Beroep productontwikkelaar schoeisel

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Productontwikkelaar schoeisel: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Materialen voor schoeisel

    De kenmerken, onderdelen, voordelen en beperkingen van een breed scala aan materialen die gebruikt worden in de productie van schoeisel: leer, leervervangers (synthetisch of kunststof), textiel, plastic, rubber, enz. 

  • Onderdelen van schoeisel

    De onderdelen van schoeisel voor bovenmateriaal (voorstukken, hielstukken, voeringen, achterstukken, neusvoeringen, enz.) en ondermateriaal (zolen, hielen, binnenzolen, enz.). Ecologische aangelegenheden en het belang van recycling. Selectie van geschikte materialen en onderdelen op basis van hun invloed op de schoeiselstijl en kenmerken, eigenschappen en maakbaarheid. Procedures en methoden voor de chemische en mechanische verwerking van lederen en niet-lederen materialen.

  • CAD voor schoeisel

    De architectuur en functionaliteit van 2D- en 3D-computerondersteunde softwaresystemen voor schoeisel.

  • Patroonindeling

    Beschikken over kennis van de juiste wijze van knippen en van het rangschikken van patronen om maatseries te verkrijgen bij massaproductie. Beschikken over kennis van inkepingen, gaten, naadtoeslagen en andere technische specificaties. Het aanbrengen van correcties en het verkrijgen van de uiteindelijke knippatronen om problemen te compenseren die zich eventueel bij de monsterneming hebben voorgedaan.

  • Technologie voor de productie van schoeisel

    Technologie en machines met betrekking tot schoeiselprocessen. De productie van schoenen begint in de snij-/uitsnijruimte, waar het boven- en ondermateriaal worden uitgesneden. De bovenste delen worden samengevoegd in de sluitruimte. Dit gebeurt in een specifieke bewerkingsvolgorde: splitten, vouwen, naaien, enz. Het gesloten bovenwerk, de binnenzool en andere onderste delen worden samengebracht in de montageruimte, waar de belangrijkste bewerkingen bestaan in het leesten en verzolen. Het proces eindigt met de afwerking in de afwerkings- en de verpakkingsruimte.

  • Ergonomisch ontwerp van schoeisel en lederwaren

    De principes die worden gebruikt bij het ontwerpen van verschillende stijlen schoeisel en lederwaren voor de juiste anatomische en ergonomische verhoudingen en afmetingen.

  • Kwaliteit van schoeisel

    Kwaliteitsspecificaties van materialen, processen en eindproducten, de meest voorkomende defecten in schoeisel, snelle testprocedures, laboratoriumtestprocedures en -normen, adequate apparatuur voor kwaliteitscontroles. Kwaliteitsborging van productieprocessen van schoeisel en fundamentele kwaliteitsconcepten, met name een kader en standaarden voor de kwaliteit van schoeisel.

  • Proces voor het maken van schoeisel

    Projecten voor het maken van schoeisel, van inspiratie tot technisch ontwerp en productie in verschillende stadia. De laatste trends in materialen, componenten, processen en concepten op het vlak van schoeisel.

  • Marketingplanning voor schoeisel en lederwaren

    De beginselen en methoden die worden gebruikt bij het opstellen van een marketingplan en het bepalen van de wijze waarop een onderneming zich ten opzichte van haar concurrenten het beste kan positioneren, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de schoeisel- en lederwarenmarkt. 

Vaardigheden

  • Technische schetsen voor schoeisel maken

    In staat zijn om verschillende schets- en tekentechnieken te gebruiken, waaronder artistieke representatie, met de hand of via de computer, en zich bewust zijn van verhoudingen en perspectief, om schoeisel, leest, zolen, hakken enz. te schetsen en te tekenen, als platte 2D-ontwerpen maar ook als 3D-volumes. In staat zijn specificatiebladen op te stellen met nadere gegevens over materialen, onderdelen en fabricagevoorschriften.

  • Milieueffecten van schoeiselproductie verminderen

    De milieueffecten van de fabricage van schoeisel beoordelen en de risico’s voor het milieu tot een minimum beperken. Het terugdringen van praktijken die schadelijk zijn voor het milieu in de verschillende stadia van de productie van schoeisel.

  • CAD voor zolen gebruiken

    Digitaliseren en scannen van de duur. Werken met dossiers in verschillende CAD-systemen. 3D-modellen van de zolen produceren en 2D-computerondersteunde ontwerpen aanmaken. De sorteringsschaal classificeren en verkrijgen. Opstellen van technische specificaties voor de be- en verwerkende industrie. 2D en 3D computerondersteunde ontwerpen en technische tekeningen van schimmels maken voor gevulkaniseerde en ingespoten zolen. De bestanden van de virtuele modellen exporteren naar 3D-printers, CAM- of CNC-systemen.

  • IT-instrumenten gebruiken

    Toepassing van computers, computernetwerken en andere informatietechnologieën en -apparatuur voor het opslaan, ophalen, verzenden en manipuleren van gegevens, in de context van een bedrijf of onderneming.

  • Marktonderzoek naar schoeisel uitvoeren

    Marktonderzoek uitvoeren bij de klanten van het bedrijf, de juiste marketingstrategieën kiezen en toepassen voor de schoenenindustrie. De mix van marketing (product, prijzen, promotie en distributie) toepassen op de contextuele omstandigheden van de onderneming. Voorspellen hoe verschillende factoren zoals omgeving, technologische innovatie, koopgedrag, enz. de marketing en merchandising van het door de onderneming geproduceerde schoeisel beïnvloeden.

  • Moodboards maken

    Moodboards maken voor mode- of interieurcollecties, verschillende bronnen van inspiraties, gevoel, trends en texturen verzamelen en praten met de mensen die bij het project betrokken zijn om ervoor te zorgen dat de vorm, het ontwerp, de kleuren en het algemene genre van de collecties in overeenstemming zijn met de opdracht of het bijbehorende artistieke project.

  • Stoffen onderscheiden

    Onderscheid maken tussen de stoffen om de verschillen ertussen te bepalen. Beoordelen van weefsels op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • Oplossingen voor problemen creëren

    Problemen oplossen die zich voordoen bij het plannen, prioriteren, organiseren, faciliteren en evalueren van prestaties. Gebruik maken van systematische verzameling, analyse en synthese van informatie om de huidige praktijk te evalueren en nieuwe inzichten daarover te genereren.

  • Communicatietechnieken gebruiken

    Communicatietechnieken toepassen die de gesprekspartners in staat stellen om elkaar beter te begrijpen en accuraat te communiceren bij het doorgeven van berichten.

  • Marketingplannen voor schoeisel en lederwaren ontwikkelen

    In staat zijn om marketingplannen te ontwikkelen en aanwijzingen te geven voor de marketingstrategieën van het bedrijf, alsmede in staat zijn om potentiële markten te identificeren en om marketingactiviteiten uit te voeren om de schoenproducten van het bedrijf te promoten.

  • Technische tekeningen van modestukken maken

    Technische tekeningen maken van dragen van kleding, lederwaren en schoeisel, met inbegrip van technische en ontwerptekeningen. Deze gebruiken om te communiceren of ontwerpen van ideeën en constructiedetails over te brengen aan de makers, de technologen, de gereedschapsmakers en de producenten van apparatuur of andere machines voor de bemonstering en de productie.

  • Commerciële en technische zaken in vreemde talen communiceren

    Een of meer vreemde talen spreken om commerciële en technische problemen met verschillende leveranciers en klanten kenbaar te maken.

  • Patronen voor schoeisel maken

    De gemiddelde vorm of schaal produceren, een tweedimensionale afbeelding van de driedimensionale vorm. Patronen voor bovendelen en bodemcomponenten met behulp van handmatige ontwerpmethoden maken.

  • CAD voor leesten gebruiken

    De leesten kunnen digitaliseren en scannen. Werken met verschillende 2D en 3D CAD-systemen en de software gebruiken om de vorm van de leesten aan te passen en te transformeren volgens de afmetingseisen van de klant. 2D-sjablonen maken voor het controleren van de vorm van de nieuwe leest. Opstellen van technische tekeningen en voorbereiden van technische specificatiebladen voor de productie. De leest classificeren. De bestanden van het virtuele model exporteren naar 3D-printers, CAM- of CNC-systemen.

  • Vernieuwend denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie toepassen

    Vernieuwend en creatief denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie. Nieuwe ideeën en concepten evalueren om deze om te zetten in verhandelbare producten. In alle stadia van de product- en procesontwikkeling ondernemend denken om nieuwe zakelijke kansen voor de doelmarkten vast te stellen.

  • Accessoires onderscheiden

    Onderscheid maken tussen toebehoren om de verschillen tussen de accessoires te bepalen. Het beoordelen van accessoires op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • CAD voor hakken gebruiken

    Digitaliseren en scannen van de leest. Werken met bestanden in verschillende CAD-systemen. 3D-modellen van hielen produceren en 2D-computerondersteunde ontwerpen aanmaken. De matenreeks indelen en verkrijgen. Technische specificaties voor de fabricage opstellen. Het aanmaken van 2D- en 3D-computerondersteunde ontwerpen en technische tekeningen van mallen voor gevulkaniseerde en gespoten hielen. De bestanden van de virtuele modellen exporteren naar 3D-printers, CAM- of CNC-systemen.

  • Ontwikkelprocessen toepassen op het ontwerpen van schoeisel

    De behoeften van de consument begrijpen de modetrends analyseren. De concepten voor schoeisel innoveren en ontwikkelen uit esthetisch, functioneel en technologisch oogpunt door gebruik te maken van een breed scala van methoden en technieken, waarbij materialen, componenten en geschikte technologieën worden gekozen, nieuwe concepten worden aangepast aan de eisen van de productie en de nieuwe ideeën worden omgezet in verhandelbare en duurzame producten voor massaproductie of productie op maat. De nieuwe ontwerpen en ideeën visueel communiceren.

  • Modetrends op schoeisel en lederwaren toepassen

    Op de hoogte blijven van de nieuwste stijlen, modeshows bijwonen en mode-/kledingmagazines en -handleidingen beoordelen en de vroegere en huidige modetrends analyseren op gebieden zoals schoeisel, lederwaren en kleding. Gebruik maken van analytisch denken en creatieve modellen om op systematische wijze de opkomende trends op het gebied van mode en lifestyle toe te passen en te interpreteren.

  • Schoenencollecties ontwikkelen

    Ontwerpideeën en -concepten voor schoenen omzetten in prototypes en, ten slotte, in een collectie. De ontwerpen vanuit verschillende hoeken, zoals functionaliteit, esthetiek, comfort, prestatie en fabriceerbaarheid analyseren en controleren. Het ontwikkelingsproces van alle prototypes van de schoenen beheren om tegemoet te komen aan de behoeften van de klant en om de juiste balans tussen kwaliteit en productiekosten te vinden.

  • Marketingplannen voor schoeisel implementeren

    Uitvoeren van marketingplannen volgens de specificaties van de onderneming, in overeenstemming met de marktvraag.

  • Proefmodellen van schoeisel maken

    Het aanmaken, testen en verifiëren van prototypes of monsters van schoeisel aan de hand van een vooraf bepaalde reeks criteria in alle stadia van het fabricageproces. De oorspronkelijke ontwerpconcepten herzien en technische verbeteringen doorvoeren.

  • In teams werken bij de productie van textiel

    Harmonisch met collega's in teamverband samenwerken in de textiel- en kledingindustrie.

Optionele kennis en vaardigheden

3d-cad-prototypen van schoeisel maken 2d-cad voor technische schoenpatronen bedienen processen voor het handmatig snijden van leer

Loopbaanperspectief

Het beroep productontwikkelaar schoeisel behoort tot de beroepsgroep Technici bouwkunde en natuur. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20246400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202413300  laag
verwachte baanopeningen tot 202419700  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB