Beroep persoonlijk stylist
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijk stylist: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Modetrends
Nieuwe ontwikkelingen en trends op het gebied van mode.
Vaardigheden
- Advies geven over haarstijl
Aanbevelingen doen aan klanten over geschikte haarstijlen, gebaseerd op hun voorkeuren en uw eigen deskundig oordeel.
- Actief luisteren
Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.
- Klanten advies geven over het gebruik van cosmetica
Advies verstrekken aan klanten over het gebruik van verschillende cosmetische producten zoals lotions, poeders, nagellak of crèmes.
- Klanten advies geven over accessoires die passen bij kleding
Advies geven over de accessoires die passen bij de kledingstijl van de klant.
- Klanten tevredenstellen
Communiceren met klanten en ze zich tevreden laten voelen.
- Cosmetica aanbevelen aan klanten
Aanbevelen en adviseren over cosmetische producten op basis van de persoonlijke voorkeuren en behoeften van de klant en over de verschillende productsoorten en merken die beschikbaar zijn.
- Modetrends op schoeisel en lederwaren toepassen
Op de hoogte blijven van de nieuwste stijlen, modeshows bijwonen en mode-/kledingmagazines en -handleidingen beoordelen en de vroegere en huidige modetrends analyseren op gebieden zoals schoeisel, lederwaren en kleding. Gebruik maken van analytisch denken en creatieve modellen om op systematische wijze de opkomende trends op het gebied van mode en lifestyle toe te passen en te interpreteren.
- Klantenservice verlenen
Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.
- Klanten helpen
Klanten ondersteunen en adviseren bij het nemen van aankoopbeslissingen, door hun behoeften te begrijpen, geschikte diensten en producten voor hen te selecteren en op beleefde wijze vragen te beantwoorden over producten en diensten.
- Klanten advies geven over sieraden en horloges
Aan klanten gedetailleerd advies verstrekken over horloges en sieraden die in de winkel aanwezig zijn. Toelichting geven over verschillende merken en modellen en hun kenmerken. Persoonlijk advies verstrekken over juwelen, in overeenstemming met de behoeften en voorkeuren van de klant.
- Cosmetisch schoonheidsadvies bieden
Advies en schoonheidstips geven aan klanten voor het creëren van een nieuwe look.
- Modetips aan klanten geven
Klanten tips geven over kleding en accessoires die bij elkaar passen en over hoe kledingpatronen of -ontwerpen en verschillende kledingstukken het uiterlijk van de klant kunnen beïnvloeden.
- Advies geven over kledingstijl
Advies geven aan klanten over modieuze kledingstijlen en de geschiktheid van verschillende kledingstukken voor bijzondere gelegenheden.
- Letten op persoonlijke uitstraling
Het juiste professionele imago van het project door persoonlijke verschijning waarborgen, is altijd van de hoogste norm. De juiste outfit en algemeen beeld en voorkomen kiezen; dagelijks inspanningen leveren om een goede indruk te geven.
- Op de hoogte blijven van modetrends inzake haarstijlen
Op de hoogte blijven van huidige en toekomstige modetrends, met name in haarstijlen.
- Behoeften van klanten identificeren
Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.
- Een professioneel netwerk ontwikkelen
Mensen in een professionele context bereiken en ontmoeten. Raakvlakken zoeken en uw contacten gebruiken in het belang van beide partijen. De mensen in uw persoonlijke professionele netwerk volgen en op de hoogte blijven van hun activiteiten.
Optionele kennis en vaardigheden
mensen vergezellen begrotingscontrole uitvoeren professionele administratie bijhouden afspraken beheren persoonlijke administratie bijhouden persoonlijkheid beoordelen communicatievaardigheden leren aan klanten diensten op een flexibele manier uitvoeren klanten met bijzondere behoeften assisteren takenschema's beheren haar stijlen netwerken met winkeleigenaars advies geven over persoonlijke aangelegenheden sociale competenties tonen klein tot middelgroot bedrijf beherenLoopbaanperspectief
Het beroep persoonlijk stylist behoort tot de beroepsgroep Kappers en schoonheidsspecialisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3500 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10600 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14200 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer laag | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | laag | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | laag | |
samenhang baankans met economie | laag |
Source: Sisyphus ODB