Beroep onderwijsassistent basisonderwijs

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Onderwijsassistent basisonderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Procedures in het lager onderwijs

    De interne werking van een basisschool, zoals de structuur van relevante onderwijsondersteuning en -beheer, het beleid en de regelgeving.

Vaardigheden

  • Positieve instelling van jongeren ondersteunen

    Kinderen en jongeren helpen hun sociale, emotionele en identiteitsbehoeften te beoordelen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, hun zelfbeeld versterken en hun zelfafhankelijkheid verbeteren.

  • Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren

    Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Kinderen bijstaan bij de ontwikkeling van fundamentele persoonlijke vaardigheden

    Bevorderen en mogelijk maken van de ontwikkeling van de natuurlijke nieuwsgierigheid en de sociale en taalvaardigheden van kinderen door middel van creatieve en sociale activiteiten zoals het vertellen van verhalen, denkbeeldige spelletjes, liedjes, tekeningen en spelletjes.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Toezicht houden op de speelplaats

    De recreatieve activiteiten van studenten in het oog houden om de veiligheid en het welzijn van de studenten te waarborgen en in te grijpen wanneer dit nodig is.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

  • Voldoen aan de fundamentele fysieke behoeften van kinderen

    Kinderen verzorgen door hen te voeden, hen te kleden en indien nodig regelmatig hun luiers op een hygiënische manier te verschonen.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Studenten helpen met materiaal

    Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.

  • Ondersteuning aan leerkrachten bieden

    Het assisteren van docenten in het klassikale onderwijs door het aanbieden en voorbereiden van lesmateriaal, het monitoren van de leerlingen tijdens hun werk en het helpen bij het leren waar dat nodig is.

  • Jongeren voorbereiden op de volwassenheid

    Werken met kinderen en jongeren om de vaardigheden en bekwaamheden in kaart te brengen die zij nodig zullen hebben om doelmatige burgers en volwassenen te worden en hen voor te bereiden op hun onafhankelijkheid.

  • Omgaan met problemen van kinderen

    De preventie, vroegtijdige opsporing en problemeemoplossing van kinderen bevorderen, waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, gedragsproblemen, functionele handicaps, sociale stress, geestelijke stoornissen, met inbegrip van depressie, en angststoornissen.

  • In lesmateriaal voorzien

    Ervoor zorgen dat het nodige lesmateriaal voor het onderwijs in een klas, zoals visuele hulpmiddelen, wordt voorbereid, up-to-date is en aanwezig is in de instructieruimte.

  • Welzijn van kinderen ondersteunen

    Een omgeving bieden die kinderen ondersteunt en waardeert en hen helpt hun eigen gevoelens en relaties met anderen te beheren.

Optionele kennis en vaardigheden

ehbo lesinhoud voorbereiden contacten onderhouden met ouders van kinderen naschoolse opvang bieden contacten onderhouden met pedagogische medewerkers veelvoorkomende kinderziekten principes van teamwerk creatieve voorstellingen organiseren curriculumdoelstellingen studenten begeleiden op schoolreis bescherming van jonge personen promoten studenten raadplegen over leerinhoud ontwikkeling van de jeugd beoordelen soorten handicaps klassenmanagement uitvoeren leerproblemen advies geven over lesplannen reiniging van de werkplek studenten beoordelen lagereschoolonderwerpen onderwijzen werken met elektronische leeromgevingen teamwork tussen studenten aanmoedigen

Loopbaanperspectief

Het beroep onderwijsassistent basisonderwijs behoort tot de beroepsgroep Leidsters kinderopvang en onderwijsassistenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20247400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202427100  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202434500  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB