Beroep onderwijsassistent speciaal onderwijs

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Onderwijsassistent speciaal onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Zorg voor personen met een handicap

    De specifieke methoden en werkwijzen bij de zorg aan personen met lichamelijke en geestelijke beperkingen en leerstoornissen.

  • Lichamelijke ontwikkeling van kinderen

    De ontwikkeling kunnen herkennen en beschrijven aan de hand van de volgende criteria: gewicht, lengte en hoofdomvang, voedingseisen, nierfunctie, hormonale invloeden op de ontwikkeling, reactie op stress en infectie.

  • Onderwijs voor leerlingen met bijzondere behoeften

    De lesmethoden, apparatuur en instellingen die worden gebruikt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen op school of in de gemeenschap.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Analyse van leerbehoeften

    Het proces van het analyseren van de leerbehoeften van een student door observatie en tests, mogelijk gevolgd door de diagnose van een leerstoornis en een plan voor aanvullende ondersteuning.

Vaardigheden

  • Kinderen bijstaan bij de ontwikkeling van fundamentele persoonlijke vaardigheden

    Bevorderen en mogelijk maken van de ontwikkeling van de natuurlijke nieuwsgierigheid en de sociale en taalvaardigheden van kinderen door middel van creatieve en sociale activiteiten zoals het vertellen van verhalen, denkbeeldige spelletjes, liedjes, tekeningen en spelletjes.

  • Activiteiten aanmoedigen om motorische vaardigheden te ontwikkelen

    Organiseren van activiteiten die de motorische vaardigheden van kinderen stimuleren, in het bijzonder van de meer uitgedaagde kinderen in het bijzonder in het kader van het speciaal onderwijs.

  • Welzijn van kinderen ondersteunen

    Een omgeving bieden die kinderen ondersteunt en waardeert en hen helpt hun eigen gevoelens en relaties met anderen te beheren.

  • Toezicht houden op de speelplaats

    De recreatieve activiteiten van studenten in het oog houden om de veiligheid en het welzijn van de studenten te waarborgen en in te grijpen wanneer dit nodig is.

  • Ondersteuning aan leerkrachten bieden

    Het assisteren van docenten in het klassikale onderwijs door het aanbieden en voorbereiden van lesmateriaal, het monitoren van de leerlingen tijdens hun werk en het helpen bij het leren waar dat nodig is.

  • Positieve instelling van jongeren ondersteunen

    Kinderen en jongeren helpen hun sociale, emotionele en identiteitsbehoeften te beoordelen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, hun zelfbeeld versterken en hun zelfafhankelijkheid verbeteren.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Voldoen aan de fundamentele fysieke behoeften van kinderen

    Kinderen verzorgen door hen te voeden, hen te kleden en indien nodig regelmatig hun luiers op een hygiënische manier te verschonen.

  • Omgaan met problemen van kinderen

    De preventie, vroegtijdige opsporing en problemeemoplossing van kinderen bevorderen, waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, gedragsproblemen, functionele handicaps, sociale stress, geestelijke stoornissen, met inbegrip van depressie, en angststoornissen.

  • Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren

    Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.

  • In lesmateriaal voorzien

    Ervoor zorgen dat het nodige lesmateriaal voor het onderwijs in een klas, zoals visuele hulpmiddelen, wordt voorbereid, up-to-date is en aanwezig is in de instructieruimte.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Ontwikkeling van de jeugd beoordelen

    De verschillende aspecten met betrekking tot de ontwikkelingsbehoeften van kinderen en jongeren evalueren.

  • Studenten helpen met materiaal

    Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

Optionele kennis en vaardigheden

contacten onderhouden met pedagogische medewerkers curriculumdoelstellingen procedures in het secundair onderwijs studenten beoordelen contacten onderhouden met ouders van kinderen auditieve beperking kleuterschoolprocedures werken met elektronische leeromgevingen mobiele beperking procedures in het lager onderwijs veelvoorkomende kinderziekten creatieve voorstellingen organiseren studenten raadplegen over leerinhoud studenten begeleiden op schoolreis ontwikkelingsachterstand lesinhoud voorbereiden visuele beperking reiniging van de werkplek communicatiestoornissen klassenmanagement uitvoeren advies geven over lesplannen teamwork tussen studenten aanmoedigen gedragsstoornissen

Loopbaanperspectief

Het beroep onderwijsassistent speciaal onderwijs behoort tot de beroepsgroep Leidsters kinderopvang en onderwijsassistenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20247400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202427100  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202434500  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB