Beroep optometrist

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Optometrist: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Refractie van het oog

    De methode voor het uitvoeren van klinische proeven met behulp van een foropter om de brekingsfout van het oog te bepalen.

  • Preventieve geneeskunde

    De maatregelen die worden genomen ter voorkoming van ziekten in een bepaald gebied of binnen een groep mensen.

  • Voorschriften voor oogbescherming

    Voorschriften voor oogbescherming en relevante normen met betrekking tot professionele visuele vereisten.

  • Eigenschappen van optisch glas

    De kenmerken van optisch glas, zoals brekingsindex, dispersie en chemische eigenschappen.

  • Optische instrumenten

    De kenmerken en het gebruik van optische instrumenten zoals een lensmeter om het brekingsvermogen van lenzen zoals brillen te bepalen.

  • Kwaliteitsnormen van oogheelkundig materiaal

    De diverse nationale of internationale kwaliteitsnormen voor oogheelkundige apparatuur (brillen, lenzen enz.), waaronder ISO 10685-1: 2011.

Vaardigheden

  • Patiënten advies geven over voorwaarden om hun zicht te verbeteren

    Patiënten met een verminderd gezichtsvermogen adviseren over strategieën om hun gezichtsvermogen te verbeteren, zoals het gebruik van vergrotings- en verlichtingsapparatuur.

  • Gezondheidsvoorlichting bieden

    Empirisch onderbouwde strategieën ter bevordering van een gezond leven, ziektepreventie en beheer bieden.

  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van de gezondheidszorg

    Ervoor zorgen dat gebruikers in de gezondheidszorg professioneel, effectief en veilig worden behandeld, waarbij de technieken en procedures worden aangepast aan de behoeften, capaciteiten of de heersende omstandigheden van de persoon.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Corrigerende lenzen voorschrijven

    Voorschrijven van brillen en contactlenzen, afhankelijk van de uitgevoerde metingen en tests.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg

    Inzicht hebben in de achtergrond van de symptomen, de moeilijkheden en het gedrag van cliënten en patiënten. Meeleven met hun problemen; respect tonen en hun autonomie, zelfrespect en zelfstandigheid versterken. Zich bekommeren om hun welzijn, en handelen met inachtneming van de persoonlijke grenzen, gevoeligheden, culturele verschillen en voorkeuren van de cliënt en de patiënt in gedachten.

  • Gebruikers van gezondheidszorg doorverwijzen

    Doorverwijzen naar andere professionals, op basis van de behoeften van de zorggebruiker, vooral wanneer blijkt dat aanvullende zorgdiagnoses en -interventies nodig zijn.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Gezondheidswetenschappen toepassen

    Een breed scala aan biomedische, psychosociale, organisatorische, educatieve en maatschappelijke aspecten van gezondheid, ziekte en gezondheidszorg toepassen om de gezondheidszorg te verbeteren en de kwaliteit van leven te verbeteren.

  • Gezichtsscherpte testen

    Testen van de gezichtsscherpte, de perceptie van dieptekleur en het vermogen om de ogen te richten en coördineren.

  • Revalidatie van het zicht uitvoeren

    Het resterende zicht bij mensen met een laag gezichtsvermogen maximaliseren, met gebruikmaking van rehabilitatiestrategieën en vergrotingshulpmiddelen.

  • Contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen

    Een professionele en op feitenmateriaal gebaseerde beoordeling verrichten, doelen stellen, interventies uitvoeren en cliënten evalueren, rekening houdend met de ontwikkelings- en contextuele geschiedenis van de cliënten, binnen het eigen werkgebied.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Omgaan met noodzorgsituaties

    De signalen beoordelen en goed voorbereid zijn op een situatie die een onmiddellijke bedreiging vormt voor iemands gezondheid, veiligheid, eigendom of milieu.  

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg

    Communiceren met cliënten en hun verzorgers, met toestemming van de patiënt, om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de cliënten en patiënten en de vertrouwelijkheid te waarborgen.

  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers

    Ervoor zorgen dat patiënten/cliënten volledig zijn geïnformeerd over de risico’s en voordelen van voorgestelde behandelingen, zodat zij geïnformeerde toestemming kunnen geven, waarbij patiënten/cliënten worden betrokken bij het proces van hun zorg en behandeling.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Advies geven over onderhoud van contactlenzen

    Patiënten advies geven over het reinigen en dragen van contactlenzen om de levensduur te maximaliseren en het risico op complicaties te beperken.

  • Voorlichten over preventie van ziekte

    Empirisch onderbouwd advies verstrekken over het vermijden van een slechte gezondheid, personen en hun verzorgers voorlichten over het voorkomen van ziekten en/of verbeteren van hun omgeving en gezondheidstoestand. Advies verstrekken over de vaststelling van risico’s die leiden tot een slechte gezondheid en helpen de veerkracht van de patiënten te vergroten met strategieën voor preventie en vroegtijdige interventie.

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg

    Doeltreffend communiceren met patiënten, familieleden en andere zorgverleners, gezondheidswerkers en partners uit de gemeenschap.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren

    Het verstrekken van nuttige informatie over beroepen in de gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat de juiste beleidsbeslissingen worden genomen.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen

    Tijdens een behandeling collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen en het vertrouwen en de medewerking van de zorggebruikers stimuleren en winnen.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Vooruitgang van gebruikers van gezondheidszorg gerelateerd aan een behandeling registreren

    De voortgang van de gebruiker van gezondheidszorg registreren door te observeren, te luisteren en resultaten te meten.

  • Therapie van het visueel systeem bieden

    Toepassen van geschikte orthoptische, pleoptische en optische behandelingsmethoden, met behulp van apparatuur zoals lenzen (`trainingsbril`), prisma's, filters, patches, elektronische doelwitten of evenwichtsborden, en voorstellen en implementeren van aanpassingsopties of mogelijkheden voor het omgaan met het dagelijks leven, het begeleiden van versterkingsoefeningen op kantoor en het instrueren van de patiënt om thuis oefeningen uit te voeren.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

  • Uitgebreide oogonderzoeken uitvoeren

    Een uitgebreid oogonderzoek uitvoeren om het voorschrift te bepalen of ziekten of afwijkingen te diagnosticeren. Dit zijn onder meer bedekkingstests, tests naar kleurenblindheid en de verwijding van pupillen.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken

    Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken (online toepassingen en diensten ) om de gezondheidszorg te verbeteren.

  • Behandelingsstrategieën voor uitdagingen inzake menselijke gezondheid bieden

    Mogelijke behandelingsprotocollen identificeren voor de uitdagingen voor de menselijke gezondheid binnen een bepaalde gemeenschap in gevallen zoals besmettelijke ziekten met grote gevolgen op mondiaal niveau.

  • Oculaire gezondheid bevorderen

    Deelnemen aan activiteiten die bijdragen tot de bevordering van de gezondheid van het oog en het voorkomen van oogproblemen.

Optionele kennis en vaardigheden

leiding geven aan personeel betalingen verwerken rekenvaardigheden gebruiken problemen met het visuele systeem vaststellen factureringsgegevens van gebruikers van gezondheidszorg registreren thuis oogverzorging bieden vreemde talen gebruiken voor gezondheidsgerelateerd onderzoek geneesmiddelen toedienen voor problemen met het zicht vreemde talen gebruiken bij zorg deelnemen aan controles van de medische inventaris oculaire tonometrie uitvoeren marketingstrategieën implementeren verkoopstrategieën ten uitvoer brengen beschikken over computervaardigheden

Loopbaanperspectief

Het beroep optometrist behoort tot de beroepsgroep Fysiotherapeuten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202412100  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202410400  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202422500  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg laag
samenhang baankans met economie  erg laag

Source: Sisyphus ODB