Beroep online community manager

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Online community manager: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Marketingmix

    Marketingprincipe dat de vier fundamentele elementen in marketingstrategieën beschrijft, namelijk product, plaats, prijs en promotie.

  • Schrijf- en presentatiehulpsoftware

    De software die voorziet in voorgeprogrammeerde elementen waarmee interactieve multimediatoepassingen kunnen worden ontwikkeld voor het bewerken, structureren en indelen van inhoud die bedoeld is voor publicatie.

  • Prijsstrategieën

    Technieken, theorieën en algemeen aanvaarde strategieën voor de prijsstelling van goederen. De relatie tussen prijsstrategieën en resultaten op de markt, zoals maximalisatie van de winstgevendheid, afschrikking van nieuwkomers, of vergroting van het marktaandeel.

  • Sleutelwoorden in digitale inhoud

    De digitale instrumenten voor het uitvoeren van sleutelwoordenonderzoek. De opvraagsystemen stellen de inhoud van een document vast aan de hand van sleutelwoorden en metagegevens.

  • Marktonderzoek

    De processen, technieken en doeleinden die de eerste stap vormen voor de ontwikkeling van marketingstrategieën, zoals het verzamelen van informatie over klanten en de definitie van segmenten en streefdoelen.

  • Onlinemodereertechnieken

    De strategieën en methoden die worden gebruikt voor online interactie en het beheren van onlinegebruikers en -groepen.

  • Webanalyse

    De kenmerken, instrumenten en technieken voor het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van webgegevens om informatie over het gedrag van de gebruikers te verkrijgen en de prestaties van een website te verbeteren.

  • Marketingprincipes

    De principes van het beheren van de relatie tussen consumenten en producten of diensten met het doel de verkoop te verhogen en advertentietechnieken te verbeteren.

  • Strategie voor contentmarketing

    Het proces van het creëren en delen van media en het publiceren van inhoud om klanten te werven.

  • Marktprijs

    Prijsvolatiliteit volgens markt en prijselasticiteit, en de factoren die een impact hebben op prijstrends en veranderingen op de markt op lange en korte termijn.

  • Marketingtechnieken voor merkidentiteit

    De methoden en systemen die worden gebruikt voor het onderzoek naar en de vaststelling van een merk voor marketingdoeleinden.

Vaardigheden

  • Marketingstrategieën plannen

    De doelstelling van de marketingstrategie bepalen voor het vaststellen van het imago, het toepassen van een prijsstrategie of het vergroten van de bekendheid van het product. Benaderingen van marketingacties vaststellen om ervoor te zorgen dat de doelstellingen op efficiënte en op lange termijn worden verwezenlijkt.

  • Strategische onderbouw integreren in dagelijkse prestaties

    Nadenken over de strategische grondslag van ondernemingen en hun opdracht, visie en waarden om deze basis te integreren in de uitvoering van de functie.

  • Forumbeheer uitvoeren

    Toezicht houden op de communicatieactiviteiten op een webforum en andere discussieplatforms door na te gaan of de inhoud voldoet aan de voorschriften van het forum, de gedragsregels te handhaven en ervoor te zorgen dat het forum vrij blijft van illegaal materiaal en conflicten.

  • Winstgevendheid beheren

    Regelmatige herziening van de verkoop- en winstcijfers.

  • Businessplannen meedelen aan medewerkers

    Verspreiden, presenteren en communiceren van bedrijfsplannen en -strategieën aan managers, werknemers die ervoor zorgen dat doelstellingen, acties en belangrijke boodschappen goed worden overgebracht.

  • Marketingstrategieën integreren in de globale strategie

    Integreren van de marketingstrategie en bijbehorende elementen zoals de marktdefinitie, concurrenten, prijsstrategie en communicatie met de algemene richtlijnen van de globale strategie van de onderneming.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën

    Samenwerken met een groep professionals om marketingstrategieën te ontwikkelen, marktanalyses uit te voeren en de financiële levensvatbaarheid te evalueren, steeds rekening houdend met de doelstellingen van de onderneming.

  • Kernprestatie-indicatoren volgen

    De kwantificeerbare maatregelen identificeren die een onderneming of bedrijfstak gebruikt om de prestaties te meten of te vergelijken wat betreft de verwezenlijking van hun operationele en strategische doelstellingen, aan de hand van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren.

  • Schriftelijke verslagen inzake werk analyseren

    Lezen en begrijpen van functiegerelateerde rapporten, analyseren van de inhoud van de rapporten en de bevindingen toepassen op de dagelijkse werkzaamheden.

  • Externe factoren van bedrijven analyseren

    Het uitvoeren van onderzoek en analyse van externe factoren met betrekking tot bedrijven zoals consumenten, marktpositie, concurrenten en politieke situatie.

  • Een jaarlijkse marketingbegroting opstellen

    De berekening maken van zowel de inkomsten als de uitgaven die naar verwachting in het komende jaar zullen worden betaald over de activiteiten in verband met marketing, zoals reclame, verkoop en levering van producten aan mensen.

  • Meetbare marketingdoelstellingen definiëren

    De meetbare prestatie-indicatoren van het marketingplan beschrijven, zoals marktaandeel, klantenwaarde, merkbekendheid en verkoopopbrengsten. De voortgang van deze indicatoren opvolgen tijdens de ontwikkeling van het marketingplan.

  • Software voor contentmanagementsystemen gebruiken

    Software gebruiken die publicatie, editing en het wijzigen van content evenals onderhoud vanuit een centrale interface mogelijk maakt.

