Beroep productmanager

Managers productontwikkeling zijn verantwoordelijk voor het beheer van de levenscyclus van een product. Zij onderzoeken en ontwikkelen nieuwe producten naast het beheer van bestaande producten door middel van marktonderzoek en strategische planning. Productmanagers voeren marketing- en planningsactiviteiten uit om de winst te verhogen.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Conventioneel

Taken productmanager

  • Creëren en ontwikkelen van marketingstrategieën gebaseerd op beschikbare middelen, marktonderzoek en de (gewenste) identiteit van het merk.
  • Actieve bijdrage leveren aan het marktonderzoek.
  • Betrokken zijn bij het creatieve denkproces.
  • Coördineren van activiteiten rondom uitvoering van de marketingstrategie.
  • Nagaan of de strategie kosteneffectief is, goed het budget in de gaten houden.
  • Aansturen overige marketing en promotieactiviteiten van een merk.
  • Op de hoogte zijn en blijven van ontwikkelingen op het gebied van zijn merk.

Gerelateerde beroepen marketing

  • Marktanalist

Kennis

  • Sociaal-economische tendensen in uw sector
  • Marktonderzoek
  • Levenscyclus van ict-producten

Vaardigheden

  • Technologiestrategie definiëren
  • Klanten overtuigen met alternatieven
  • Productbeheer plannen
  • Bedrijfstechnologie met gebruikerservaring combineren
  • Klantervaringen beheren
  • Productcontrole beheren
  • Marketingplannen uitvoeren
  • Niches in de markt identificeren
  • Economische tendensen analyseren
  • Conclusies trekken uit resultaten van marktonderzoek
  • Klantbeleving ontwerpen
  • Financiële marktontwikkelingen analyseren
  • Productontwerpen ontwikkelen
  • Promotiemiddelen ontwikkelen
  • Kooptrends van consumenten analyseren
  • Communicatiestrategieën ontwikkelen
  • Marktonderzoeksrapporten opstellen
  • Businessplannen opstellen
  • Toezicht houden op kwaliteitscontroles
  • Nieuwe producten ontwikkelen
  • Marktonderzoek uitvoeren

Optionele kennis en vaardigheden

productieschema’s volgen prototypen creëren van gebruikerservaringsoplossingen kostenbeheer producttests uitvoeren strategieën om inkomsten te genereren ontwikkelen zorgen dat producten voldoen aan de reglementaire bepalingen prijsstrategieën verkoopopbrengsten maximaliseren verkoopstrategieën productie inplannen evenementen organiseren marketingstrategieën integreren in de globale strategie verkoopcijfers van producten bestuderen webanalyse culturele ontwikkelingen analyseren productkennis advies geven over communicatiestrategieën winstgevendheid beheren strategisch denken toepassen feedback geven klantgegevens analyseren verbeteringsstrategieën aanbieden kwaliteitsstandaarden productiesystemen beheren gegevensbeheer van producten productieprocessen verkoopsanalyses uitvoeren marktprijs kernprestatie-indicatoren volgen behandeling van promotiemateriaal beheren