Beroep ontwerper lederwaren

Ontwerpers van lederwaren zijn verantwoordelijk voor het creatieve proces van lederwaren. Zij vervullen een analyse van modetrends, begeleiden marktstudies en voorspellen behoeften, plannen en ontwikkelen collecties, creëren concepten en bouwen de collectielijnen op. Zij voeren daarnaast de voorbeeldmodellen uit, maken prototypen of stalen voor het presenteren en promoten van concepten en collecties. Tijdens de ontwikkeling van de collectie definiëren zij de stemming en het conceptboard, de kleurpaletten, de materialen, en maken tekeningen en schetsen. Ontwerpers van lederwaren identificeren het scala aan materialen en onderdelen en stellen de ontwerpspecificaties vast. Zij werken samen met het technische team.

Ontwerper lederwaren: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Bestanddelen van lederwaren

    De diverse procedures en methoden bij de verwerking van lederen materialen en onderdelen van lederwaren, waaronder fabriceerbaarheid en eigenschappen.  

  • Kwaliteit van lederwaren

    De kwaliteitsspecificaties van materialen, processen en eindproducten, de meest voorkomende defecten in leder, snelle testprocedures, procedures voor laboratoriumtests en normen, en adequate apparatuur voor kwaliteitscontroles. 

  • Marketingplanning voor schoeisel en lederwaren

    De beginselen en methoden die worden gebruikt bij het opstellen van een marketingplan en het bepalen van de wijze waarop een onderneming zich ten opzichte van haar concurrenten het beste kan positioneren, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de schoeisel- en lederwarenmarkt. 

  • Ergonomisch ontwerp van schoeisel en lederwaren

    De principes die worden gebruikt bij het ontwerpen van verschillende stijlen schoeisel en lederwaren voor de juiste anatomische en ergonomische verhoudingen en afmetingen.

  • Materialen voor lederwaren

    Het uitgebreide aanbod aan materialen die worden gebruikt bij de productie van lederwaren, kunstleder (synthetische of kunstmatige materialen), textiel, enz; de manier van onderscheiden, tussen verschillende materialen op basis van hun eigenschappen, voordelen en beperkingen.

  • Proces voor het maken van schoeisel

    Projecten voor het maken van schoeisel, van inspiratie tot technisch ontwerp en productie in verschillende stadia. De laatste trends in materialen, componenten, processen en concepten op het vlak van schoeisel.

  • Fabricageprocessen van lederwaren

    Processen, technologie en machines die worden gebruikt bij het vervaardigen van lederwaren.  

Vaardigheden

  • Commerciële en technische zaken in vreemde talen communiceren

    Een of meer vreemde talen spreken om commerciële en technische problemen met verschillende leveranciers en klanten kenbaar te maken.

  • Communicatietechnieken gebruiken

    Communicatietechnieken toepassen die de gesprekspartners in staat stellen om elkaar beter te begrijpen en accuraat te communiceren bij het doorgeven van berichten.

  • Lederwarencollecties ontwikkelen

    Het omzetten van ideeën en concepten voor lederwaren en, uiteindelijk, een collectie. Analyseren en controleren van de ontwerpen vanuit verschillende hoeken, zoals functionaliteit, esthetiek, prestaties en fabricage. Het ontwikkelingsproces van alle lederwarenprototypes beheren om tegemoet te komen aan de behoeften van de klant en de kwaliteit af te stemmen op de productiekosten.

  • Vernieuwend denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie toepassen

    Vernieuwend en creatief denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie. Nieuwe ideeën en concepten evalueren om deze om te zetten in verhandelbare producten. In alle stadia van de product- en procesontwikkeling ondernemend denken om nieuwe zakelijke kansen voor de doelmarkten vast te stellen.

  • Marketingplannen voor schoeisel en lederwaren ontwikkelen

    In staat zijn om marketingplannen te ontwikkelen en aanwijzingen te geven voor de marketingstrategieën van het bedrijf, alsmede in staat zijn om potentiële markten te identificeren en om marketingactiviteiten uit te voeren om de schoenproducten van het bedrijf te promoten.

  • Ontwikkelprocessen toepassen op het ontwerpen van schoeisel

    De behoeften van de consument begrijpen de modetrends analyseren. De concepten voor schoeisel innoveren en ontwikkelen uit esthetisch, functioneel en technologisch oogpunt door gebruik te maken van een breed scala van methoden en technieken, waarbij materialen, componenten en geschikte technologieën worden gekozen, nieuwe concepten worden aangepast aan de eisen van de productie en de nieuwe ideeën worden omgezet in verhandelbare en duurzame producten voor massaproductie of productie op maat. De nieuwe ontwerpen en ideeën visueel communiceren.

  • Modetrends op schoeisel en lederwaren toepassen

    Op de hoogte blijven van de nieuwste stijlen, modeshows bijwonen en mode-/kledingmagazines en -handleidingen beoordelen en de vroegere en huidige modetrends analyseren op gebieden zoals schoeisel, lederwaren en kleding. Gebruik maken van analytisch denken en creatieve modellen om op systematische wijze de opkomende trends op het gebied van mode en lifestyle toe te passen en te interpreteren.

  • IT-instrumenten gebruiken

    Toepassing van computers, computernetwerken en andere informatietechnologieën en -apparatuur voor het opslaan, ophalen, verzenden en manipuleren van gegevens, in de context van een bedrijf of onderneming.

  • Marketingplannen voor schoeisel implementeren

    Uitvoeren van marketingplannen volgens de specificaties van de onderneming, in overeenstemming met de marktvraag.

  • Moodboards maken

    Moodboards maken voor mode- of interieurcollecties, verschillende bronnen van inspiraties, gevoel, trends en texturen verzamelen en praten met de mensen die bij het project betrokken zijn om ervoor te zorgen dat de vorm, het ontwerp, de kleuren en het algemene genre van de collecties in overeenstemming zijn met de opdracht of het bijbehorende artistieke project.

  • Lederwaren schetsen

    In staat zijn om verschillende schets- en tekentechnieken te gebruiken, waaronder artistieke representatie, met de hand of via de computer, en zich bewust zijn van verhoudingen en perspectief, om op een nauwkeurige manier lederwaren te schetsen en te tekenen, als platte 2D-ontwerpen maar ook als 3D-volumes. In staat zijn specificatiebladen op te stellen met nadere gegevens over materialen, onderdelen en fabricagevoorschriften.

Optionele kennis en vaardigheden

cad voor zolen gebruiken cad-software processen voor het handmatig snijden van leer cad voor schoeisel milieueffecten van schoeiselproductie verminderen cad-software gebruiken technische tekeningen van modestukken maken 3d-cad-prototypen van schoeisel maken

Source: Sisyphus ODB