  • Titel voor inhoud creëren

    Een aantrekkelijke titel bedenken die de aandacht van de mensen vestigt op de inhoud van uw artikel, verhaal of publicatie.

  • Kooptrends van consumenten analyseren

    Analyseren van het koopgedrag of het huidige dominante klantengedrag.

  • Onlinegegevensanalyses uitvoeren

    Een analyse maken van online-ervaringen en onlinegegevens met het oog op het begrijpen van gebruikersgedrag, de triggers van online-aandacht, en andere factoren die de ontwikkeling van de website en de blootstelling kunnen optimaliseren.

  • Online verzoeken van gebruikers opvolgen

    Feedback ontvangen van online bezoekers en maatregelen nemen die tegemoetkomen aan hun specifieke behoeften.

  • Projecten voor inhoudontwikkeling beheren

    Plannen en implementeren van de creatie, levering en het beheer van digitale of gedrukte inhoud, een systeem ontwikkelen dat het volledige redactionele inhoudsontwikkelings- en publicatieproces beschrijft en ICT-tools gebruiken om het proces te ondersteunen.

  • Geschreven inhoud aanbieden

    Informatie schriftelijk meedelen via digitale of gedrukte media in overeenstemming met de behoeften van de doelgroep. De inhoud structureren volgens specificaties en normen. Grammatica- en spellingsregels toepassen

  • Feedback geven

    Feedback geven aan anderen. Beoordelen en constructief en professioneel reageren op kritische opmerkingen van collega’s en klanten.

  • Marketingactiviteiten coördineren

    Het overzicht van de marketingacties beheren, zoals de marketingplanning, de toekenning van interne financiële middelen, het reclamemateriaal, de uitvoering, de controle en de communicatie-inspanningen.

  • Marketinginhoud evalueren

    Het herzien, beoordelen, aanpassen en goedkeuren van in het marketingplan en inhoud die wordt omschreven in het marketingplan. Het beoordelen van geschreven woorden, beelden, gedrukte of videoboodschappen, openbare toespraken en verklaringen in overeenstemming met de marketingdoelstellingen.

  • Inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling

    Synchronisatie van inspanningen, plannen, strategieën en acties die worden uitgevoerd op de afdelingen van ondernemingen met het oog op de groei van het bedrijf en de omzet. Bedrijfsontwikkeling bewaren als het eindresultaat van alle inspanningen van het bedrijf.

  • Een professioneel netwerk ontwikkelen

    Mensen in een professionele context bereiken en ontmoeten. Raakvlakken zoeken en uw contacten gebruiken in het belang van beide partijen. De mensen in uw persoonlijke professionele netwerk volgen en op de hoogte blijven van hun activiteiten.

  • Mogelijke markten voor bedrijven identificeren

    Bevindingen van marktonderzoek observeren en analyseren om veelbelovende en winstgevende markten te bepalen. Het specifieke voordeel van het bedrijf bepalen en hiervoor markten zoeken waar een dergelijke waardepropositie ontbreekt.

  • Socialemediamarketing toepassen

    Gebruik van website-verkeer van sociale media zoals Facebook en Twitter om de aandacht en deelname van bestaande en potentiële klanten te genereren via discussieforums, web logs, microblogging en sociale communities om een snel beeld van of inzicht in onderwerpen en meningen in het sociale web te verkrijgen en om inkomende opdrachten of aanvragen te behandelen.

  • Verkoopcijfers van producten bestuderen

    Verzamelen en analyseren van verkoopniveaus van producten en diensten om deze informatie te gebruiken voor het bepalen van de bij de volgende partijen te produceren hoeveelheden, feedback van klanten, prijsontwikkelingen en de efficiëntie van verkoopmethoden.

  • Marktonderzoek uitvoeren

    Verzamelen, beoordelen en vertegenwoordigen van gegevens over de doelmarkt en klanten om strategische ontwikkeling en haalbaarheidsstudies te faciliteren. Markttrends identificeren.

  • Websitegebruikers onderzoeken

    Registreren en analyseren van het internetverkeer door enquêtes te verspreiden of gebruik te maken van e-commerce en analyse. De behoeften en voorkeuren van de doelgroepen vast stellen om marketingstrategieën toe te passen om het verkeer op de website te vergroten.

  • Onderzoeken inzake klantendienst analyseren

    Analyseren van de resultaten van door passagiers/klanten uitgevoerde onderzoeken; analyseer de resultaten om trends te identificeren en conclusies te trekken.

  • Interne factoren van bedrijven analyseren

    Verschillende interne factoren onderzoeken en begrijpen die van invloed zijn op de werking van bedrijven, zoals de cultuur, de strategische basis, de producten, de prijzen en de beschikbare middelen.

  • Concepten van vereisten vertalen naar inhoud

    Digitale inhoud ontwikkelen op basis van bepaalde vereisten en richtlijnen.

  • Online-communityplan ontwikkelen

    Creëren van het plan van de community om de online community te laten groeien, het gebruik op te bouwen, recente gebruikers te behouden en de deelname van gebruikers te vergroten.

  • Reclamecampagnes plannen

    Ontwikkelen van een methode om een product te promoten via verschillende kanalen, zoals televisie, radio, gedrukte media en online platforms, sociale media met als doel om te communiceren en waarde te leveren aan klanten.

Optionele kennis en vaardigheden

metadata voor inhoudsgegevens beheren gedragswetenschap takenschema's beheren vertrouwelijkheid van informatie zoekmachineoptimalisatie uitvoeren behoeften van ict-gebruikers identificeren business intelligence ontwikkelingsprocessen voor inhoud

Loopbaanperspectief

Het beroep online community manager behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB