Beroep promotiemedewerker

Promotiedemonstranten gaan proactief op zoek naar en gaan in contact met nieuwe potentiële klanten. Zij geven productspecifiek advies en demonstreren promotionele goederen of diensten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Promotiemedewerker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Gerelateerde beroepen winkel, supermarkt

  • Assistent bedrijfsleider supermarkt
  • Kassa medewerker supermarkt, warenhuis
  • Manager/directeur warenhuis
  • Manager/directeur winkelcentrum
  • Manager/directeur winkelketen
  • Medewerker klanteninformatie
  • Verkoopmedewerker supermarkt, warenhuis
  • Vulploegmedewerker, vakkenvuller
  • Winkelbeveiliger

Kennis

  • Verkoopbevorderingstechnieken

    De technieken die worden gebruikt om klanten ervan te overtuigen een product of een dienst te kopen.

  • Eigenschappen van producten

    De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.

  • Kenmerken van diensten

    De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

Vaardigheden

  • Klanten helpen

    Klanten ondersteunen en adviseren bij het nemen van aankoopbeslissingen, door hun behoeften te begrijpen, geschikte diensten en producten voor hen te selecteren en op beleefde wijze vragen te beantwoorden over producten en diensten.

  • Productdisplay organiseren

    Goederen op aantrekkelijke en veilige wijze organiseren. Een toonbank of een ander display opstellen waar demonstraties plaatsvinden om de aandacht van toekomstige klanten te trekken. Stands voor het uitstallen van goederen organiseren en onderhouden. Verkoopplaatsen en productstallingen oprichten en monteren voor het verkoopproces.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Presentatiemateriaal voorbereiden

    Documenten, slideshows, posters en alle andere media voorbereiden die nodig zijn voor een specifiek publiek.

  • Promotiegegevens bijhouden

    Bijhouden van de verkoopinformatie en de distributie van materialen. Rapporten indienen over de reacties van klanten over producten en promoties van hun werkgevers; deze rapporten presenteren aan hun managers.

  • Producteigenschappen demonstreren

    Demonstreren hoe een product op een correcte en veilige manier te gebruiken, klanten informatie verstrekken over de belangrijkste kenmerken en voordelen van het product, de werking, het correcte gebruik en het onderhoud toelichten. Potentiële klanten overtuigen om artikelen te kopen.

  • Productmonsters uitdelen

    Brochures, coupons, productmonsters uitdelen; nieuwe stimulerende maatregelen ontwikkelen om klanten over te halen om producten/diensten te kopen.

  • Vertrouwensband met klanten tot stand brengen

    De belangstelling en het vertrouwen van de klant winnen; relaties aangaan met een grote verscheidenheid aan mensen; op een sympathieke en overtuigende manier communiceren; de individuele wensen en behoeften van klanten begrijpen en erop inspelen.

  • Klantgericht zijn

    Houding die de klant in alle gevallen centraal stelt.

  • Zorgen voor de correcte bereiding van producten

    Ervoor zorgen dat producten zoals etenswaren correct worden bereid en klaargemaakt voor consumptie; verschillende delen combineren tot ze één verkoopbare eenheid vormen.

  • Hygiëne van de werkruimte onderhouden

    Het werkterrein en de uitrusting schoon en ordelijk houden.

Optionele kennis en vaardigheden

soorten chocolade voorschriften inzake verkoop van alcoholische dranken aan minderjarigen handhaven klanten advies geven over de bereiding van dranken tabakmerken voedselallergieën kaassoorten ondernemingsbeleid zoetwaren verkopen interactie met klanten verbeteren voedingsstoffen in zoetwaren voorschriften inzake verkoop van tabak aan minderjarigen handhaven actief verkopen voorschriften inzake de verkoop van alcoholische dranken toepassen alcoholische drank producten verkoopdoelstellingen behalen rekken vullen

Loopbaanperspectief

Het beroep promotiemedewerker behoort tot de beroepsgroep Callcentermedewerkers outbound en overige verkopers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20242400  laag
verwachte vervangingsvraag tot 202431100  hoog
verwachte baanopeningen tot 202433500  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  laag

Source: Sisyphus ODB