Beroep productmanager toerisme

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Productmanager toerisme: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Verkoopstrategieën

    De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.

  • Markt voor toerisme

    De studie van de markt voor toerisme op internationaal, regionaal en lokaal niveau en met in beschouwing nemen van mondiale toeristische bestemmingen.

  • Geografische gebieden met toeristische relevantie

    Het gebied van de toeristische geografie in Europa en de rest van de wereld om relevante toeristische gebieden en bezienswaardigheden aan te duiden.

  • Toeristische middelen voor een bestemming die verder ontwikkeld kan worden

    Het bestuderen van toeristische hulpbronnen in een bepaald gebied en het potentieel daarvan voor de verdere ontwikkeling van toeristische diensten en evenementen.

  • Marktanalyse

    Het gebied van de marktanalyse en het onderzoek en de specifieke onderzoeksmethoden daarvan.

Vaardigheden

  • Marketingstrategieën implementeren

    Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.

  • Distributiekanalen beheren

    Toezicht op de distributiekanalen, rekening houdend met de behoeften van de klanten.

  • Toeristische bestemmingen evalueren

    Evalueren van een gebied door de typologie, de kenmerken en de toepassing ervan als toeristische bron te analyseren.

  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen

    Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.

  • Toeristenbestemmingen ontwikkelen

    Creëren van toeristische pakketten door bestemmingen en bezienswaardigheden te ontdekken in samenwerking met lokale belanghebbenden.

  • Afspraken met leveranciers onderhandelen

    Tot een overeenkomst komen met de leverancier over de technische, kwantitatieve, kwaliteits-, prijs-, bepalingen, opslag-, verpakkings-, verzend- en andere vereisten met betrekking tot het inkoop- en leveringsproces.

  • Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven

    De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.

  • Reischarterprogramma's ontwikkelen

    Ontwikkelen van reischarterprogramma’s in overeenstemming met het beleid van de organisatie en de vraag op de markt.

  • Inhoud voor toeristenbrochures maken

    Creëren van inhoud voor folders en toerismebrochures, reisdiensten en pakket-deals.

  • Planning van de inventaris uitvoeren

    De optimale hoeveelheden en tijdschema’s vaststellen om deze af te stemmen op de productie- en de productiecapaciteit.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Toeristische producten ontwikkelen

    Ontwikkeling en promotie van toeristische producten, activiteiten, diensten en pakketten.

  • Een jaarlijkse marketingbegroting opstellen

    De berekening maken van zowel de inkomsten als de uitgaven die naar verwachting in het komende jaar zullen worden betaald over de activiteiten in verband met marketing, zoals reclame, verkoop en levering van producten aan mensen.

  • Een netwerk met leveranciers in de toeristensector opbouwen

    Opzetten van een wijdverbreid netwerk van toeleveranciers in de toeristische sector. Voorbereiden van het best mogelijke pakket en de best mogelijke toeristische diensten.

  • Doelstellingen op middellange termijn beheren

    Monitoren van schema's op middellange termijn met begrotingsramingen en afstemming op kwartaalbasis.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Productie en distributie van bestemmingspromotiemateriaal beheren

    Toezicht houden op het opstellen, produceren en distribueren van toeristische catalogi en brochures.

  • Prijsstrategieën toepassen

    Methoden toepassen die worden gebruikt voor het bepalen van de waarde van een product, rekening houdend met marktomstandigheden, acties van concurrenten, inputkosten, enz.

  • Contracten beheren

    Onderhandelen over de termijnen, voorwaarden, kosten en andere specificaties van een contract, om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten en juridisch afdwingbaar zijn. Toezien op de uitvoering van het contract, eventuele wijzigingen overeenkomen en documenteren.

  • Doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen

    Langetermijndoelstellingen en korte- tot kortetermijndoelstellingen plannen door middel van effectieve plannings- en afstemmingsprocessen op middellange termijn.

  • Nieuwe concepten bedenken

    Met nieuwe concepten komen.

  • Deelnemen aan toeristische evenementen

    Deelnemen aan vakbeurzen en tentoonstellingen om toeristische diensten en pakketten te promoten, te verspreiden en te onderhandelen.

  • Prestaties van aannemers controleren

    Beheren van de prestaties van de aannemer en beoordelen of deze aan de overeengekomen norm voldoen en eventuele ondermaatse prestaties corrigeren indien nodig.

  • Distributie van promotiemateriaal voor bestemmingen beheren

    Toezicht houden op de distributie van toeristische catalogi en brochures.

Optionele kennis en vaardigheden

koppelverkoop toepassen vreemde talen gebruiken in het toerisme

Loopbaanperspectief

Het beroep productmanager toerisme behoort tot de beroepsgroep Managers verkoop en marketing. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20243900  erg laag
verwachte baanopeningen tot 20247300  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB