Beroep netwerkmarketeer

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Netwerkmarketeer: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

  • Marketingmix

    Marketingprincipe dat de vier fundamentele elementen in marketingstrategieën beschrijft, namelijk product, plaats, prijs en promotie.

  • Reclametechnieken

    De communicatiestrategieën die bedoeld zijn om een publiek te bereiken of aan te moedigen, en de verschillende media die worden gebruikt om dit doel te bereiken.

  • Verkoopargumenten

    Technieken en verkoopmethoden die worden gebruikt om op een overtuigende manier een product of dienst aan te bieden aan klanten en om aan hun verwachtingen en behoeften te voldoen.

  • Eigenschappen van producten

    De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.

  • Marketingprincipes

    De principes van het beheren van de relatie tussen consumenten en producten of diensten met het doel de verkoop te verhogen en advertentietechnieken te verbeteren.

  • Communicatie

    Het uitwisselen en overdragen van informatie, ideeën, concepten, gedachten en gevoelens door middel van een gemeenschappelijk systeem van woorden, tekens en semiotische regels via een medium.

  • Kenmerken van diensten

    De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.

  • Netwerkmarketing

    De specifieke marketingstrategie die is gericht op direct marketing en de verkoop van producten aan kennissen of mensen in hun netwerk. Deze strategie omvat ook de werving van andere personen als verkoopvertegenwoordigers en de vertegenwoordiging van de onderneming.

Vaardigheden

  • Strategieën voor klantenbetrokkenheid toepassen

    Klanten betrekken bij een bedrijf of merk door gebruik te maken van verschillende methoden, zoals de humanisering van het merk en het gebruik van sociale media. Het initiatief voor betrokkenheid kan komen van de consument of het bedrijf en het medium van de betrokkenheid kan zowel online als offline zijn.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen

    Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.

  • Zelfstandig werken in de verkoop

    Eigen werkwijzen ontwikkelen met weinig tot geen supervisie. Producten verkopen, communiceren met klanten en de verkoop coördineren en tegelijkertijd onafhankelijk van anderen werken. Op zichzelf vertrouwen om de dagelijkse taken uit te voeren.

  • Socialemediamarketing toepassen

    Gebruik van website-verkeer van sociale media zoals Facebook en Twitter om de aandacht en deelname van bestaande en potentiële klanten te genereren via discussieforums, web logs, microblogging en sociale communities om een snel beeld van of inzicht in onderwerpen en meningen in het sociale web te verkrijgen en om inkomende opdrachten of aanvragen te behandelen.

  • Actief verkopen

    Het leveren van gedachten en ideeën op een impactvolle en invloedrijke manier om klanten te overtuigen om geïnteresseerd te raken in nieuwe producten en promoties. Klanten ervan overtuigen dat een product of dienst aan hun behoeften voldoet.

  • Marketingstrategieën implementeren

    Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.

  • Strategisch denken toepassen

    Genereren en op doeltreffende wijze toepassen van zakelijke inzichten en mogelijkheden, om op lange termijn een concurrentievoordeel te behalen.

  • Producten verkopen

    De verkoop stimuleren door de koopbehoeften van de klant te identificeren en de voordelen en kenmerken van de producten van de organisatie te promoten. Klachten van klanten beantwoorden en oplossen en instemmen met voorwaarden die voor beide partijen voordelig zijn.

Optionele kennis en vaardigheden

projectbeheer verkoopstrategieën beheer van klantrelaties zakenrelaties aangaan marktonderzoek uitvoeren kanaalmarketing een professioneel netwerk ontwikkelen klantendiensten omgaan met druk door onverwachte omstandigheden nieuwe zakenkansen identificeren producteigenschappen demonstreren vragen beantwoorden verkoopdoelstellingen behalen verkoopgesprekken houden strategie voor contentmarketing public relations klanten werven

Loopbaanperspectief

Het beroep netwerkmarketeer behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB