Beroep productmanager toerisme
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Productmanager toerisme: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Verkoopstrategieën
De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.
- Markt voor toerisme
De studie van de markt voor toerisme op internationaal, regionaal en lokaal niveau en met in beschouwing nemen van mondiale toeristische bestemmingen.
- Geografische gebieden met toeristische relevantie
Het gebied van de toeristische geografie in Europa en de rest van de wereld om relevante toeristische gebieden en bezienswaardigheden aan te duiden.
- Toeristische middelen voor een bestemming die verder ontwikkeld kan worden
Het bestuderen van toeristische hulpbronnen in een bepaald gebied en het potentieel daarvan voor de verdere ontwikkeling van toeristische diensten en evenementen.
- Marktanalyse
Het gebied van de marktanalyse en het onderzoek en de specifieke onderzoeksmethoden daarvan.
Vaardigheden
- Marketingstrategieën implementeren
Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.
- Distributiekanalen beheren
Toezicht op de distributiekanalen, rekening houdend met de behoeften van de klanten.
- Toeristische bestemmingen evalueren
Evalueren van een gebied door de typologie, de kenmerken en de toepassing ervan als toeristische bron te analyseren.
- Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen
Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.
- Toeristenbestemmingen ontwikkelen
Creëren van toeristische pakketten door bestemmingen en bezienswaardigheden te ontdekken in samenwerking met lokale belanghebbenden.
- Afspraken met leveranciers onderhandelen
Tot een overeenkomst komen met de leverancier over de technische, kwantitatieve, kwaliteits-, prijs-, bepalingen, opslag-, verpakkings-, verzend- en andere vereisten met betrekking tot het inkoop- en leveringsproces.
- Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven
De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.
- Reischarterprogramma's ontwikkelen
Ontwikkelen van reischarterprogramma’s in overeenstemming met het beleid van de organisatie en de vraag op de markt.
- Inhoud voor toeristenbrochures maken
Creëren van inhoud voor folders en toerismebrochures, reisdiensten en pakket-deals.
- Planning van de inventaris uitvoeren
De optimale hoeveelheden en tijdschema’s vaststellen om deze af te stemmen op de productie- en de productiecapaciteit.
- Klantenservice verlenen
Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.
- Toeristische producten ontwikkelen
Ontwikkeling en promotie van toeristische producten, activiteiten, diensten en pakketten.
- Een jaarlijkse marketingbegroting opstellen
De berekening maken van zowel de inkomsten als de uitgaven die naar verwachting in het komende jaar zullen worden betaald over de activiteiten in verband met marketing, zoals reclame, verkoop en levering van producten aan mensen.
- Een netwerk met leveranciers in de toeristensector opbouwen
Opzetten van een wijdverbreid netwerk van toeleveranciers in de toeristische sector. Voorbereiden van het best mogelijke pakket en de best mogelijke toeristische diensten.
- Doelstellingen op middellange termijn beheren
Monitoren van schema's op middellange termijn met begrotingsramingen en afstemming op kwartaalbasis.
- Zakenrelaties aangaan
Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.
- Productie en distributie van bestemmingspromotiemateriaal beheren
Toezicht houden op het opstellen, produceren en distribueren van toeristische catalogi en brochures.
- Prijsstrategieën toepassen
Methoden toepassen die worden gebruikt voor het bepalen van de waarde van een product, rekening houdend met marktomstandigheden, acties van concurrenten, inputkosten, enz.
- Contracten beheren
Onderhandelen over de termijnen, voorwaarden, kosten en andere specificaties van een contract, om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten en juridisch afdwingbaar zijn. Toezien op de uitvoering van het contract, eventuele wijzigingen overeenkomen en documenteren.
- Doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen
Langetermijndoelstellingen en korte- tot kortetermijndoelstellingen plannen door middel van effectieve plannings- en afstemmingsprocessen op middellange termijn.
- Nieuwe concepten bedenken
Met nieuwe concepten komen.
- Deelnemen aan toeristische evenementen
Deelnemen aan vakbeurzen en tentoonstellingen om toeristische diensten en pakketten te promoten, te verspreiden en te onderhandelen.
- Prestaties van aannemers controleren
Beheren van de prestaties van de aannemer en beoordelen of deze aan de overeengekomen norm voldoen en eventuele ondermaatse prestaties corrigeren indien nodig.
- Distributie van promotiemateriaal voor bestemmingen beheren
Toezicht houden op de distributie van toeristische catalogi en brochures.
Optionele kennis en vaardigheden
koppelverkoop toepassen vreemde talen gebruiken in het toerismeLoopbaanperspectief
Het beroep productmanager toerisme behoort tot de beroepsgroep Managers verkoop en marketing. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3400 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 3900 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 7300 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB