Beroep netwerkmarketeer
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Netwerkmarketeer: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Productkennis
De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.
- Marketingmix
Marketingprincipe dat de vier fundamentele elementen in marketingstrategieën beschrijft, namelijk product, plaats, prijs en promotie.
- Reclametechnieken
De communicatiestrategieën die bedoeld zijn om een publiek te bereiken of aan te moedigen, en de verschillende media die worden gebruikt om dit doel te bereiken.
- Verkoopargumenten
Technieken en verkoopmethoden die worden gebruikt om op een overtuigende manier een product of dienst aan te bieden aan klanten en om aan hun verwachtingen en behoeften te voldoen.
- Eigenschappen van producten
De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.
- Marketingprincipes
De principes van het beheren van de relatie tussen consumenten en producten of diensten met het doel de verkoop te verhogen en advertentietechnieken te verbeteren.
- Communicatie
Het uitwisselen en overdragen van informatie, ideeën, concepten, gedachten en gevoelens door middel van een gemeenschappelijk systeem van woorden, tekens en semiotische regels via een medium.
- Kenmerken van diensten
De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.
- Netwerkmarketing
De specifieke marketingstrategie die is gericht op direct marketing en de verkoop van producten aan kennissen of mensen in hun netwerk. Deze strategie omvat ook de werving van andere personen als verkoopvertegenwoordigers en de vertegenwoordiging van de onderneming.
Vaardigheden
- Strategieën voor klantenbetrokkenheid toepassen
Klanten betrekken bij een bedrijf of merk door gebruik te maken van verschillende methoden, zoals de humanisering van het merk en het gebruik van sociale media. Het initiatief voor betrokkenheid kan komen van de consument of het bedrijf en het medium van de betrokkenheid kan zowel online als offline zijn.
- Verschillende communicatiekanalen gebruiken
Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.
- Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen
Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.
- Zelfstandig werken in de verkoop
Eigen werkwijzen ontwikkelen met weinig tot geen supervisie. Producten verkopen, communiceren met klanten en de verkoop coördineren en tegelijkertijd onafhankelijk van anderen werken. Op zichzelf vertrouwen om de dagelijkse taken uit te voeren.
- Socialemediamarketing toepassen
Gebruik van website-verkeer van sociale media zoals Facebook en Twitter om de aandacht en deelname van bestaande en potentiële klanten te genereren via discussieforums, web logs, microblogging en sociale communities om een snel beeld van of inzicht in onderwerpen en meningen in het sociale web te verkrijgen en om inkomende opdrachten of aanvragen te behandelen.
- Actief verkopen
Het leveren van gedachten en ideeën op een impactvolle en invloedrijke manier om klanten te overtuigen om geïnteresseerd te raken in nieuwe producten en promoties. Klanten ervan overtuigen dat een product of dienst aan hun behoeften voldoet.
- Marketingstrategieën implementeren
Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.
- Strategisch denken toepassen
Genereren en op doeltreffende wijze toepassen van zakelijke inzichten en mogelijkheden, om op lange termijn een concurrentievoordeel te behalen.
- Producten verkopen
De verkoop stimuleren door de koopbehoeften van de klant te identificeren en de voordelen en kenmerken van de producten van de organisatie te promoten. Klachten van klanten beantwoorden en oplossen en instemmen met voorwaarden die voor beide partijen voordelig zijn.
Optionele kennis en vaardigheden
projectbeheer verkoopstrategieën beheer van klantrelaties zakenrelaties aangaan marktonderzoek uitvoeren kanaalmarketing een professioneel netwerk ontwikkelen klantendiensten omgaan met druk door onverwachte omstandigheden nieuwe zakenkansen identificeren producteigenschappen demonstreren vragen beantwoorden verkoopdoelstellingen behalen verkoopgesprekken houden strategie voor contentmarketing public relations klanten wervenLoopbaanperspectief
Het beroep netwerkmarketeer behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4000 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10800 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14800 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB