Beroep ober / serveerster

Kelners en serveersters voorzien gasten besteld eten en drinken, Zij werken meestal in restaurants, bars en hotels. Het gaat hierbij om het dekken van tafels, het serveren van eten of drinken en rekenen af.
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Ober/serveerster: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Taken ober/serveerster
- Dekt tafels, bijv. met schone tafelkleden, bestek, serviesgoed en glazen.
- Verwelkomt en plaatst klanten en geeft hen de menukaart.
- Informeert klanten over dagelijkse specialiteiten, beantwoordt vragen over het menu en geeft op verzoek aanbevelingen.
- Neemt de eet- en drinkbestellingen van klanten op.
- Onthoudt of noteert bestellingen van klanten of voert deze in een computer in, geeft bestellingen door aan het keuken- en barpersoneel.
- Serveert eten en drinken aan klanten.
- Bereidt en serveert speciale gerechten aan tafel indien nodig.
- Informeert bij klanten of zij tevreden zijn, gaat adequaat om met mogelijke problemen.
- Maakt rekeningen op, geeft deze aan klanten en handelt betalingen af (contant, creditcard).
- Maakt het restaurant klaar voor speciale evenementen (bijv. bruiloften) door tafels, stoelen, glazen, etc. op de juiste manier neer te zetten.
- Ruimt de tafels af, brengt afwas naar de keuken en maakt tafels schoon.
Gerelateerde beroepen bediening
- Barkeeper, medewerker bar
- Kantine medewerker, buffetbediende
- Leidinggevende bedieningsmedewerkers
- Medewerker bediening restaurant
- Medewerker bediening, anders
- Snackbar medewerker
Kennis
- Voedsel en dranken op de menukaart
De kenmerken van levensmiddelen en dranken op het menu, met inbegrip van de ingrediënten, de smaak en de voorbereidingstijd.
- Diëten
Voedingsgewoonten en voedingsregimes, met inbegrip van deze die geïnspireerd zijn op religieuze overtuigingen.
- Alcoholische drank producten
Herkomst en samenstelling van alcoholische dranken en cocktails, de wijze waarop zij met eten moeten worden gecombineerd en de wijze waarop zij moeten worden uitgeschonken.
Vaardigheden
- Klanten adviseren over menu's voor speciale gelegenheden en evenementen
Aan de gasten op professionele en vriendelijke wijze aanbevelingen doen voor maaltijden en dranken die voor speciale evenementen of partijen beschikbaar zijn.
- In een team werken in het hotel- en restaurantwezen
Vol vertrouwen binnen een groep in de horeca werken, waarbij elk hun eigen verantwoordelijkheid heeft voor het bereiken van een gemeenschappelijk doel, dat een goede interactie is met de klanten, gasten of medewerkers en hun tevredenheid.
- Klanten helpen
Klanten ondersteunen en adviseren bij het nemen van aankoopbeslissingen, door hun behoeften te begrijpen, geschikte diensten en producten voor hen te selecteren en op beleefde wijze vragen te beantwoorden over producten en diensten.
- Tafels schikken
Tafels organiseren en versieren voor speciale evenementen.
- Oppervlakken schoonmaken
De oppervlakken overeenkomstig de sanitaire normen ontsmetten.
- Het restaurant gereed maken voor service
Het restaurant gereed maken voor service. Dit houdt onder meer in: de tafels schikken en dekken, de servicezones voorbereiden en ervoor zorgen dat de eetzaal proper is.
- Klanten met bijzondere behoeften assisteren
Cliënten met speciale behoeften helpen met inachtneming van relevante richtlijnen en speciale normen. Hun behoeften herkennen en zo nodig adequaat op deze behoeften reageren.
- Behoeften van klanten identificeren
Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.
- Restaurantgasten ontvangen
Gasten verwelkomen en meenemen naar hun tafels en ervoor zorgen dat ze geplaatst worden aan een geschikte tafel.
- Wijn serveren
Het leveren van wijn met behulp van adequate technieken voor de afnemers. De fles op de juiste wijze openen, de wijn zo nodig decanteren, de wijn op de juiste temperatuur en in de juiste container opdienen en bewaren.
- Bestellingen voor eten en drinken van gasten opnemen
Orders accepteren van klanten en deze registreren in het point-of-sale systeem. Verzoeken om orders beheren en doorgeven aan de andere personeelsleden.
- Eten op tafel serveren
De levensmiddelen in de tabel aanbieden en tegelijkertijd een hoog niveau van dienstverlening aan de afnemer en de voedselveiligheidsnormen in stand houden.
- Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven
De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.
- Menu's presenteren
Menu’s overhandigen aan gasten en gasten helpen indien zij vragen hebben daarbij een beroep doend op uw kennis van het menu.
- Betalingen verwerken
Betalingen zoals contanten, kredietkaarten en debetkaarten aanvaarden. Terugbetalingen verwerken in geval van retour of vouchers en marketinginstrumenten zoals bonuskaarten of lidmaatschapskaarten beheren. Aandacht besteden aan de veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens.
- Normen voor persoonlijke hygiëne handhaven
De onberispelijke normen voor persoonlijke hygiëne in stand houden en zorgen voor een net voorkomen.
- Klantenservice verlenen
Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.
- Toezicht houden op de voedselkwaliteit
Toezicht houden op de kwaliteit en veiligheid van het voedsel dat aan bezoekers en klanten wordt geserveerd volgens de voedingsnormen.
- Dranken serveren
Een verscheidenheid aan alcoholische en niet-alcoholische dranken verstrekken zoals frisdrank, mineraalwater, wijn en bier uit een fles aan de toog of met behulp van een dienblad.
- Alcoholische dranken bereiden
Alcoholische dranken maken en serveren volgens de wensen van de klant.
- Relaties met klanten onderhouden
Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.
- Vip-gasten assisteren
VIP-gasten helpen met hun persoonlijke wensen en verzoeken.
- Betalingen van rekeningen in ontvangst nemen
Betalingen van cliënten met contant geld of creditcards accepteren.
- Op details letten bij voedingsmiddelen en dranken
Grote aandacht besteden aan alle stappen in de creatie en de presentatie van een kwalitatief product.
- Warme dranken bereiden
Warme dranken bereiden door koffie en thee te zetten en andere warme dranken op juiste wijze te bereiden.
- Controleren of de eetzaal schoon is
Eetzones controleren, waaronder de vloer en de muren, tafels en buffetstations, en ervoor zorgen dat alle schoon is.
- Klantenoordelen analyseren
De opmerkingen van de klant beoordelen om na te gaan of de klanten tevreden of ontevreden over het product of de dienst zijn.
Optionele kennis en vaardigheden
klanten over de soorten thee en koffie informeren mousserende wijnen wijnen aanbevelen bedieningskarren klaarzetten vreemde talen gebruiken in het hotel- en restaurantwezen klanten voorlichten over theesoorten afval verwijderen wetten over het serveren van alcoholische dranken geflambeerde gerechten bereiden een incidentenrapportage bijhouden alcohol- en drugsmisbruik detecteren lokale regionale of toeristische sector gereedschappen voor het snijden van voedsel gebruiken reserveringen verwerken wijnen uitschenkenLoopbaanperspectief
Het beroep ober/serveerster behoort tot de beroepsgroep Kelners en barpersoneel. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4500 | laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 41600 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 46000 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | laag | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB