische theorieën, evenals de perspectieven en toepassingen, en interview- en counselingstrategieën.

  • Therapie in de gezondheidszorg

    De beginselen, methoden en procedures voor diagnose, behandeling en herstel van fysieke en geestelijke stoornissen.

  • Geschiedenis van psychotherapeutische problemen van de patiënt

    De gegevens van de eerdere psychotherapeutische problemen of aandoeningen van de patiënt.

  • Aandoeningen die het zelfbewustzijn beïnvloeden

    Het bewustzijnsproces met betrekking tot verschillende medische aandoeningen en ziekten en de manifestatie ervan en de behandelingsopties.

  • Psychiatrie

    Psychiatrie is een medische specialiteit die wordt vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Toezicht op personen

    De handeling waarbij een persoon of een groep personen bij een bepaalde activiteit wordt gestuurd.

  • Voorwaarden voor professionele uitoefening van psychotherapie

    De institutionele, juridische en psychosociale praktijken en voorschriften met betrekking tot de praktijk van de psychotherapie.

  • Psychosomatiek

    Interdisciplinair medisch specialisme dat zich focust op het verband tussen de sociale, psychologische en gedragsattitudes en hun impact op menselijke processen.

  • Psychiatrische aandoeningen

    Kenmerken, oorzaken en behandeling van psychiatrische aandoeningen.

  • Ethiek specifiek voor beroepen in de gezondheidszorg

    Morele normen en procedures, specifieke ethische vragen en verplichtingen voor beroepen in de zorg, waaronder eerbiediging van de menselijke waardigheid, zelfbeschikking, geïnformeerde toestemming en vertrouwelijke omgang met patiëntgegevens.

  • Historische ontwikkeling van psychotherapeutische scholen

    Het tijdschema van de psychotherapeutische scholen, hun algemene beschrijving, eigenschappen en toepassingsgebieden.

Vaardigheden

  • Psychotherapeutische interventies gebruiken

    Gebruik van psychotherapeutische handelingen die geschikt zijn voor de verschillende stadia van de behandeling.

  • Psychotherapeutische omgeving bieden

    Een geschikte omgeving voor de psychotherapie creëren en in stand houden, ervoor zorgen dat de ruimte veilig is, in overeenstemming met de ethos van de psychotherapie, en zoveel mogelijk tegemoet komen aan de behoeften van de patiënten.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Behoeften van gebruikers van gezondheidszorg conceptualiseren

    Een idee krijgen van de behoeften van de gebruikers van gezondheidzorg en de situatie, de mogelijke oplossingen en de toe te passen behandelingen visualiseren.

  • Reageren op extreme emoties van gebruikers van gezondheidszorg

    Reageer op gepaste wijze wanneer een gebruiker van de gezondheidszorg overdreven manisch, paniekerig, bijzonder van streek, agressief, gewelddadig of suïcidaal wordt, en volg een passende training indien er in een context gewerkt wordt waarbij patiënten regelmatig extreme emoties beleven.

  • Geestelijke gezondheidsproblemen identificeren

    Alle mogelijke problemen op het gebied van de geestelijke gezondheid en ziekte identificeren en kritisch evalueren.

  • Therapiesessies uitvoeren

    Werken in sessies met individuen of groepen om therapie te geven in een gecontroleerde omgeving.

  • Beslissen over de psychotherapeutische aanpak

    Een geïnformeerde beslissing nemen over welk type psychotherapeutische interventie moet worden toegepast bij het werken met patiënten, in overeenstemming met hun behoeften.

  • Klanten begeleiden

    Klanten helpen en begeleiden om hun persoonlijke, sociale of psychologische problemen te overwinnen.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken

    Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken (online toepassingen en diensten ) om de gezondheidszorg te verbeteren.

  • Werken aan psychosomatische problemen

    Werken met kwesties van lichaam en geest, zoals het spectrum van menselijke seksualiteit en psychosomatische aandoeningen.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

  • Nadenken over praktijken

    De eigen praktijk routinematig evalueren, de praktijkmethoden en resultaten kritisch op consistente, coherente en geschikte manieren evalueren, kennis hebben van relevante methoden en gebruik maken van feedback van managers, supervisors, andere professionals en patiënten/cliënten om de praktijk dienovereenkomstig aan te passen .

  • Therapeutische vooruitgang controleren

    De therapeutische vooruitgang volgen en de behandeling aanpassen aan de toestand van elke patiënt.

  • Samenwerken met gebruikers van gezondheidszorg die geneesmiddelen gebruiken

    Samenwerken met gebruikers van gezondheidszorg die voorgeschreven en andere geneesmiddelen gebruiken.

  • Klinische beoordelingstechnieken gebruiken

    Gebruiken van klinische technieken en klinische beoordelingen bij het toepassen van een reeks geschikte evaluatietechnieken, zoals beoordeling van de geestelijke toestand, diagnose, dynamische formulering en mogelijke behandelingsplanning.

  • Psychotherapeutische risicobeoordelingen uitvoeren

    Risicobeoordelingsprocedures uitvoeren met behulp van tools en richtlijnen. Taalgebruik bij de patiënt herkennen dat voor hemzelf of voor anderen een gevaar kan vormen, eventueel door directe vragen te stellen. De drempel voor patiënten verlagen om over eventuele zelfmoordgedachten te spreken en de kans kwantificeren dat zulke gedachten in de praktijk worden gebracht.

  • Omgaan met trauma's van patiënten

    Beoordelen van de competenties, behoeften en beperkingen van mensen die trauma’s hebben opgelopen, waarbij de patiënten in voorkomend geval worden verwezen naar gespecialiseerde trauma informatiediensten.

  • Persoonlijke ontwikkeling in de psychotherapie waarborgen

    Persoonlijke kwaliteiten ontwikkelen en monitoren als professionele psychotherapeut, waarborgen van veerkracht en van het vermogen om complex en onvoorspelbaar gedrag te beheren, en indien nodig de passende maatregelen nemen.

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg

    Doeltreffend communiceren met patiënten, familieleden en andere zorgverleners, gezondheidswerkers en partners uit de gemeenschap.

  • Op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen in de psychotherapie

    Op de hoogte blijven van de huidige trends en debatten in de geestelijke gezondheidszorg, zich bewust zijn van veranderingen in het sociale, culturele en politieke denken over psychotherapie en van het samenspel van verschillende theorieën. Op de hoogte blijven van de toename van de vraag naar counseling en psychotherapieën, en zich bewust zijn van evidence-based onderzoek, de juiste meetinstrumenten voor psychotherapie en de noodzaak van onderzoek.

  • Contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen

    Een professionele en op feitenmateriaal gebaseerde beoordeling verrichten, doelen stellen, interventies uitvoeren en cliënten evalueren, rekening houdend met de ontwikkelings- en contextuele geschiedenis van de cliënten, binnen het eigen werkgebied.

  • Theoretisch model van een zaak formuleren voor therapie

    Een individueel behandelingsplan opstellen, in samenwerking met de betrokkene, proberen om het af te stemmen op zijn of haar behoeften, situatie en behandelingsdoelstellingen, om de waarschijnlijkheid van therapeutisch voordeel te maximaliseren; rekening houden met alle mogelijke persoonlijke, maatschappelijke en systematische barrières die de behandeling kunnen tegenwerken.

  • Werken met patronen van psychologisch gedrag

    Met de patronen van het psychologische gedrag van een patiënt of van cliënt werken, die zich buiten hun bewustzijn kunnen bevinden, zoals non-verbale en pre-verbale patronen, klinische processen van defensiemechanismen, weerstand, overdracht en tegenoverdracht.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Uitkomst van psychotherapie registreren

    Het proces en de resultaten van de tijdens de psychotherapie gebruikte behandeling bijhouden en registreren.

  • Mentale gezondheid bevorderen

    Bevorderen van factoren die het emotionele welzijn verbeteren, zoals zelfacceptatie, persoonlijke groei, doel in het leven, controle over iemands omgeving, spiritualiteit, zelfsturing en positieve relaties.

  • Psychologische ontwikkeling van gebruikers van gezondheidszorg begeleiden

    Het proces van zelfontdekking voor de gebruiker van gezondheidszorg vergemakkelijken om hem of haar te helpen meer te leren over zijn of haar toestand en hem of haar bewuster te worden van en meer controle te krijgen over zijn of haar stemming, gevoelens, gedachten, gedrag en de oorsprong ervan. De gebruiker van gezondheidszorg helpen om problemen en moeilijkheden met meer veerkracht te beheren.

  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg

    Inzicht hebben in de achtergrond van de symptomen, de moeilijkheden en het gedrag van cliënten en patiënten. Meeleven met hun problemen; respect tonen en hun autonomie, zelfrespect en zelfstandigheid versterken. Zich bekommeren om hun welzijn, en handelen met inachtneming van de persoonlijke grenzen, gevoeligheden, culturele verschillen en voorkeuren van de cliënt en de patiënt in gedachten.

  • Behandelingsstrategieën voor uitdagingen inzake menselijke gezondheid bieden

    Mogelijke behandelingsprotocollen identificeren voor de uitdagingen voor de menselijke gezondheid binnen een bepaalde gemeenschap in gevallen zoals besmettelijke ziekten met grote gevolgen op mondiaal niveau.

  • Praktijk in psychotherapie evalueren

    Een kritische houding aannemen ten aanzien van bestaande psychotherapeutische systemen en de toepasbaarheid ervan op individuele klanten.

  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg

    Communiceren met cliënten en hun verzorgers, met toestemming van de patiënt, om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de cliënten en patiënten en de vertrouwelijkheid te waarborgen.

  • Zelfcontrole door gebruikers van gezondheidszorg aanmoedigen

    De gebruiker van de gezondheidszorg aanmoedigen om zelfcontrole uit te voeren door situatie- en ontwikkelingsanalyses over zichzelf uit te voeren. Bijstand verlenen aan de gebruiker van de gezondheidszorg om een zekere mate van zelfkritiek en zelfanalyse te ontwikkelen met betrekking tot zijn gedrag, acties, relaties en zelfbewustzijn.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Eindpunt van therapeutische interventies bespreken

    Met de patiënt een mogelijk eindpunt van therapeutische interventies bespreken in overeenstemming met zijn oorspronkelijke doelen.

  • Psychotherapeutische relaties beëindigen

    Het proces van de psychotherapeutische relatie afsluiten en ervoor zorgen dat aan de behoeften van de patiënt wordt voldaan.

  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van de gezondheidszorg

    Ervoor zorgen dat gebruikers in de gezondheidszorg professioneel, effectief en veilig worden behandeld, waarbij de technieken en procedures worden aangepast aan de behoeften, capaciteiten of de heersende omstandigheden van de persoon.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Technieken toepassen om motivatie van patiënten te vergroten

    Via specifieke technieken en procedures van behandelingsbetrokkenheid de patiënt aanmoedigen om te veranderen en hem ervan overtuigen dat therapie kan helpen.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Psychotherapeutische relaties beheren

    De therapeutische relatie tussen psychotherapeut en patiënt op een veilige, respectvolle en doeltreffende manier tot stand brengen, beheren en onderhouden. Tot stand brengen van een samenwerkingsverband en zelfbewustzijn in de relatie. Ervoor zorgen dat de patiënt zich ervan bewust is dat zijn/haar belangen een prioriteit zijn en contact buiten de sessie beheren.

  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers

    Ervoor zorgen dat patiënten/cliënten volledig zijn geïnformeerd over de risico’s en voordelen van voorgestelde behandelingen, zodat zij geïnformeerde toestemming kunnen geven, waarbij patiënten/cliënten worden betrokken bij het proces van hun zorg en behandeling.

  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen

    Tijdens een behandeling collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen en het vertrouwen en de medewerking van de zorggebruikers stimuleren en winnen.

  • Psychosociaal onderwijs promoten

    Op eenvoudige en begrijpelijke wijze uitleg geven over geestelijke gezondheidskwesties, gemeenschappelijke stereotypen op het gebied van de geestelijke gezondheid helpen depathologiseren en destigmatiseren en vooroordelen of discriminerend gedrag, systemen, instellingen, praktijken en houdingen veroordelen die duidelijk separatistisch, beledigend of schadelijk zijn voor de geestelijke gezondheid van mensen of hun sociale integratie.

  • Persoonlijke professionele ontwikkeling beheren

    Verantwoordelijkheid nemen voor levenslang leren en voortdurende professionele ontwikkeling. Zich engageren in leren om de vakbekwaamheid te ondersteunen en te actualiseren. Identificeren van prioritaire gebieden voor professionele ontwikkeling op basis van reflectie over de eigen praktijk en door contact met collega's en belanghebbenden.

  • Terugvalpreventie organiseren

    De patiënt of cliënt helpen bij het identificeren van en anticiperen op risicovolle situaties of externe en interne triggers. Hen ondersteunen bij het ontwikkelen van betere overlevingsstrategieën en back-upplannen voor het geval zich in de toekomst problemen voordoen.

Optionele kennis en vaardigheden

psychoanalyse hoeveelheid dossiers beheren werken aan de gevolgen van mishandeling organisatorische technieken gebruiken gezondheidswetenschappen toepassen psychomotorische therapie revalidatie voorlichten over preventie van ziekte psychoanalyse toepassen systemische therapie toepassen werken in multidisciplinaire gezondheidsteams integratie bevorderen technieken van cognitieve gedragstherapie gebruiken zorgen voor gepaste administratie van afspraken omgaan met noodzorgsituaties samenwerken met het sociale netwerk van gebruikers van gezondheidszorg factureringsgegevens van gebruikers van gezondheidszorg registreren geestesstoornissen vaststellen klinische geriatrie vreemde talen gebruiken voor gezondheidsgerelateerd onderzoek pedagogie vreemde talen gebruiken bij zorg gezondheidsvoorlichting bieden beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren kindergeneeskunde

Loopbaanperspectief

Het beroep psychotherapeut behoort tot de beroepsgroep Psychologen en sociologen. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20242800  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410600  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202413400  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg laag
samenhang baankans met economie  erg laag

Source: Sisyphus ODB