Beroep onthaalverantwoordelijke medisch secretariaat

Onthaalverantwoordelijken medisch secretariaat verwelkomen klanten en patiënten bij hun aankomst in de medische inrichting en checken ze in, nemen de patiëntennota’s en organiseren afspraken onder toezicht en leiding van de directeur van de gezondheidszorginstelling.

Onthaalverantwoordelijke medisch secretariaat: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Wetgeving inzake gezondheidszorg

    De rechten van patiënten en de verantwoordelijkheden van behandelaars en de mogelijke repercussies en processen in verband met medische nalatigheid of wanpraktijken.

  • Gezondheidszorg

    De structuur en functie van de gezondheidsdiensten.

  • Medische terminologie

    De betekenis van medische termen en afkortingen, van doktersrecepten en diverse medische specialismen en het juiste gebruik ervan.

  • Klantendiensten

    Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.

  • Beheer van gezondheidsgegevens

    De procedures en het belang van administratie in een zorgstelsel, onder meer in ziekenhuizen of klinieken, de informatiesystemen die worden gebruikt om gegevens bij te houden en te verwerken en de wijze waarop gegevens zo nauwkeurig mogelijk kunnen worden gehouden.

  • Administratieve taken in een medische omgeving

    De medisch-administratieve taken, waaronder patiëntenadministratie, afsprakensystemen, patiëntgegevens en herhaalrecepten.

  • Medische informatica

    De processen en tools die worden gebruikt voor de analyse en verspreiding van medische gegevens via computersystemen.

Vaardigheden

  • Algemene gegevens van gebruikers van gezondheidszorg verzamelen

    Kwalitatieve en kwantitatieve gegevens uit de analoge gegevens van de gebruiker van de gezondheidszorg verzamelen en steun verlenen bij het invullen van de vragenlijst over de huidige en voorgeschiedenis en de door de arts uitgevoerde metingen/tests registreren.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

  • Elektronische systemen gebruiken voor het beheer van gezondheidsgegevens

    Specifieke software voor het beheer van medische dossiers, volgens passende praktijkcodes, kunnen gebruiken.

  • Rekenvaardigheden gebruiken

    Hanteren van een redenering en toepassen van eenvoudige of complexe numerieke concepten en berekeningen.

  • Medische dossiers van patiënten identificeren

    Het lokaliseren, ophalen en presenteren van medische dossiers, zoals gevraagd door bevoegd medisch personeel.

  • Vragen van patiënten beantwoorden

    Op vriendschappelijke en professionele wijze reageren op alle vragen van de huidige of potentiële patiënten en hun families, namens een gezondheidszorginstelling.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg

    Doeltreffend communiceren met patiënten, familieleden en andere zorgverleners, gezondheidswerkers en partners uit de gemeenschap.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Vertrouwelijkheid van gegevens van gebruikers van gezondheidszorg verzekeren

    De vertrouwelijkheid van de informatie over de ziekte en de behandeling van de gebruikers van de gezondheidszorg in acht nemen en in stand houden.

  • Zorgen voor gepaste administratie van afspraken

    Een gepaste procedure voor het beheer van afspraken opzetten, waaronder beleidsregels in verband met annuleren en niet komen opdagen.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Typen op elektronische apparaten

    Snel en foutloos typen op elektronische apparaten zoals computers om een snelle en nauwkeurige gegevensinvoer te garanderen.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Telefonisch communiceren

    Telefonisch contact verzorgen door tijdig, professioneel en beleefd oproepen uit te voeren en te beantwoorden.

Optionele kennis en vaardigheden

omgaan met patiënten met bijzondere behoeften in vreemde talen communiceren met zorgverleners kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven medische verzekeringsclaims verwerken professionele documentatie in de gezondheidszorg leiding geven aan medisch personeel medische studies

Source: Sisyphus ODB